מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיר המעלות בבית חורון

תלמידי תכנית הקשר הרב דורי בארכיון
בית חורון
התמודדויות וקשיים בחיי היום יום בזמן הקמת היישוב

אנו התלמידים המשתתפים בתכנית הקשר הרב דורי, בבית הספר ממ"ד בית חורון, יצאנו לשמוע את העבר של המקום בו אנו גרים. השתתפנו ביום פעילות בארכיון של היישוב בית חורון אותו מנהלת הגב' אורה תירוש, שהקימה את הארכיון לפני 18 שנה. אורה סיפרה לנו על החיים שהיו בבית חורון בעבר.

היא סיפרה לנו על "סיר המעלות" שהיה מספק אוכל לתושבי היישוב, שהכינו נציגים מהיישוב למען הכלל. דבר זה יצר הוואי משותף של חיי קומונה וחברה ביישוב.

בנוסף, בעבר לא היה טלפון בכל בית, ולכן היה מכשיר טלפון אחד משותף לכלל התושבים. כאשר הייתה למישהו שיחה או הודעה, היו מודיעים  על כך ברמקול היישובי. כמו כן, השתמשו ברמקול לטובת הודעות לתושבי הישוב. גם אספקת האוכל לתושבים לא הייתה כל כך פשוטה בעבר. על מנת לקנות אוכל לכולם, היה ליישוב טנדר משותף, שפעם בשבוע היה נוסע לעיר וקונה אוכל ומספק לאנשים את צרכיהם.

כחלק מהפגישות שלנו עם וותיקי היישוב, נפגשנו גם עם בני ריקרדו. בני הרחיב לנו את הידע על עבר ותחילת הקמת בית חורון, הוא סיפר לנו שבתחילה הם היו מתגוררים במבנים קטנים שקראו להם אשקוביות, וכולם היו גרים ביישוב למטה. לעומת זאת היום היישוב התרחב והתפרס על היישוב למעלה. בעבר התפילות היו מתקיימות בבסיס מג"ב, כמו כן גם האירועים של תושבי הישוב.

הזוית האישית

אליאור דויטש לוקמן ואיתמר הרשקבויץ: במסגרת תכנית הקשר הרב דורי היגענו אנו, התלמידים משתתפי התכנית למספר מפגשי למידה בארכיון בהדרכתה של הגב' אורה תירוש. תודה לגב' אורה תירוש שהקימה את הארכיון בבית חורון וסיפרה לנו את סיפורי הקמת היישוב בו אנו גרים.

 אנו בפעילות בארכיון בית חורון

תמונה 1

מילון

ארכיון בית חורון
עמותת הותיקים מקדמת בין היתר את פרויקט הארכיונים ביישובים, ולאחרונה מוקמים ארכיונים בעוד ועוד יישובים. ראשון ארכיוני בנימין הוא ארכיון בית חורון, שהוקם על ידי אורה תירוש לפני 18 שנה.

בית חורון
בֵּית חוֹרוֹן הוא התנחלות ויישוב קהילתי בחבל בנימין, לצד כביש 443, סמוך לכפר בית עור אל-פוקא, כ-3 קילומטר צפונית-מערבית לגבעת זאב, השייך למועצה אזורית מטה בנימין וקרוי על שם העיר המקראית בית חורון (עליונה ותחתונה). היישוב הוקם ביום 1 בדצמבר 1977, (חנוכה התשל"ח) אז מנה גרעין של 15 משפחות שגרו בקרוונים. בשנת 2016, הודיע המינהל האזרחי שחמישים יחידות דיור הוקמו ביישוב באופן לא חוקי על ידי החטיבה להתיישבות. ויקיפדיה

ציטוטים

”בתחילה הם היו מתגוררים במבנים קטנים שקראו להם אשקוביות“

הקשר הרב דורי