מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ספורה של סבתא אירן בלייר מושכל

מיתרי וסבתא
סבתא אירן בהגיעה לישראל
ספורה של סבתא רבא ז"ל מהונגריה -שואה- ספור הצלתה ועלייתה ארצה.

             סבתא רבא שלי אירן נולדה בהונגריה בעיירה קטנה בשם הנצידה. לאחר מכן עברו לעירה נדודבר. כבר כשהייתה ילדה נתקלה באנטישמיות ותמיד חשבה שהיהודים צריכים לגור במדינה משלהם. יום אחד תקף אותה ילד הונגרי שאמר לה :"יהודיה רוצי לפלשתינה ואחר כך כשחזרה הביתה ביקשה מאביה לעבור לישראל (פלשתינה (.אבל אביה הסביר לה שמסוכן לנסוע לשם ויש הרבה מלחמות. הוא הבטיח לה שאחרי המלחמה יעברו לשם.

בהמשך נדדה המשפחה לעירה פישפקלדאן. סבתי מאוד אהבה ללמוד ותמיד הייתה תלמידה מצטיינת . סבתילמדה בכיתה יחד עם אחיה הצעיר מכיוון שהייתה חולה כשהייתה בת שש והתחילה ללמוד שנה לאחר מכן. בכיתה התיידדה במיוחד עם אדית בת כיתתה ובילתה איתה הרבה ובנוסף לסבתי הייתה חברה טובה

ושמה וורה והם בילו יחד את ימי ילדותם.
אבא של סבתא אירן היה סוחר בנוצות לשמיכות פוך והמציא מכונה המפרידה בין הפלומה, החלק הרך של נוצות לבין הנוצות עצמם. המכונה עבדה ידני על ידי סיבוב של גלגל גדול. משפחתה של סבתי עברו דירה ושוב פעם כשהייתה בת עשר עברו דירה בסמוך לבית הכנסת ולבית הספר היהודי . היו להם כמה שכנים נחמדים אשרעשו איתם עסקים אבל לעומת זאת אחד השכנים ילד ממשפחה שגרה ממול זרק אבן על סבתי וקרא לה "יהודיה מסריחה". במהלך השנים הילד הזה הציק לסבתי ולאחיה ומדי פעם הם רבו איתו וסבתי נאלצה להגן על עצמה ולהחזיר לו . גם כאשר הגרמנים כבשו את הונגריה הילד הזה שהפך לנער בן 16 המשיך להציק. 
 
סבתי הייתה תלמידה טובה עם עתיד מבטיח וכבר חלמה להמשיך את לימודיה ולהכשיר את עצמה להיות מורה . בנוסף בסתר היא חלמה להיות סופרת כי המורים שלה תמיד התפלאו מכושר כתיבתה. סבתי כתבה סיפורים והמורים חשבו שהסיפורים מצוינים . אבל סבתי לא הצליחה להגשים את חלומה מכיוון שהממשלה הגרמנית חוקקה חוקים שהגבילו את הפרנסה ואת האפשרות לרכוש פרנסה. כשמלאו לסבתי 12 הגיע הרגע למועד ההרשמה לבית הספר התיכון. אבל ממשלת הונגריה כבר התחילה לגייס את הגברים היהודים לעבודות כפייה בצבא ההונגרי ולכן הוריה של סבתי הסבירו לה שלא תוכל ללמוד כי תצטרך לעזור לנהל את העסק של אביה. סבתי מאד הצטערה ולא האמינה שחלום הילדות שלה לא יתגשם עכשיו. הוריה הבטיחו לה שכשתיגמרהמלחמה תוכל ללמוד. סבתי כעסה מאוד והייתה מאוכזבת.
ב 19 למרץ 1944הגרמנים פלשו להונגריה ואז הוטלו גזרות על היהודים. הם אסרו לקיים קשר עם יהודיםולמכור להם חלב וחמאה. בנוסף הכריחו את היהודים לענוד טלאי צהוב בצורת מגן דוד על הבגדים. תוך זמן קצר סבתי עם משפחתה ושאר היהודים רוכזו בגטו בעיר פישפקלאדן שם גרו. אביה של סבתי גויס לצבא ההונגרי לעבודות כפייה ומאז היא לא ראתה אותו יותר. גם אחיה הגדול נלקח לעבודות כפייה ומאז לא חזר.

בגטו 
הגטו היה צפוף וסבתי נשלחה לעבודות בתנאי עבדות בחווה חקלאית באזור יחד עם עוד נערות יהודיות . הם לא קיבלו שכר רק מנת אוכל זעומה. בהמשך, כל היהודים נשלחו לגטו בעיר דברצן. סבתי היתה בגטו דברצן

יחד עם אמה, שני אחיה ואחותה.

משפחתה של סבתי הובלה יחד עם כל שאר היהודים למחנה נורא בשם שטרסהוף ליד העיר וינה. חלק מןהדרך לשם נעשה ברכבת בקרונות משא של בהמות וחלק מן הדרך נעשה ברגל במשך שעות ארוכות. במחנה הם נלקחו לעבודות בעיירה אוסטרית בשם הולאברון. סבתי עבדה בעבודות חקלאות קשות וסבלומיחס קשה מצד המעסיק שלהם.

בנובמבר 1944 נשלחה סבתי יחד עם משפחתה למחנה ריכוז ברגן בלזן. החיים במחנה היו קשים מנשוא אבל המשפחה לא איבדה תקווה. הם התקיימו על פרוסת לחם אחת ומרק דלוח שחולק להם מדי פעם. תמיד הם חלקו ביניהם את האוכל הדל שקיבלו. פעם אחת סבתא אירן הסתכנה והצליחה לקחת סלק בהמות מבלי שהשומרים ישגיחו בה. כמובן השמחה הייתה גדולה והם התחלקו בשלל יחד עם עוד שכנים לביתן שלהם בברגן בלזן.

השחרור
לקראת סוף המלחמה סבתי ראתה בשמים מטוסים והבינה יחד עם כולם שבקרוב המלחמה תסתיים. ב 7 אפריל

1944, אספו הגרמנים כ 3000 יהודים מהמחנה והעבירו אותם לרכבת למקום בלתי ידוע. אבל עוד בטרם נסעומתחנת הרכבת, הגרמנים הבינו שטנקים של האמריקאים נמצאים באזור ולכן לא יצאו לדרכם. כך נשארו במקוםבמשך מספר ימים. בינתיים הגרמנים הרשו ליהודים לרדת מן הרכבת אך להישאר בסמוך. העיירה נקראה פרסלבן. בדרך לעיר מגדבורג.

בינתיים סבתי ואחותה מיהרו לצאת לחופשי והלכו לאגם הסמוך. למחרת, כשעדיין היו המקום גילו לפתע חייליםאמריקאים עומדים ליד הטנק שלהם. זה היה רגע מרגש. סבתא אירן ואחותה יפה הביטו מוקסמות כשראו איך האמריקאים לוקחים בשבי את החיילים הגרמנים הנאצים. כך שיחררו אותם האמריקאים מן הנאצים. האמריקאים סיפרו שהם עקבו אחריהם במשך מספר ימים והגיעו לשחרר אותם. זה היה ב 13 לאפריל 1944. יום בלתי נשכח.

מתוך רשימת הניצולים של חיילי אר"הב

bleier andor 20.09.1933 nadudvar 07.12.44bleier bela 20.10.1928 hencida 07.12.44bleier erzsebet 07.02.1928 nadudvar 07.12.44bleier iren 05.04.1927 hencida 07.12.44bleier istvan 15.08.1905 turkeve 14.12.44bleier jolan 01.02.1931 nadudvar 07.12.44bleier katalin 13.07.1920 nadudvar 07.12.44bleier magda 18.04.1922 konyar 07.12.44bleier pal 09.08.1933 nadudvar 07.12.44bleier zsigmond 03.12.1921 szarvas 14.12.44bleier-steiner berta 26.11.1895 konyar 07.12.44

bleier-weisz fanny 02.07.1901 pl?sti 07.12.4

במשך מספר שבועות טיפלו האמריקאים בניצולים בעיירה הסמוכה שנקראה הילסלבן. הם שיכנו את כל הניצולים בבתי הגרמנים שפונו מבתיהם. האמריקאים דאגו למזון ובגדים וטיפלו בחולים במסירות רבה. סבתא אירן תמיד חשה שהם המלאכים שלה. בזכותם חזרה אל החיים. סבתי לא זכתה להודות להם באופן אישי, אבל לפני מספר שנים סבתי שושי הצליחה להגיע למפגש עם אחד מהמשחררים, פרנק טאואר ולהודות לו בשם סבתא אירן.

שמות החיילים האמריקאים שהצילו אותם: פרנק טאואר, ג'ורג' גרוס וקרול וולש כיום אנחנו שומרים על קשר עם מר פרנק טאואר שמקדיש את זמנו לספר על השואה והצלת היהודים ברכבת למגדבורג. חשוב לו להעביר זאת לדורות הבאים כדי שזה לא יקרה שוב לעולם. בקישורים הבאים תוכלו לקרוא את ספור ההצלה כפי שהחיילים האמריקאיים ראו זאת ואת פרנק טאואר מספר על ההצלה ביו טוב.
פלשתינה

סבתא אירן חזרה להונגריה אך כשהתברר לה שאביה ואחיה נרצחו בשואה, היא לא רצתה להישאר שם יותר.

יחד עם חברים נוספים היא המשיכה בדרכה לארץ ישראל שעדיין נקראה פלשתינה. דרך ארגון בני עקיבא . סבתא אירן עלתה על האנייה מקס נורדאו והגיעה לישראל בתאריך 12 למאי 1946. האנייה נתפסה על ידי הבריטים והיא נשלחה יחד עם כך המעפילים למחנה עתלית. ארגון בני עקיבא אסף את הקבוצה של בני הנוער יחד עם סבתי ליישוב שדה יעקב. בשדה יעקוב למדה סבתי עברית ועוד מקצועות שנלמדים בתיכון. במשך היום עבדו בשדות ולאחר מכן למדו. הם גם התאמנו והתכוננו ליום בו ישראל תהיה עצמאית!
 
סבא וסבתא
 

תמונה 1

 
ישראל
אכן סבתא אירן בנתה את חייה בישראל וכאן הכירה את סבא שמואל, אף הוא יליד הונגריה . יחד הקימו

משפחה . צביה, שושי, שרה יצחק ודוד. אימי מיכל היא הנכדה הבכורה לסבתא אירן. הבת של סבתא שושי.

סבתא אירן נפטרה בשנת 1997. היא קבורה בירושלים, העיר האהובה עליה.
 
קשר רב דורי – מיתר וסבתא 
תמונה 2
 
תשע"ו

מילון

אנטישמיות
שנאת יהודים

ציטוטים

”חשוב מאד שתהיה לנו מדינה - תמיד לשמור על מדינת ישראל והיא תשמור עלינו“

הקשר הרב דורי