מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור עלייתה של סבתא אסתר לארץ

אורי וסבתא אסתר בתכנית הקשר הרב דורי
סבתא אסתר וסבא ניסים
סבתא אסתר שנולדה בטורקיה בשנת 1948 וילתה לארץ בגיל 3

הולדתה של סבתא אסתר

סבתא אסתר ביטר נולדה בטורקיה להוריה יצחק וסיניורה ברקי בשנת 1948. גרנו באיזמיר וכשהייתי בת 3, בשנת 1951 עלינו לארץ באנייה. אחי שמואל ז"ל היה בן שנה.

עליה לארץ

הגענו לפרדס חנה לבית העולים. שיכנו אותנו שם כחודש בתנאים מאוד קשים. גרנו באוהלים. קיבלנו אוכל בהקצבה ונאלצנו לעמוד בתור כדי לקבל את המצרכים שהוקצבו לנו. לא היתה עבודה. ואח"כ העבירו אותנו לעין כרם בירושלים. ושם היה גם מאוד קשה. גם שם לא היתה עבודה. האנשים היו עושים הפגנות ברחוב וצועקים " לחם לחם עבודה".

מעין כרם העבירו אותנו לשכונת ממילה בירושלים ונולד לי עוד אח אחד יוסי והמצב הכלכלי היה קשה. היינו צריכים לעמוד בתור עם תלושים. אבא עבד בסלילת כבישים, מקצוע שלא היה רגיל לו, הוא היה חייט. אחרי כ- 5 שנים עברנו ליהוד ושם היה לנו כבר טוב יותר. גרנו בבית ערבי עם חצר גדולה וגינה. את הבית הזה קיבלנו מעמידר.

לימודים 

למדתי בבית ספר ממלכתי דתי ביהוד. לא סיימתי 12 שנות לימוד מכיוון שאבי נפטר כשהייתי בת 17 ונאלצתי לצאת לעבוד ולסייע לאימי בפרנסת המשפחה. גם שירות צבאי לא עשיתי.

נישואים לסבא ניסים

אתי חברתי ביקשה ממני להצטרף אליה לבילוי במוצאי שבת. לא הייתי נערה שאוהבת בילויים אך בכל זאת הצטרפתי אליה. יצאנו למרכז תל אביב לשכונת שפירא שהייתה מוקד בילוי ומפגשים לצעירים. שם פגשתי את בעלי ניסים ביטר. הוא היה אחרי שירות צבאי בגיל 27 ואני הייתי בת 17.

ניסים גם עלה מטורקיה לארץ בגפו במסגרת עליית הנוער שהעלתה צעירים לארץ. הוא חי בקיבוץ וכשאחותו עלתה גם היא עם בעלה הוא הצטרף אליה וגרו יחדיו בצריפים באור יהודה.

יצאנו מספר חודשים ונישאנו בבית כנסת "אוהל מועד" בתל אביב. את המסיבה עשינו בצריף שבו גר ניסים עם אחותו וגיסו. שכרנו צריף במעברה באור יהודה למשך שנתיים ואח"כ עברנו לגור בשיכון לזוגות צעירים באור יהודה ברחוב קפלן.

בשנת 1963 נולד בני הבכור איציק. אחרי שנתיים, בשנת 1965 נולד בני אבי, ובשנת 1975 נולד גושן אבא של אורי.

הזוית האישית

אורי – היה לי כייף להשתתף בתכנית הקשר הר. למדתי את סיפור עלייתה של סבתא.

מילון

מעברה
ישוב קליטה בישראל בשנות ה-50. המעברות שמשו מגורי מעבר לעולי שעלו בעליה הגדולה

ציטוטים

”במעברה היה לנו מאוד קשה. לא היתה עבודה ואנשים עשו הפגנות ברחוב וצעקו לחם עבודה.“

הקשר הרב דורי