מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור שמתגלגל בהרבה מדינות

סבא דוד בברית של הנכד נתן
מסיבת סידור של נתן
העלייה של סבא דוד וסבתא ג'ורג'ט

העלייה של סבא וסבתא

סבתא שלי, ג'ורג'ט נולדה ב- 1947וסבא שלי, דוד נולד ב- 1940.

סבתא שלי למדה בבית הספר "ברית היהודית" במרוקו סבא שלי למד בבית הספר "אלכסנדר דומה" בתונסיה.

כשסבתא שלי היתה בכיתה א' היתה תלמידה שקראו לה ענת והיא היתה מאוד מעצבנת וסבתא שלי לא אהבה אותה שאפילו סבתא שלי פחדה ממנה וכל השנה הם לא דיברו ביחד בכיתה ב' היא היתה עדיין עם סבתא שלי והם ישבו ממש באותו שולחן סבתא שלי לא היתה שמחה אבל יום אחרי יום הם התחילו לדבר ביחד והיא התחילה למצוא חן בעיני סבתא ומאז הם היו מתחילים לפטפט ביחד ויום אחד המורה שלהם אמרה:" אחרי ההפסקה אני אפרד ביניכם" שניהם היו מאוד עצובות אז בכל ההפסקה הם סרגו את בגדיהם ביחד כדי שהמורה לא תוכל להפריד בניהם למורה היה עצוב בשבילנו ונתנה לנו עוד צ'אנס והם נשארו באותו שולחן כל השנה ומאז הם נשארו חברות כמו אחיות עד עכשיו.

סבא שלי פעם היה משחק הרבה בכדורגל ופעם כשהוא היה בן 7 והוא שכח לחזור הביתה עד צאת הכוכבים וכשהוא החליט לחזור הביתה אז הוא ראה את כל המשפחה שלו מחפשים אותו וכולם כעסו עליו, עד עכשיו הוא זוכר את הסיפור כי הוא עשה פחד להורים שלו.

בשנת 1974 חודש לפני העליה של סבא שלי סבתא וסבא נפגשו בפעם הראשונה סבתא שלי לא רצתה לעשות עליה בלי המשפחה שלה וסבא היה צריך לעשות עליה כמו שזה היה אמור להיות סבא עשה עליה ואחרי העליה סבא וסבתא המשיכו לדבר בטלפון וסבתא נסעה לישראל לחופש היא עשתה הכירות עם המשפחה של סבא גם סבא נסע לצרפת לבקר את המשפחה של סבתא והוא בקש רשות להתחתן עם סבתא.

1975 הם התחתנו אז סבתא עשתה עליה לבדה בלי המשפחה שלה.

כמה חודשים אחרי החתונה סבתא לא הרגישה טוב היא התגעגעה למשפחה שלה אז האמא של סבא אמרה לסבא: "לכו לצרפת בגלל שלאישה שלך קשה לה להיות לבדה בלי משפחתה, אז בעזרת ד' כשיהיו לכם ילדים תחזרו לישראל".

סבא וסבתא שלי הלכו לצרפת, היו להם 3 ילדים והילדים גדלו ולמדו בצרפת ואחרי כמה שנים של למידה באוניברסיטה, הם עלו לארץ והילדים גררו אותם לחזור לארץ. עכשיו סבא וסבתא שלי גרים בנתניה מלפני 4 שנים ואני מאוד שמח שהם פה.

ביום הולדתי ה- 10 סבתא נתנה לי מכתב שהיה כתוב בו איך היא שמחה שלה, לסבא ולי יש זמן לבד ביחד פעם אחת בשבועיים בבית ספר!

הזוית האישית

היה כיף להפגש עם הסבתא והסבא וביום הולדת שלי סבתא שלי כתבה במכתב ברכה שהדבר הכי כיף שהיה לה בשנה זו ,היה להפגש איתי. למדתי שסבא וסבתא עשו שתי עליות.

מילון

מרוקו
הפירוש: ממלכת מרוקו (בערבית: المغرب אל־מַעְ׳רִבּ, או المملكة المغربية אַלְ־מַמְלַכַּה אלְ־מַעְ׳רִבִּיַּה, תרגום מילולי: הממלכה המערבית) מרוקו היא מדינה בשלטון מונרכי בקצה הצפון-מערבי של יבשת אפריקה. מצפון היא גובלת בים התיכון, בסאוטה ומלייה )ספרד) ובמצר גיברלטר, במערבה באוקיינוס האטלנטי, במזרחה באלג'יריה ובדרומה בסהרה המערבית, אשר נמצאת בשליטת מרוקו מאז שנות ה-70. מרוקו קיבלה את עצמאותהמצרפת בשנת 1956. בירת מרוקו היא העיר רבאט, אף שהעיר הגדולה והחשובה ביותר היא קזבלנקה. הדת הרשמית במרוקו היא האסלאם הסוני.

ציטוטים

”"והילדים גררו אותם לחזור לארץ"“

הקשר הרב דורי