מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סם ארנון – עבדתי ב "אלתא" 40 שנה

כרטיס הסטודנט של סם ארנון
סם ארנון
סיפורו של סם ארנון היום מתנדב "ידיד לחינוך"

נולדתי בבגדד, עירק ב-23 למרץ 1942. זה היה שנה בערך אחרי שפרצו פרעות ביהודי עירק, בחג השבועות של 1941. 

העלייה ארצה

בעקבות הפרעות החליטו הורי לעלות ארצה. הם חיכו לאישור מהבריטים (ששלטו בשתי הארצות באותה תקופה) והאישור התקבל בקיץ 1943 ואז הגענו ארצה. הדבר המצחיק בעלייתנו הוא שהגענו מבגדד במונית "ספיישל" ומאחורינו נסעה משאית עם הרהיטים. המסע לקח יומיים ואת הלילה עשינו בעמאן בירת ירדן. באותה תקופה בארץ ישראל היה מתח גדול כי הנאצים איימו לגרש את הבריטים ממצרים, ואילו הצליחו היו מגיעים לארץ, ואז הייתה שואה גם בארץ ישראל. בארץ חיו אז חצי מיליון יהודים.

במשך כשנה התגוררנו בפתח תקווה אצל סבא וסבתא שלי, משם עברנו לתל אביב וגרנו באותה דירה עד לנישואי.

ילדות

תמונה 1

בילדותי למדתי בבית הספר "גבריאלי" שנקרא אז, "הכרמל". כשהייתי בכיתה א', פרצה מלחמת העצמאות. פעמים רבות ירדנו למקלטים, והמטוסים המצריים הפציצו את תל אביב וזה היה מאוד מפחיד. פעם אחת בהיותי בבית נפלה פצצה לא רחוק מאתנו ונבהלנו מאוד, כל זה קרה בשנת 1948.תוך כדי המלחמה בתאריך ה' באייר תש"ח הכריז דוד בן גוריון על הקמת מדינת ישראל. הייתה שמחה גדולה,אבל זה גרם לצבאות מדינות ערב לפלוש לתוך מדינת ישראל. לאחר מאבק קשה נהדפו הפולשים והמדינההמשיכה להתקיים.

תמונה 2

לאחר המלחמה:

בשנים שלאחר המלחמה היה גל גדול של עליה לישראל. תוך זמן קצר האוכלוסיה הוכפלה ואף יותר. העוליםסבלו מחוסר דיור נאות וחלק גדול חיו באוהלים. חורף, שנת 1950 היה קשה במיוחד וירד שלג בתל אביב, אני זוכר זאת היטב.

לאחר סיום כיתה ד', עברתי ללמוד בבית ספר חדש שנפתח בשם "דובנוב". שם למדתי עד סוף כיתה ח' ויש ליזיכרון טוב מבית הספר הזה, לצערי בית ספר זה כבר אינו קיים. באותם ימים למדו בבית הספר היסודי עד כיתהח' ואחרי כן עברו ישירות לתיכון.

אני למדתי בתיכון עירוני א', שהיה אז בכיוון מאוד ריאלי בדגש על מתמטיקה, פיזיקה וכימיה. בתקופה כשהייתי בכיתה י' פרצה מלחמת "קדש" הידועה גם כמבצע סיני. במלחמה זו כבש צה"ל את חצי האי סיני ממצרים אבל, ישראל החזירה למצרים את חצי האי בעקבות לחץ של ארה"ב ושל רוסיה.

בסוף לימודי התיכון רוכזו כל בחינות הבגרות בבת אחת, שש בחינות בתוך שבועיים. לאחר התיכון התגייסתי לצבא ושרתי בחיל ההנדסה, התגייסתי בגיל מאוד צעיר- 17 ושבעה חודשים. שנות השירות שלי היו יחסיתשקטות ולא היו מלחמות גדולות.

 תמונה 3

 

כאשר השתחררתי, כבר ידעתי שאני רוצה ללמוד בטכניון כי הייתי טוב במקצועות ריאליים. נרשמתי לפקולטה להנדסה כימית, עברתי בחינות כניסה והתקבלתי ללימודים. בטכניון, הלימודים היו מאוד עמוסים וקשים. בשנה הראשונה ובעיקר בשנייה נשרו הרבה סטודנטים עקב ציונים נמוכים. הלימודים נמשכו ארבע שנים, ובסופם קיבלתי תואר של מהנדס כימאי.

כשנה לאחר סיום הלימודים התחתנתי, בגיל 25 עם אשתי אראלה, ועברנו לגור ברחובות.

עבודה:

רוב שנות עבודתי עברו בחברת "אלתא", חברת בת של התעשייה האווירית. אלתא היא חברת האלקטרוניקה של התעשייה האווירית, ומייצרת מערכות מכ"ם, לוחמה אלקטרונית, תקשורת ולוויינים. עבדתי ב "אלתא" כ – 40 שנה, ובסוף שנת 2008 יצאתי לגמלאות.

התנדבות:

תמונה 4

מאז שהפסקתי לעבוד אני מתנדב בבית ספר "גרץ" במסגרת גוף שנקרא "ידיד לחינוך". אני עוזרלתלמידים שמתקשים, בעיקר במתמטיקה. אני גם מלווה טיולים ואירועים שונים בבית הספר.אני מאוד נהנה מפעילותי ההתנדבותית וזוכה לאהבה גדולה מצד הילדים. כמובן שגם אני אוהב אותם. השנה השתתפתי בתכנית הקשר הרב דורי , כך שגם התנדבתי בבית הספר גרץוגם נתרמתי מחברתם של התלמידים, מהמפגשים ותיעוד סיפורי. 

מילון

עמותת ידיד לחינוך
עמותה שהוקמה ב-2008 השמה לה למטרה לשלב גמלאים במפעל התנדבותי במסגרת מערכת החינוך בישראל, בניסיון לשפרה. על פי נתוני העמותה היא מפעילה כאלף וחמש מאות מתנדבים ב-220 בתי ספר בכ-29 יישובים

"אלתא"
אלתא היא חברת האלקטרוניקה של התעשייה האווירית, ומייצרת מערכות מכ"ם, לוחמה אלקטרונית, תקשורת ולוויינים.

ציטוטים

”אני מאוד נהנה מפעילותי ההתנדבותית וזוכה לאהבה גדולה מצד הילדים.“

הקשר הרב דורי