מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור על חיי

אני וסבא במפגש ראשון
שלמה (סבא) מחזיק בידו את בתו
סיפור על חייו של שלמה אביוב מראשל"צ.
כך הכל התחיל
נולדתי בראשל"צ בבית על ידי המיילדת בן ברוך בשנת 1935 וגדלתי בבית עד לחתונה שלי ושל רבקה.
הוריי היו אסתר וגד אביוב, האמא ניהלה חנות מכולת, והאבא היה סוחר ועסקן ציבור, הוא היה יושב ראש ועד הסוחרים בראשון, חבר מועצה עד לפטירתו בשנת 1940, כשאני הייתי בן 4 וחצי.
על הזהות היהודית  שלי
גדלתי מגיל 4 וחצי ללא אבא. בהגיעי לגיל מצווה דודי מבאר יעקב, אח אבי הגדול, לימד אותי את ההפטרה והיה לידי בבית הכנסת אשר אבי, בהיותו חבר מועצה בראשון לציון, עזר בבנייתו- בית הכנסת "מקור חיים" בראשון לציון ואבי היה הגבאי הראשון של בית הכנסת. שם הרגשתי לראשונה את הקשר החזק עם היהדות ברגע המרגש של הנחת התפילין וקריאה בתורה בהיותי בן 13 שנים.
זיכרונות מהצבא
במלחמת יום כיפור לאחר הפסקת האש עם המצרים בתעלה, עלינו למובלעת הסורית כאשר במשקפת ראינו את העיר דמשק, באחת הפעמים עליתי לתצפית עם קצין התצפית של הגדוד וצפיתי משם במשקפת על העיר דמשק.
תפקידי בגדוד היה רס"ר מפקדה, השתתפתי במלחמות: ששת הימים, יום כיפור ומלחמת לבנון הראשונה.
אבא שלי
זוהי תעודת הזהות של אבי שהוא סבא רבא של אמרי, משנת 1939.
אבי היה איש ציבור, חבר מועצת המושבה, יושב ראש של איגוד הסוחרים בראשל"צ ונאמן של בנק לאומי.
כמו כן אבי היה נוסע פעמיים או 3 בשנה לבירות שבלבנון לשם מסחר.
תעודת הזהות של אבא שלי

תעודת הזהות של אבא שלי
מרכז רון ורדי
מרכז רון ורדי הוא על שם רון ורדי ילד מחונן, שנהרג בלבנון, ועל שמו ההורים שלו הקימו מרכז לילדים מחוננים בבית ספר חביב בראשון לציון בית הספר העברי הראשון בארץ.
במרכז לומדים כמה מאות ילדים שעוברים בחינות לקבלה, ופעם בשבוע יש להם יום במרכז.
לפני כחודשיים פתחו מרכז חדש על שמו בראשון לציון עם כיתות לימוד ומעבדות וכל המבנה הוקם אך ורק עבור המרכז על שמו של רון ורדי.
זיכרון מאירוע משמעותי שהתרחש במדינת ישראל
בכ"ט בנובמבר בהכרזה באו"ם על הקמת המדינה, היינו בטיול בחיפה ובעת השמיעה ברדיו על הקמת המדינה, כל העיר יצאה לרחובות בשירה וריקודים עד אור הבוקר.
למחרת כאשר חזרנו לראשון בצומת בית דגון אחי ראה לצד הכביש קרוב משפחה של האמא עומד ומולו רצים המון ערבים, אחי עצר את המכונית, קרוב המשפחה עלה למכונית וכך ניצלו חייו.
"הטבעתי חותם" במדינת ישראל
בראשון יש מרכז לילדים מחוננים על שם רון ורדי אשר היה גם הוא ילד מחונן.
אביו של רון ואני היינו חברים עוד מגיל 20 עד היום ויחד בנינו ויצרנו את כל הדגמים אשר ישנם במכון וכמו כן בנינו תערוכות שנקראו "כסאות וגלגלים" אשר נדדו בכל המוזאונים בארץ ובבתי ספר, כמו כן אביו של רון תרם למוזיאון המדע בחיפה מחשב בינארי אשר עבדנו עליו כמעט שנה וחצי והוא נמצא עד היום במוזיאון המדע בחיפה.

מילון

הפטרה
תפילה

ציטוטים

”שם הרגשתי לראשונה את הקשר החזק עם היהדות“

הקשר הרב דורי