מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

דליה פרנקל מתמודדת אמיצה

דליה כיום
דליה בעבר
ההתמודדות עם מחלת הסרטן

ילדות בכפר יחזקאל

קוראים לי דליה פרנקל נולדתי בעפולה בתאריך 20.10.1956, גרתי עד שהתחתנתי במושב בכפר יחזקאל בעמק יזרעאל. אני בת זקונים לאחות ולאח גדולים ממני.  בזמן שאמי החזירה אותי הביתה מבית החולים, יום אחרי זה פרצה מלחמת סיני. אבי הספיק להיות איתי זמן קצר ולמחרת לקחו אותו למלחמה.

באותה תקופה הייתה לנו במשק החקלאי, בכפר יחזקאל, רק פרה אחת. אמי הייתה צריכה להתמודד לבדה עם כל העבודה וטיפול בילדים: האחים שלי ואיתי. היא עבדה במשק וקטפה תרד בשדות. התמודדות שלה לא הייתה קלה.

למדתי בבית ספר יסודי בכפר יחזקאל. בתיכון למדתי בעפולה. בשנת 1973 התגייסתי לצה"ל שרתי בחיל קשר בקרייה. בצבא הכרתי את בעלי, יצאנו כשלוש שנים, השתחררתי מהצבא, ובגיל עשרים ואחת ושלושה חודשים התחתנו, זה היה בשנת 1973. נולדו לנו שני ילדים. היינו נשואים כשבע עשרה שנה ובעלי נפטר אחרי מחלה קשה. כיום הבת שלנו בת שלושים ושבע ויש לי ממנה ארבעה נכדים והבן שלנו בן שלושים ותשע ויש לי ממנו שני נכדים.

שנים 2000-2005 המשמעותיות בחיי

עבדתי במוסך עם בעלי בנתניה. לעבוד שני בני זוג ביחד בעבודה, דורשת הרבה כוחות נפש, היו מצבים של סכסוכים בינינו שהיו מגיעים גם הביתה וזה יצר בתוכי מתח רב.

מדי שנה היינו נוסעים לסיני, מפני שלבעלי היה תחביב צלילה. הוא היה צולל והייתי מצטרפת אליו. עבדתי באותה תקופה כמפעילת צהרון לגני ילדים.

אני זוכרת אירוע, זה היה כמה ימים לפני חול המועד פסח, תכננו בערב שניסע לאילת כשאני אחזור הביתה מהגן. אחרי העבודה שלי בגן, אנחנו ניקח את הדברים וניסע לאילת ומשם  נעבור את הגבול לטאבה. בעודי נמצאת בעבודה, עם ילדי הגן ,זה היה בשעות הבוקר, הרגשתי פתאום כאב חזק בכתף, חיכיתי כמה זמן וזה לא עבר, לקחתי את בתי שהייתה בחופשת פסח ונסענו לבית חולים. עשו לי צילום ריאות וראו הצללה.

החליטו לאשפז אותי, בעודי מאושפזת עשו לי סי.טי ריאות והודיעו לי אחרי חודש שיש לי סרטן בריאות. מכאן עברתי מסכת קשה ניתוח קשה, כימותרפיה והקרנות. אחרי תקופה של שנה וקצת חזר לי שוב הסרטן וכך משנת אלפיים עד אלפיים וחמש נותחתי לסירוגין כולל שוב ושוב טיפולי כימותרפיה. הגוף עבר טראומות רבות, בעקבות כך משנת אלפיים וחמש שבו עברתי את הניתוח האחרון, אני נקייה בכל גופי.

הזוית האישית

דליה: השתתפתי בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרת כתת הותיקים בבית הספר מרים ילן שטקליס בנתניה.

מילון

כפר יחזקאל
מושב הנמצא בעמק יזרעאל, נוסד בשנת 1921 על ידי אנשי אחדות העבודה.

ציטוטים

”לעבוד זוג יחד דרוש לכך הרבה כוחות נפש“

הקשר הרב דורי