מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של סמי טרופר

סמי עם אבינעם ושמואל והחפצים אותם הביא
סמי טרופר בצעירותו
סמי, היהודי ה"ארי"

סמי טרופר, נולד בעיר שטרסבורג בצרפת. בשנת 1939,כשהיה בן 8 פרצה מלחמת העולם השנייה.  יום אחד באו החיילים הגרמנים לביתו, ושאלו אותו מי הוא הוא ענה להם ששמו סמי. לאחר מכן הם שאלו אותו במה הוא עוסק והוא ענה שהוא תלמיד בבית-ספר. מאחר שהוא היה בלונדיני והיו לו עיניים כחולות, הם חשבו שהוא  מגזע "הארי" והם הניחו לו לנפשו. כאשר הגרמנים כבשו חלק מצרפת, סמי ומשפחתו ברחו לכיוון השני של צרפת, עד שהם הגיעו לגבול צרפת, שם הייתה להם טירה שהדוד שלו קנה ובה הם גרו. אבל הגרמנים הגיעו גם לשם וכבשו את המקום. הם הגיעו לאותה טירה בה גרו סמי ומשפחתו, ובחרו דווקא "להתארח" שם ולקבוע את המפקדה שלהם שם, משום שהטירה הייתה אזור  מבוצר וממוגן. הדודה של סמי  החליטה שהיא לא תגור בבית אחד עם גרמני ארור, והם החליטו לעלות לארץ.

סמי היה בן 11 כשהוא עלה לארץ עם משפחתו. הוא הגיע לקיבוץ שדה אליהו. בבגרותו שימש כקניין הראשי בקיבוץ,  היה נוסע במשאית לבית שאן פעם בשבוע, ושם היה קונה את כל המצרכים שביקשו אנשי הקיבוץ.

בביתו של סמי יש אוסף של חפצים מכל מני מקומות בעולם:

ישראל – טבעת נישואין ענקית, שקנה בשוק בירושלים. בצורה של בית כנסת, נפתחת, ובתוכה יש שולחן ועליו ספר תורה עם טבעות קטנות .

תמונה 1

צפון אפריקה (מרוקו) – פסל מאבן, בצורת מסכה, השרטוטים הלבנים חרוטים בעזרת פלאייר בעל שתי שיניים.

תמונה 2

 

תוניס (ג'רבא) – סמי ראה צמיד יד מכסף בחלון ראווה, וביקש מהצורף שיהפוך אותו לגביע לקידוש.

תמונה 3

פולין – ארנק עשוי כולו מכסף ששימש את אמו של סמי כתיק, בו היא שמה את החפצים שלה בדרכה לבית הכנסת: מטפחת, סידור, או סיכות למקרה הצורך.

תמונה 4

הזוית האישית

שמואל ואבינעם: השתתפנו בתוכנית מעניינת ומוצלחת, ושמחנו להכיר חיים של אנשים מבוגרים יותר.

מילון

הגזע הארי
הגזע הארי הוא מושג שהתפתח בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20. האידאולוגיה הנאצית והנאו-נאצית השתמשו בו לטיעונים בדבר עליונות לבנה בכלל ועליונות "הגזע הארי" בפרט. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הדודה של סמי  החליטה שהיא לא תגור בבית אחד עם גרמני ארור“

הקשר הרב דורי