מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור של סבתא פרידה קאלק מליטא לישראל

סבתא ואני כיום
סבתא כיום
סבתא מספרת את סיפור חייה ועלייתה לארץ ...

אני פרידה קאלק סבתא של אופק, חוץ ממנה יש לי שישה נכדים.
אני נולדתי בינואר 1940, לאמי קראו ציפורה (ציפה) ולאבי גירש (צבי), אמי נולדה ב1908 בעיירה ושמה אניקשט שבליטא אבי נולד בשנת 1904 בעיירה ושמה שקיי וגם כן שוכנת בליטה, אחרי שהוריי נישאו הם גרו בשקיי ושם אני נולדתי.
סבי מצד אמא נקרא נוסן דובובסקי היה נשוי פעמיים מנישואיו הראשונים נולדו לו שתי בנות, אמי ואחותה, שרה. מנישואיו השניים עם מוסה נולדו לו שני בנים שעם ההורים נספו בשואה. האם החורגת הייתה אליהם מאוד טובה אינה נתנה חשיבות לעובדה שהם לא הילדים שלה , הם אהבו אותה מאוד .
 
בשנת 941 שהרוסים כבשו את ליטא באו החיילים הרוסיים בלילה לאמי ואבי והעירו אותם. לאחר מכן ציוו עליהם לעמוד ליד הקיר ושאלו אם יש עוד מישהו בבית שישמע את הירי אמי טענה שיש לה ילדה קטנה תינוקת (אני ) ושהיא לא תוכל להישאר יתומה .
 
לאחר מכן פינו אותנו במכוניות מסע, היו הרבה משפחות עם כל החפצים שלהם מהבית .להוריי לא נתנו לקחת דבר, הוריי ביקשו שייתנו להם לקחת לפחות בגדים לתינוקת (לי) , לבסוף הם הסכימו לאבי להיכנס הביתה ולקחת מעט מאוד דברים .
 
אחר כך לקחו את כל מי שהיה במכוניות לתחנת רכבת ושהם הגיעו ל"קוונה" הצליחו קרובים של אמא ואבא להביא לנו דברים שהצטרכנו . אחר כך לקחו אותם במכוניות מסע, בסוסים. המסע נמשך חודש ימים. ואז הגיעו לכפר ב"סיביר" שנקרא "אלטיסק" ושם היינו צריכים לגור בסה"כ 18 שנה. 
לפני כן גרנו במקום מבודד וקטן עד שסיימתי את כתה ד' התנאים היו מאוד קשים וצרכו הרבה מאמץ כדי לגור שם, במקום לא היה מספיק אוכל וכמו כן לא היה מקום לקנות ואמי הייתה מבקשת מזון משאר האנשים בשביל שנוכל לגור שם עם צרכים מינימליים. האנשים בכפר לא הכירו את העם היהודי. אבי היה מפחד לומר  שהיה לו עסק פרטי מכיוון שדבר זה לא היה מקובל לכן הוא אמר  שעבד בהנהלת חשבונות. בסופו של דבר אבי נלקח לעבודה כרועה חשבון למרות שהיה לו קשה מאוד עם השפה החדשה וגם הוא היה צריך ללמוד את המקצוע ….
בשנה השנייה נתנו לנו חלקת אדמה ושם גידלנו ירקות ובנוסף  תפוחי אדמה תירס ועוד …מתפוחי אדמה והקמח תירס ניתן היה לאפות לחם. לאנשים פרטיים היה אסור לגדל שיפון וחיטה לכן הכנו לחם מקמח תירס וכל מיני תוספות.
 
לאחר שסיימתי את כתה ד' עברנו לגור ב"סילו אלטייסקיה", בשנת 1945 נולדה אחותי גיטה ואז ההורים שלי קנו פרה מכיוון ששם לא היו טיפות חלב ומזון לתינוקות. אמי שהייתה גרה ב"ליטא" עם עוזרת בית ומטפלת לתינוקת פתאום הייתה צריכה לעשות את כל העבודות בית וגם לעבוד  בחלקת אדמה (חקלאית) גם לחלוב פרה, להוציא אותה בחמש בבוקר למרעה וגם לטפל בתינוקת , לאמי היה קשה …
בשנת 1959 עברנו לגור בקובנה ששם סיימתי בית ספר לרוקחות.
 
משנת 1963 ועד העלייה לארץ עבדתי בוילנה בבית מרקחת של בית חולים. בשנת  1965 התחתנתי עם יחזקאל קאלק. נולדו לנו שלושה ילדים אביו של אופק ושתי אחיותיו, צביה הגדולה עמי הבינוני ויעל הקטנה שנולדה כבר בירושלים.
 
העשרה
ליטא: "רפובליקת ליטא (בליטאית: Lietuvos Respublika) היא רפובליקה בצפון מזרח אירופה. ליטא גובלת בלטביה, בלארוס, פולין ורוסיה (קלינינגרד). היא ידועה כאחת המדינות הבלטיות, יחד עם אסטוניה ולטביה……בעבר, היה ההרכב האתני של ליטא מגוון באופן דרמטי; התמורה הבולטת ביותר נבעה מהשמדת האוכלוסייה היהודית בתקופת השואה". ויקיפדיה 
תשע"ו

מילון

ליטא
רפובליקת ליטא (בליטאית: Lietuvos Respublika) היא רפובליקה בצפון מזרח אירופה. ליטא גובלת בלטביה, בלארוס, פולין ורוסיה (קלינינגרד). היא ידועה כאחת המדינות הבלטיות, יחד עם אסטוניה ולטביה......בעבר, היה ההרכב האתני של ליטא מגוון באופן דרמטי; התמורה הבולטת ביותר נבעה מהשמדת האוכלוסייה היהודית בתקופת השואה.

ספסיבה
תודה

דייויצ'קי
בנות

ציטוטים

”'אין שלמות לחיים בלי סבל.''“

הקשר הרב דורי