מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של סבתא לאה שלי

סבתא ואני בתמונה אוהבת.
סבתא כילדה עם הוריה ואחיה.
לאחר טיול שורשים בסלובקיה

שמי גל, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת את סבתא שלי, לאה.

סבתא לאה שלי היא דור שני לשואה. סבתא נולדה בסלובקיה בעיר גלאנטה. היא הייתה בת מספר חודשים כשהורי החליטו לעלות לארץ ישראל. סבא וסבתא רבה שלי היו במחנות ריכוז אושוויץ.

סבתא לאה מספרת: "עלינו לארץ הוריי, אחי הבכור אברהם ואני התינוקת באונייה קמפלידוגליו מנמל באיטליה בנפולי. עם הזמן נולדו לי אחים נוספים: שמעון, דוד ואחותי הקטנה אלקה. כולנו עזרנו במשק. לאחר סיום בית ספר יסודי עברתי ללמוד בירושלים.

בילדותי

תמונה 1

 

פגשתי את בעלי, התחתנו ונסענו לשנתיים לגרמניה, שם נולדו ילדיי שרון ודני. לאחר 12 שנים חזרנו והשתלבנו מחדש בארץ.

לאחרונה התעורר בי צורך מיוחד לעשות טיול שורשים ובמיוחד בבתי קברות. נסעתי לסלובקיה והתפללתי ליד קברו של החתם סופר. משם נסעתי לעיר שבה נולדתי בשם "סאלי". שם מצאתי את קברו של סבא שלי שנפטר לפני המלחמה, ופעם ראשונה בחיי אמרתי "סבא" לאבן הקרה.

אני ליד קברו של סבי

תמונה 2

לאחר פטירת בעלי שמעון אני עסוקה יותר עם הנכדות. בנוסף, אני מתנדבת ביד שרה, במסגרת התנדבותי אני גם מתנדבת לבשל למשפחות.

אני עם נכדתי גל

תמונה 3

אני גם נוסעת לטיולים בארץ ובחו"ל, אני רואה סרטים, הצגות ומבלה עם המשפחה. בנוסף יש לי פעילויות עם חברות." גל הנכדה מוסיפה: סבתא שלי לא יוצאת מהבית בחודשי הקיץ החמים.

הזוית האישית

גל: היה לי ממש כיף ומענין לילמוד על עליתה של סבתא שלי. אני מאוד אוהבת את סבתא שלי. היא מחבקת מנשקת מבשלת מאכלים שאני אוהבת. אין כמוה בעולם.

סבתא ואני

תמונה 4

מילון

החתם סופר
הרב משה סופר (שרייבר) (1762 – 1839), נודע בכינוי החתם סופר או חת"ס (על שם ספריו), ראש ישיבה ומגדולי הרבנים והפוסקים בדורות האחרונים. תרם תרומה מכרעת לעיצוב ההשקפה היהודית-אורתודוקסית. אבי משפחת סופר-שרייבר, המונה מאות צאצאים ובהם רבנים וגדולי תורה מפורסמים. (ויקיפדיה)

סלובקיה
הרפובליקה הסלובקית (בסלובקית: Slovenská Republika) היא מדינה במרכז אירופה ללא מוצא לים. המדינה גובלת בפולין בצפון, בהונגריה בדרום, בצ'כיה בצפון מערב, באוסטריה בדרום מערב ובאוקראינה במזרח. סלובקיה נוצרה כמדינה עצמאית לאחר פירוק צ'כוסלובקיה בשנת 1993. בשנת 2004 הצטרפה סלובקיה לברית נאט"ו ולאיחוד האירופי. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבתא שלי עמדה לפני הקבר של סבא שלה ואמרה פעם ראשונה סבא“

הקשר הרב דורי