מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור תולדות החיים של יהודה שגב

סבא יהודה וסבתא אנט בטיול על החוף
"מכתש ועלי" נוצר לפני 70 שנה
סיפור תולדות החיים של יהודה שגב

בתקופת מלחמת העולם השנייה ההורים שלי ברחו מפולין לרוסיה ושם נולדה אחותי ונפטרה בגלל המצב הקשה שהיה, הם ברחו לטשקנט שם היא נפטרה. ואחרי תקופה הם עברו לאוסטריה ושם אני נולדתי בעיר "לינס" זה מחנה מעבר, אני נולדתי בשנת 1948 ועלינו לארץ בשנת 1949 שהייתי בן שנה.

אהבתי מוזיקה שקטה, ושירים שקטים על ארץ ישראל

בימי הולדת חגגו כל אחד בדירה שלו, היו מכינים את כל התקרובות ועוגות. סבתא שלי הייתה מכינה עוגות וסלטים וכל השאר, היינו חוגגים בבית שלנו.

הבית ספר היסודי שלמדתי בו נמצא בגבעת אולגה ליד חדרה ונקרא בשם "עמישב" ושם למדתי מכיתה א' עד כיתה ח' ובהפסקות היינו משחקים בג'ולות והיינו אוהבים לצאת לטייל וגם היינו משחקים מחבואים ותופסת, כמו שאמרתי גם בעיקר בג'ולות. ואספנו קלפים, של כל מיני אמנים ושחקנים. ולתיכון שלמדתי בו קראו "תחכמוני"

העבודה הראשונה שעבדתי בה פעם הייתה בהוצאה לאור, הייתי מרכז את נושא הפרסום של עיתוני צה"ל.

שסבתא הייתה בת 15 היא למדה בתל אביב, עיריית אשדוד שלחו ללמוד בתל אביב כי באשדוד לא היה בתי ספר אם מקצועות אופנה. שלחו אותה מעיריית אשדוד לתל אביב ושילמו לה על לימודים בתל אביב. בת דודה של סבתא הגיעה מצרפת בגיל 18 והיא חיפשה עבודה ומצאה עבודה בתל אביב, היא שכרה חדר אצל ההורים שלי וסבתא הצטרפה אליה. וקצת אחרי שאני וסבתא נפגשנו נהינו זוג ואז אחרי 7 שנים שהיא הייתה בת 22 ואני הייתי בן 27 הצעתי לה נישואים והתחתנו.

היה לנו תוכי בבית והוא אהב כל הזמן לקרקר ולחקות אותנו וזה היה כבר עם אמא שלך ואחים שלה. אח של סבתא הביא לנו את התוכי, שמחנו לקבל אותו והוא שימח אותן, הוא חיקה אותנו והפריע לנו בשיחות שהיו בינינו, היה נכנס באמצע השיחות ומחקה אותנו, היה אומר מה שאנחנו אומרים, הוא היה מפריע אבל היה נחמד איתו.

המאכלים האהובים על אמא שהייתה קטנה שלך היו בעיקר עוגות גבינה, עוגות שוקולד, היא אהבה סלטים טעימים, וסלט ירקות בעיקר.

שכן שלנו הציע לי להתפלל. אחרי שסיפרתי לו שהנכד שלי לא במצב טוב, הנכד הראשון שנולד, יואב שגב היה במצב לא כל כך טוב ואז הרופאים אמרו שהמצב שלו מאד חמור והרופאים לא הצליחו לרפא אותו ואז שכן, חבר טוב הציע לי לגשת לחב"ד, לבקש ברכה לרפואה ואכן, בזכות הברכה של רבי מילובביץ' הוא הבריא והוא חזר לאיתנו.

יש לנו בבית מכתש שעובר במשפחה, שקוראים לו "מכתש ועלי" שמים תבלינים וכותשים אותם. המכתש יוצר לפני כ-70 שנה סבתא קיבלה את זה מסבתא שלה. זה יוצר במרוקו והיהודים בצפון אפריקה היו משתמשים בזה בתור מטחנה. סבתא הייתה מבקרת את סבתא שלה והיא הייתה נותנת לך לכתוש דברים, אחרי כמה שנים אמא של סבתא הביאה אותו לארץ השתמשה בו קצת ואז הביאה לסבתא וסבתא החליטה לשים את זה לקישוט ולא להשתמש בזה.

"מכתש ועלי"

תמונה 1

קובץ התיעוד שלנו: הקשר הרב דורי

הזוית האישית

סיפור תולדות החיים של יהודה שגב תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בבית הספר "ניצנים".

מילון

תקרובת
כיבוד

ציטוטים

”ש לנו בבית מכתש שעובר במשפחה, שקוראים לו "מכתש ועלי" “

הקשר הרב דורי