מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור קטן בארץ גדולה

ביחד אני ונכדי
באנייה בדרך לארץ
סיפור נחמד ומרתק על חייה של עולה לארץ - המולדת שלה

נולדתי בקזבלנקה שבמרוקו, בשנת 1948. גדלתי ולמדתי בבית ספר "אליאנס" (בית ספר יהודי). ואחר כך למדתי בתיכון עד כיתה י"ב . החיים במרוקו היו טובים ליהודים. חיינו בשפע. היהודים מלאו משרות מכובדות. האווירה בינינו ובין המרוקאים המוסלמים זכורה לי כנעימה ומכבדת.

אבי היה מנהל חשבונות במפעל גדול ואימי היתה כמקובל באותם ימים, עקרת בית. היינו במשפחה 7 ילדים.

בשנת 1966 אבי החליט לעלות לארץ. באותם ימים החלו הצקות של המוסלמים לנערות היהודיות. האירועים התרחשו בקולנוע, בשוק, באוטובוס ובכל מקום ציבורי. היהודים חשו חסרי הגנה. חששו שהפוגרומים והשואה תחזור על עצמה במרוקו. רבים מהיהודים החלו להתעניין בעליה לארץ ישראל.

בשנת 1966 ערב יום העצמאות ה- 18 למדינת ישראל, עלינו ארצה.

עלינו ארצה באנייה והגענו לארץ בערב העצמאות (המדינה היתה בת 18). אימי חשבה כי כל החגיגות, הדגלים והשמחה הם קבלת הפנים לעליה ממרוקו . אף פעם לא ראינו עצמאות אמיתית והיה מאוד מרגש. (גם פורים לא חגגנו במרוקו וזה היה לנו חדש ומוזר, כל התחפושות למיניהן).

אחרי שעברנו את המכס, עלינו לאוטובוסים (כל משפחה לכיוון שבקשה). רצינו להגיע לאשדוד. אבי רצה להתגורר סמוך לנמל כדי שתהיה לו פרנסה. באשדוד  קבלנו בית קטן לתשעה נפשות. היה לנו מאוד מוזר כי במרוקו החדרים היו ענקים.

 תמונה משפחתית

תמונה 1

למחרת יצאנו לטייל וחזרנו מיד הביתה, כי בחיים לא חווינו חום שכזה. (לקח לנו הרבה זמן להתרגל).

עכשיו החיים האמיתיים החלו: אבא היה צריך לעבוד, לא היתה עבודה כי היה מיתון. לא ידענו עברית, לא הכשירו אותנו לעבודה. הכניסו אותי למתפרה. שם למדתי לתפור ובערב היינו הולכים לאולפן כדי ללמוד עברית. החיים לא היו פשוטים למשפחה גדולה ובארץ היו מזלזלים בנו כי באנו ממרוקו. בגלל זה אבא שלי לא רצה להישאר בארץ.

פתאום פרצה מלחמת ששת הימים. אנחנו לא ידענו מה זה מלחמה לא ידענו מה זה לרדת למקלט, לישון במקלט. אחי בדיוק התגייס ומאוד פחדנו עליו כי לא קבלנו ידיעות הרבה זמן, עד שהוא בא לחופשה. מצב לא נעים.

זיכרונות מבי"ס אליאנס

תמונה 2

 

הרמטכ"ל היה יצחק רבין ונצחון המלחמה הייתה שלו. אבי נשאר בארץ כי מצא עבודה בנמל באולם המכס, שם עבד 8 שנים עד שנפטר.

בשנת 1995 ראש ממשלת ישראל, יצחק רבין הלך לעצרת בתל אביב ושם נרצח ע"י בחור צעיר שלא יודעים מה עבר לא בראש, הכאב במדינה היה עצום.

למרות כל הבעיות שהיו, אהבתי מאוד את ישראל. כי להגר ממדינה למדינה זה לא פשוט. התחתנתי ונולדו לי 6 ילדים מקסימים לכולם יש 2 ו – 3 תארים באוניברסיטה ואני מאוד מאושרת עם נכדי.

אני מודה לאלוהים.

השיר שאני מזדהה עימו הוא השיר: "אתה לי ארץ" של ירדנה ירדנה ארזי

הזוית האישית

מרצדס: היתה לי חוויה להשתתף בתכנית זו. זהו זמן איכות נפלא להיות יחד עם נכדנו ונכדותנו.

מילון

בי"ס אליאנס
רשת של בתי ספר ליהודים בכל העולם.

ציטוטים

”אין דבר העומד בפני הרצון“

הקשר הרב דורי