מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קומקום התה המרוקאי של סבתא מדלן

סבתא מדלן ואני
את האקורדיון קבלתי מסבתא שלי
ממרוקו לירושלים

שמי מדלן ואנונו. נולדתי בשנת 1948במרוקו בעיר רבאט בירתה של מרוקו. חייתי שם עד גיל שלושה חודשים ומשם עברתי לצרפת. בשנת 1948 עלתה המשפחה לישראל. שם המשפחה שלי מלפני הנישואים הוא אברג’ל – זקן, שם משפחה זה בא ממרוקו ושם המשפחה ואנונו – לפי ההשערה של מומחה בא מהמילה בן נונו שבאה מהמילה בן נון.

הורי עלו לישראל כשהייתי ממש תינוקת, אין לי זיכרונות ממרוקו. ילדותי עברה עלי בעיר ירושלים בשכונת מוסררה.  המשפחה הגיעה ממרוקו לירושלים בה אני מתגוררת עד היום בשכונת מוסררה. בזכרונותי מבית אמא אני זוכרת את המטבח העשיר והמטעמים שאימי בישלה ובמיוחד אהבתי בילדותי את המטבוחה שאמי הכינה לנו. את המטבוחה הזו היא למדה להכין מסבתי.

כל חיי גרתי בירושלים. מתקופת הלימודים בבית הספר, המחנכת הזכורה לי היא רחל. אהבתי את שיטות הלימוד שלה ואת הדרך שלה. המקצוע האהוב עליי היה תנ"ך, אהבתי את הסיפורים. התחלתי ללמוד בגיל 6 כמו שאר הילדים, בחלק משנות הלימוד שלי אהבתי ללמוד בעיקר ביסודי ובחטיבה ובתיכון פחות. התחתנתי צעירה, בגיל 17 ועבדתי במתנ"ס בירושלים כיוצרת תערוכות ותחביב הציור שלי הפך לעיסוקי.

 סבתי כילדה עם האקורדיון שקבלה מסבתא שלה

%d7%a2%d7%95%d7%9e%d7%a8

יש לי זיכרונות מתקופת מלחמת ששת הימים, שהייתה בדיוק לפני חמישים שנה, היו אלה ימים קשים. בזמן מלחמת ששת הימים  אני זוכרת שפחדתי מאוד. כולם  ישבנו במקלטים. הילדים נלחצו ופחדו מאוד. וכמובן אחרי שהמלחמה נגמרה את השמחה הגדולה עם כניסתנו לכותל המערבי.

קומקום התה המרוקאי החפץ המיוחד לי הוא קומקום תה מרוקאי שקיבלתי אותו מהוריי. הקומקום נשמר בארון במטבח. קומקום זה עובר במשפחתי כבר 65 שנים. הקומקום עשוי כסף עם חריטה של פרחים ועוד הכל בעבודת יד. קומקום התה משמש להכנת תה ולשתיית תה משפחתית. בערב שבת היינו נוהגים למזוג תה מסביב לשולחן, מזיגת התה היא טקס בפני עצמו. טקס שמסמל את קבלת האורחים, את הברכה והשפע. בחרתי להביא למפגש  התכנית, דווקא את החפץ זה כי הוא מחבר אותי למקורות ולשורשים של משפחתי.

%d7%a2%d7%95%d7%9e%d7%a82

 

הזוית האישית

עומר ואנונו: דרך תהליך החקר, למדתי להכיר את סבתא וסיפור חייה.

מילון

רבאט
בירת מרוקו

ציטוטים

”מזיגת התה הוא טקס בפני עצמו הוא מסמל קבלת אורחים ושפע“

הקשר הרב דורי