מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סריגה זה כל הסיפור

חיים ושולמית
סריגה של שולמית
היא לקחה צמר עזים ולימדה אותי לסרוג

שמי שלומית נתן, נולדתי בשנת 1939 בעיר בצרה שבעירק. בשנת 1950 עליתי לארץ.
 
אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, המופעלת בבית הספר אלונים בירושלים. יחד עם התלמיד החונך חיים ללום.  במפגשים אני מספרת לחיים קורות חיי וסיפורים נוספים. ביחד בחרנו להעלות את סיפור ה"סריגה" שלי.
 
סריגה זה כל הסיפור
זכור לי, בגיל שש או שבע יצאנו לטיול לאחד הפארקים זה היה שביעי של פסח. שם ישבה אישה עם ברזלים ביד. הייתי סקרנית לדעת מה היא עושה?
 
ניגשתי אליה ושאלתי אותה מה היא עושה בברזלים האלה? היא אמרה: "לברזלים האלה קוראים מסרגות, בהם סורגים גרבים, סוודר ועוד דברים יפים. בקשתי שתלמד אותי  לסרוג.
   
היא ביקשה שאביא לה מסמרים גדולים, כמובן הלכתי לחפש את המסמרים, שישמשו כמסרגות. באתי עם המסמרים והיא לקחה צמר עזים ולימדה אותי לסרוג  וכך למדתי לסרוג .
 
לאחר שנה שוב נסענו לאותו פארק ושמחתי לראות אותה שוב. שמחתי לפגוש אותה שוב, הראתי לה את מה שסרגתי. צעיף ארוך שישמש אותי בחורף.
 גרבי נעל לתינוק – סריגה של שולמית
 
תמונה 1
 
מאותו מפגש  עם האשה בפארק, למדתי לסרוג ומאז אני אוהבת לסרוג. במשך השנים סרגתי הרבה פריטים: צעיפים, גרביים, סוודרים ועוד ועוד.
 
העשרה
סריגה: "סריגה היא אחת ממספר דרכים להפוך חוט או סיב ליריעה. תוצר הפעולה נקרא סריג. בניגוד לבדים ארוגים, בדים סרוגים מכילים שורות מקבילות של חוט. השורות מחוברות האחת לשנייה באמצעות לולאות קשורות, שבהן לולאות קצרות של חוט משורה אחת, כרוכות סביב לולאות מהשורה הסמוכה. סריגה יכולה להיות מבוצעת כעבודת יד או על ידי מכונות. על אף שבדרך כלל נהוג לחשוב כי צמר (טבעי או סינתטי) משמש לסריגה, הרי שניתן לסרוג מכל סוג של חוט. כיום בדים רבים סרוגים ולא ארוגים".
 
מורה מובילת תכנית, נילי חי אפרתי
רכזת תכנית, מחוז מנח"י, נורית אליאב
תשע"ו

מילון

סריגה
סריגה היא אחת ממספר דרכים להפוך חוט או סיב ליריעה. תוצר הפעולה נקרא סריג. בניגוד לבדים ארוגים, בדים סרוגים מכילים שורות מקבילות של חוט. השורות מחוברות האחת לשנייה באמצעות לולאות קשורות, שבהן לולאות קצרות של חוט משורה אחת, כרוכות סביב לולאות מהשורה הסמוכה. סריגה יכולה להיות מבוצעת כעבודת יד או על ידי מכונות. על אף שבדרך כלל נהוג לחשוב כי צמר (טבעי או סינתטי) משמש לסריגה, הרי שניתן לסרוג מכל סוג של חוט. כיום בדים רבים סרוגים ולא ארוגים.

ציטוטים

”למדתי שמסריגה ניתן לעשות הרבה דברים יפים“

הקשר הרב דורי