מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ספורט ובריאות בגוף כחלק מהוואי החיים

תודה לאמא מסעודה
צוות לעיניין
חבלי הקליטה בארץ.

כאשר עלינו לארץ בשנת 1952 עברנו לגור באוהלים באזור ירושלים (מושב לוזית). אני זוכר, בערב יום שישי שאבא שלי ערך את הקידוש בשבת והתחילו לרדת גשמים עזים בשכונה. הגשם החזק חדר לבית, התחיל לטפטף גשם בשולחן של השבת ואני כילד ירדתי והסתתרתי, מתחת לשולחן ואבא שלי אמר לי "יש קידוש עכשיו מה אתה מתחבא מתחת לשולחן".
 
היו חוויות נוספות שלי, אני זוכר אירוע הקשור לחלב. כדי לקנות חלב לא היינו הולכים למכולת היינו צריכים ללכת לאזור המרעה להביא חלב ואז במקום ממש חולבים את העיזים והפרות וכל אחד בא עם כד והיו ממלאים לו כמה שהוא היה צריך.
 
חוויה נוספת הייתה, שכילדים היינו לפני יום כיפור היינו עושים כפרות ונתנו לי תרנגולת לעשות את הכפרות בדרך לשוחט התרנגולת מתה לי ביד. פחדתי וחזרתי הביתה וסיפרתי לאבא מה שקרה והוא חיבק אותי ואמר שזו הכפרה הכי טובה ואם התרנגולת מתה זו זכות. שמחתי שלא כעסו עליי והכל עבר בשלום. ב
 
שנת 1957 עברנו לגור בטבריה באזור קריית משה, היינו צריכים ללכת ברגל מקריית משה עד העיר כדי ללמוד בבית ספר ובהתחלה לא היה לנו חשמל, לא היו אוטובוסים או מוניות, היינו צריכים לטפס מהבית ספר עד לבית זה היה מרחק של קילומטר לפחות.
 
זכורה לי חוויה נוספת, "כילדים היינו אוהבים ל"השתובב" מצאנו אופניים בלי ברקסים ואני הייתי הראשון שרכב עליהם, נסעתי בירידה בהר ונתקלתי בעמוד ברזל, כל ההגה נכנס לי בברך, למזלי היה את מירו שהיה מתעסק עם סוסים והוא העלה אותי למד"א. לא סיפרתי להורי בשביל לא להדאיג אותם וחזרתי הביתה. כמובן שלא לקח הרבה זמן ואמא ישר גילתה ואז סיפרתי לה את כל מה שקרה וברוך השם הכל היה בסדר ועבר בשלום".
 
עוד חוויה שאני זוכר, הייתה אז שלא היינו סוגרים דלתות, היה לנו כלב קטן במרפסת ואני אהבתי לישון במרפסת בחוץ בחצר כי היה נעים שם ופתאום הכלב התחיל לנבוח, ואני נבהלתי ושמתי את הידיים שלי בטעות על עקרב והוא עקץ אותי אבל ברוך השם הכל עבר בשלום.
 
נמשיך עם הספורט תמיד אהבתי שיעורי ספורט, תמיד הייתי בין הילדים שהיו מקבלים ציונים טובים בספורט, כמובן כמו כל ילד טוב הייתי משתדל להביא את הציונים הכי טובים הביתה. עברנו בשנת 1963 לשיכון ד' שם סיימתי בית ספר יסודי ותיכון והתגייסתי לצבא. שירתתי ביחידה קרבית, הייתי שוטר ביחידת סיור וחקירות וראיתי המון  קשיים של ילדים ושל נוער שהיינו צריכים לעצור אותם והיה לי מאוד קשה לראות את סבלם.
 
חוויות אלו בשרות הצבאי, הביאו אותי להחלטה ללמוד עבודה סוציאלית. אנחנו טיפלנו בנער, אחרי שהוא נעצר, חשבתי איך אני יכול למנוע מקרים כאלה לפני שהם מגיעים הנה. התחלתי לעבוד בטבריה. כאן בטבריה טפלתי בבעיות של אנשים בכל מיני נושאים ותחומים. המקרה האחרון שטפלתי בו היה שזקן אחד שנמצא במצב של סכנה, אז צריך היה לטפל בו גם בניגוד לרצונו זו הייתה החלטה קשה.
 
רץ מרתונים
 
אחד המרצים הציע: "תעסקו בספורט, כי אתם צריכים לשחרר מתחים". לקחתי את עצתו ברצינות. כמובן זה לקח לי קצת זמן עד למרתון הראשון שלי. זה היה בשנת שמונים ואחת. המסלול היה מהיציאה של קיבוץ גינוסר עד לגינוסר ובחזרה ואחר עברנו לעין גב ועד לטבריה בחזרה.
 
עשיתי שלושים מרתונים (ארבעים ושתיים קילומטר כל מרתון) והיום בגילי המופלג אני קצת ירדתי מהארבעים ושתיים אבל אני חושב שהמסר שלי לכל מי ששואל או מתעניין חשוב שיהיה שילוב של ספורט כי זה גם שומר על בריאות של האדם.
 
אחד הדברים שלמדנו בבית ספר תיכון דתי הוא היה שהרמב"ם הוא הנחה את האדם שהוא גם יעשה פעילות ספורט ואני מאמץ את האמרה ומשתדל להעביר אותה לבני משפחתי ולכל אחד שנפגש איתי.
 
אני רוצה להודות לאשתי ולילדיי שהיו שותפים בהחלטה שלי לרוץ והעזרה והתמיכה שקיבלתי מהם היא שאפשרה לי להגיע לאן להגעתי, להם מגיע חלק חשוב ולא מבוטל בהצלחה שלי וכמובן להורים ולכל המשפחה שתמכו ותודה לשליו ולצליל שהייתם שותפים בכתיבת הדברים שנכתבו, ואני מקווה שמי שיקרא יסיק מסקנות שחשוב לשמור על הבריאות שהיא בעצם תוצאה של פעילות ספורט ואחד הדברים החשובים תודה להורים שהביאו אותי עד הלום וחינכו אותי בערכים יהודיים ויפעל לחיות בארץ ולגדול ולגדול בה ולהישאר רק בארץ ולהתמודד עם כל המכשולים שקיימים ולא לברוח לכסף ולמותרות ולתענוגות כי אלא חולפים אבל הערכים והאמת לעולם נשארים.
 
תודה לארגון הגמלאים הארצי ולמנהלת בית הספר ולצוות המורים ולתלמידים צליל ושליו שעזרו בהכנת העבודה ומאחלים המשך לימודים מוצלחים, בעזרת השם נעשה ונצליח.
 
לסיכום הדמות שהייתה מאור עיניי זו אמא מסעודה בת עישה שנתנה לי דוגמא ומופת לגוף בריא ונפש בריאה, זו לא סיסמא של הרופא אלא מציאות ולדוגמא לפנינו האמא בת מאה שדאגה גם לפעילות ספורט וזה שמר אותה משימוש בתרופות ומכל מיני מחושים.

מילון

אלה אסטר
אלוהים ישמור

ציטוטים

”"שפעילות ספורט היא שומרת על גוף בריא"“

הקשר הרב דורי