מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור של סבא יצחק רידלביץ ז"ל

אני ונכדתי ג'מה
התעודה כדי לעלות לארץ
חייו של סבא יצחק רידלביץ

סיפור של סבא יצחק רידלביץ ז"ל

סבא עלה לארץ בשנת 1937. סבא סיפר שאבא שלו היה אומן מפורסם והיה מתקן את יצירות האומנות שהיו מוצגות בכנסיות.

בשנת 1917 בתקופה של המהפכה הקומניסטית, שלטו שלושה אנשים ברוסיה: לנין, טרוצקי וסטלין. בתקופה זו סבא ומשפחתו היו גרים בינוף פודלסק שבפולין.

אחד מראשי המפלגה הקומניסטית היה אדם בשם קגנוביצ' אשר היה יד ימינו של סטלין. אותו קגנוביץ', התקשר לחיים (אבא של סבא) ונתן לו פקודה לבוא לרוסיה ולצייר דיוקנאות של מנהיגי הפלגה הקומניסטית. הוא הדגיש כי חשיבות גדולה יש לציור דיוקן של סטלין.

%d7%93%d7%99%d7%95%d7%a7%d7%9f-1

אבא של סבי כמובן עשה זאת, עזב את משפחתו והלך לשם. יום אחד כעבור שנה , קגנוביץ' בא לחיים ואמר לו לברוח מיכיוון שבאים לעצור אותו. הסיבה הייתה מכיוון שבמחסן הייתה חסרה צנצנת שמן והוא יהיה אשם בהיעלמותה. חיים חזר למשפחתו בפולין ושם נולד סבא.

חיים היה שייך לראשוני ציון. הוא היה "ציוניסט" גדול ובעל השפעה רבה בקהילה. היה לו חשוב לעודד אנשים שיעלו לארץ כי זו הייתה סכנת נפשות להישאר בפולין. כעבור זמן מה הוא עלה לארץ לבדו.

לקח לו שנתיים לאסוף את הכסף מכל משפחתו מסביב לעולם כדי לשלם "סרטיפיקט"  (אישור לעלות לארץ אשר ניתן על ידי הבריטים ששלטו בארץ). כשהודיעו לו ש"הסרטיפיקט" מוכן והוא הגיע לקחת אותו, נאמר לו שזה נעלם.

כעבור שנתיים הוא ביקש בשנית כסף מכל משפחתו על מנת לקנות שוב סרטיפיקט. הוא חזר לפולין ולקח את משפחתו לארץ חוץ משני ילדים שעברו את גיל 18. בארץ התאקלמה כל המשפחה.

כשסבא היה בן 12, היה הולך אחרי ביה"ס לים כל פעם כאשר הגיעה אונייה. הוא היה מסתובב בשפת הים, מחפש ומקווה, בודק האם האחים שלו על אונייה זאת. סבא עשה זאת כל יום עד שנת 1946.

ולצערי הם לא חזרו.

הזוית האישית

הנכדה גמה רידלביץ: החוויה הזו של השתתפות בתכנית הקשר הרב דורי, הייתה חוויה מאוד מהנה. למדתי ממנה המון גם על סבתא שלי וגם על משפחתה ועל עברה. הסיפורים שלה ריתקו אותי וגרמו לי להבין את הדרך הארוכה שעברה משפחתי.

מילון

סרטיפיקט
סרטיפיקט זה תעודה שמקבלים כדי שהבריתים יאשר להם לעלות לארץ.

ציטוטים

”סבא היה הולך לים כדי לראות עם באונייה יש את האחים שלו.“

הקשר הרב דורי