מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של סבתא רחל

מאיה, אלמוג וסבתא רחל
סבתא רחל
קורות חייהם של הוריה וחייה של סבתא רחל

הורי

הוריי הם רבקה פוצ'קוץ'- בזוזה ואברהם בזוזה נולדו בפולין. אמי גרה בעיירה קטנה בשם שפרץ, שהיא בצפון פולין. אבי גר בעיר נשלסק, שהיא עיר גדולה יותר בצפון פולין.

הורי אבי עסקו בסחר עם עצים, כריתה ומחירה. הורי אמי סחרו בתבואה – חיטה שעורה.

כשהיה אבי בן 18 שנה היה חניך של תנועת הנוער,  גורדוניה, שדגלה בעלייה לארץ ישראל. אבי רצה לעלות וביקש מאביו רשות, אביו שאל את הרב והרב סרב לתת רשות לעלות לארץ  ישראל.  אבי ברח באמצע הלילה מהבית ועלה לארץ ישראל, ללא רשות. אביו ישב עליו שבעה כאילו הוא מת. אבי עלה לארץ בשנת 1932. בארץ חיברו אותו לקיבוץ דגניה, לאחר שנה עזב את הקיבוץ וחזר לתל אביב.

העלייה לארץ

לא היה לו בית לגור בו, לכן ישן על ספסל בשדרה בשדרות רוטשילד בתל אביב. עד שמצא מקום לגור בו לאחר שנה חזר לפולין בשנת 1937. נשא את אמי לאישה וחזר לארץ כדי לארגן לה מקום מגורים מסודר.

אמי עלתה לארץ בשנת 1938 שנה לאחר מכן הרבה לפני שקמה מדינת ישראל הם גרו בתל אביב רחוב פינסקר. ואז נולדה אחותי. בהתכתבות עם משפחתה בפולין הבינה אמי שלקחו את כל משפחתה וגם משפחתו של אבי לגטאות ומאז לא שמעו מהם בשנת 1946 עברו הורי ואחותי לגור בחולון. חולון הייתה עיר שכולה חולות היו שני רחובות ראשיים רחוב סוקולוב ורחוב ויצמן, לבסוף הוריי גרו ברחוב לאון בלום. אבי בנה את ביתנו עם האחים שלו לבד.

החיים בארץ היו שונים ממה שמכירים היום: לא היו דודי שמש, מקררים, כיריים. בישלנו בפרימוס ובפתיליה.

סיפור הולדתי

נולדתי באמצע מלחמת השחרור בחולון לא היו בתי חולים רק בתל אביב הגיעה שעתי לצאת לאוויר העולם לא היו שרותי הסעה לבתי חולים לכן אבי לקח רכב של שכן ונסע איתי לכיוון תל אביב. באותם ימים שלטו הערבים בדרכים הראשיות ליציאה מחולון לכיוון תל אביב ואי אפשר היה לצאת לתל אביב כשהגיע אבי לכביש הראשי עצרו אותו חילי צה"ל ולא נתנו לו לעבור.

אבי ניסה להסביר שאמי יולדת וחייבים להגיע לבית החולים. בצה"ל החליטו לעזור לו ולעביר את אמי ברכב צבאי משוריין עד שהגיע הרכב לקח הרבה מאוד זמן . שהתחלנו לנסוע אמי הרגישה שהיא כבר יולדת. משני הצדדים של הכביש ירו הערבים על הרכב שלנו. לא הייתה בררה ואבי עזר לאמי ללדת אותי בתוך הרכב וכך נולדתי בחולון בתוך רכב צבאי.

גדלתי כל חיי בחולון. שמונה שנות לימוד ראשונות למדתי בבי"ס ביאליק בחולון כשסיימתי לימודי בית ספר יסודי עברתי לתיכון קוגל בחולון ואחר מכן התגייסתי לצבא שירתתי בחיל המודיעין. השירות שלי היה מיוחד מעניין וסודי. לאחר שהשתחררתי התחלתי לעבוד בבנק דיסקונט והתחתנתי עם בעלי גבי שרם עד שילדתי את ילדיי. נולדו לי שני ילדים סמדר ועדי. ילדיי גדלו המשכתי לעבוד בעירית חולון. החלפתי עבודה ועברתי למשרד פרטי למחקרי דעת קהל.

ילדיי התגייסו לצבא ושרתו בצה"ל עד היום הזה שניהם משרתים בקבע. לאחר יציאתי לפנסיה החלטתי לעבוד בעבודה יותר מעניינת התחלתי לעבוד בבית ספר לחינוך מיוחד לטפל בילדים עם בעיות רבות העבודה מאוד מאתגרת.

הדבר הכי חשוב ומאתגר בעניי הם נכדיי שמסבים לי הנאה מרובה.

הזוית האישית

מאיה – היה לי כייף לעשות את העבודה למדתי דברים חדשים על סבתא שלי ועל סבא וסבתא רבה שלי ביחד עם אלמוג.

אלמוג – נהניתי מאוד להכין את העבודה הזאת ולמדתי גם דברים חדשים ומעניינים על סבתא של מאיה והיה מאוד כיף עם מאיה.

מילון

פתיליה
מתקן לבישול וחימום באמצעות נפט

ציטוטים

”החיים בעבר היו מאוד קשים“

הקשר הרב דורי