מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סלוניקי בשכונת פלורנטין …

נועה וסבתא מזל למשפחת זבולון
נמל סלוניקי
עלייה מטעמי ציונות
שמי מזל. נולדתי בשנת 1942 בעיר תל-אביב בישראל. הוריי היו יוצאי העיר סלוניקי שביוון, והם עלו ארצה מטעמים ציוניים בשנת 1933.
 הנמל הסגור בשבתות בסלוניקי שביוון …
 יהדות סלוניקי הייתה יהדות ציונית ששמרה באדיקות על המסורת היהודית, ובעיקר הקפידה על שמירת השבת. ידוע שהנמל בסלוניקי שביוון היה סגור בשבתות מתוקף עבודתם של יהודים רבים בנמל.
לאדינו בשכונת פלורנטין שבתל-אביב
עם עלייתם ארצה רוב יהודי יוון התיישבו בשכונת פלורנטין שבתל-אביב טרם הכרזת המדינה. השפה המדוברת בבית הייתה ספָּניולית, היא הלאדינו. במקביל דיברנו בגאווה עברית הלא היא שפת הקודש. שמענו אגדות רבות ספרדיות מלאות חוכמת חיים וציווים לחיים, וכמו-כן הרבינו לשיר רומנסות בספרדית. "הבוסתן הספרדי" אותו כתב הנשיא יצחק נבון, מתאר להפליא את ההווי בביתי, ונגע בנשמות יהודי יוון.
גדלתי בבית חם ואוהב, שומר דת ומסורת. המשפחה היא ערך עליון, ובהיעדר אמצעי תקשורת מתקדמים, למעט רדיו, ממנו שאבו אינפורמציה על הנעשה בארץ ובעולם, הרבינו להיפגש עם המשפחה כמעט מדי יום, דבר שגרם לקירוב לבבות ולעזרה הדדית בלתי מתפשרת לכל אחד ואחד. מדי שבתות וחגים נהגנו להתאסף לארוחות משפחתיות (דבר שהיה מובן מאליו).
מאכלים סלוניקאיים
האוכל בימי חול היה פשוט ומזין ובעיקר הכיל דגי-ים משובחים מבושלים בטעמים נקיים לבל חלילה ייפגם טעמו של הדג.
בחגים עלו על השולחן הבשר והכבש שהיו יקרי מציאות. הדגים, שלא כמו היום, היו שכיחים ומצויים בשפע, מאכל הקרוב ללבם של הסלוניקאים. בשבתות בבוקר אכלנו בורֶקס מסורתיים שהוכנו מבעוד יום ונשלחו לאפייה במאפיות השכונתיות. כמעט כל התושבים שלחו את הבורקס לאפייה, וכל משפחה סימנה את התבנית שלה בסימן מיוחד.
זמירות וניגונים מבית אבי
זכורים לי פזמונים, שירי שבת וחג, אותם נהגנו לשיר בצוותא. אבי ז"ל שימש כחזן מתנדב, ואהבתי ללכת איתו בשבתות ובחגים לבית הכנסת, שם שמעתי את הפייטנוּת הספרדית שתרמה רבות לאהבתי למוסיקה.
רכישת השכלה
למרות המחסור וקשיי החיים אני זוכרת שימחה אמיתית וכנה בבית . אמי עבדה בבית כתופרת עילית כדי לעזור בפרנסת המשפחה, ואבי שימש כגזבר הראשון ב"בנק דיסקונט לישראל" שנוסד ע"י משפחת רֶקנטי יוצאת סלוניקי.
כילדה קיבלתי הרבה מעבר ליכולת הוריי. בין היֶתר אפשרו לי ללמוד בגימנסיה העברית "הרצליה" (דבר שעלה לא מעט כסף)  בה קיבלתי את תעודת הבגרות שלי.
הטבעתי חותם במדינת ישראל
עבדתי כעובדת סוציאלית בשירות עירוני. טיפלתי בקשישים, והקמתי תוכניות לטובת ניצולי שואה, למשפחות חולי אלצהיימר ועוד.
היום
נולדו לנו ארבעה ילדים ועשרה נכדים (כן ירבו). יצאתי לפנסיה, ובזמני החופשי אני מתנדבת פעמיים בשבוע, ולומדת בקורס למבוגרים יחד עם סבא.

מילון

פייטנות, פיוט
פיוט הוא הכינוי המקובל לשיר קצר. במקור נועדו הפיוטים להחליף את נוסח הקבע של התפילות, בדרך כלל בימים מיוחדים (שבתות וחגים) אך גם בימי חול ובשמחות. מקור המילה פיוט בשורש היווני ποιητής (יצירה), ממנו נגזרת גם המילה "פואטיקה".

ציטוטים

”המשפחה היא ערך עליון“

הקשר הרב דורי