מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור עלייתי לארץ ישראל

נכדתי מיכל ואני באחד המפגשים
מסלול חיי מלוב לישראל
מלוב לישראל

אני אברהם זכות, תאריך לידה 11.1.1950 השם של אבי ציון זכות ושם אימי ג'וליה מזל זכות.

עליתי לארץ בשנת 1970 מאיטליה, משפחתי כללה 5 נפשות אמי, אבי, אחי ואחותי ז"ל.

אבי היה ספר במקצועו. במלחמת העולם השנייה הגיעו הגרמנים, קצין גרמני התחבר לאבא שלי על סמך זה ששמע שהוא ספר. הקצין הגרמני הסתפר אצל אבא שלי, ולאחר כמה מפגשים סיפר לחבריו על אבי הספר וכך הגרמנים היו באים לאבי והיו אומרים לו מתי הם באים לבצע פיצוץ באזור ולחפש יהודים, וכך אבי ומשפחתו היו בורחים מפני הגרמנים. כך התנהלה המלחמה. אני עוד לא נולדתי, אבל אחותי כן.

אני נולדתי בשנת 1950, ולמדתי בבית ספר איטלקי. לאבי הייתה אפשרות לקנות בית עסק באיטליה, ואנו היינו נוסעים כל חצי שנה לאיטליה וחוזרים ללוב לעוד חצי שנה. בשנת 1967 התנהלה בארץ מלחמת ששת הימים, הגיעו גם אלינו הביתה ושרפו אותו על כל תכולתו.  הלכנו לגור אצל דודה של אימי. בחודש וחצי סדרנו לנו כרטיסי טיסה לטוניס בכדי לחדש את המסמכים שנשרפו לנו. נשארנו בטוניס חצי שנה וגם שם הייתה לאבא שלי מספרה.

תמונה 1
הבית בלוב שנשרף – התמונה מתוך אתר ויקיפדיה.
תמונה 2
מסלול חיי מלוב לישראל
תמונה 3
בית כנסת יהודי בלוב- מתוך אתר ויקיפדיה.

ב-1967 עברנו לאיטליה ושם נשארנו עד 19701122, אני למדתי בבית ספר מקצועי למסגור תמונות, ובנוסף הייתי עובד בעוד עבודות. בשנת 1970 החלטתי שאני רוצה לעלות לישראל. בקשתי מהוריי לעלות לישראל, הם לא הבינו מה קרה לי אבל הסכימו מיד, כך שלא היה צורך לשכנע אותם. תוך שבועיים התארגנו והצלחנו לסדר את כל תהליך העליה לארץ, כשהגענו לארץ לא ידעתי את השפה העברית כמו כולם, החלטתי שאני נרשם לאולפן ללמידת עברית. דודתי סדרה לי עבודה במסגרות ביפו. אני הכרתי כבר את התחום והתקבלתי בהערכה גדולה. אנחנו גרנו בלוד ושם פתחתי חנות למסגרות.

ב1974 הכרתי את שרה, אישתי, ואחרי חודשיים התחתנו. לאחר שנה נולד לנו בננו הבכור ציון ותך כדי הייתי צריך לתפעל את החנות שפתחתי.

בשנת 1976 נולד לנו בן שני, וקנינו דירה בתל אביב. וב-1982 נולדה לנו הבת השלישית.

הייתי בן 24 שנכנסתי לעבוד בתעשייה אווירית ושם עבדתי 42 שנה, עד שיצאתי לפנסיה. ב1996 עברנו לשוהם, במהלך החיים התנדבתי במשטרה 37 שנים, במד"א 8 שנים ובאיכות הסביבה עדיין מתנדב. בתעשייה אווירית עבדתי כטכנאי מטוסים והשתתפתי בפרויקטים כמו הלביא, כפיר, ערבה, ווסטווינד, גאלאקסי הרקולס (מטוסים)  ועוד פרויקטים. ילדיי התחתנו. הבכור ספר, השני עובד בהיי-טק ולשלישית יש עסק פרטי, נולדו לי 7 נכדים והיום אני פנסיונר.

מנהגים וחגים אצלנו הטריפוליטאים:

ראש השנה- נהוג לקנות משהו חדש לבית וגם בגד חדש. את החג חגגנו בשני לילות עם כמה שיותר משפחה מורחבת.

פורים- הוא חג של משלוחי מנות. אמי ואחותי היו מכינות שבוע לפני החג כל מיני סוגים של עוגות ועוגיות. בערב פורים אבי היה מזמין חברים ומשפחה והיינו יושבים עד מאוחר בלילה.

פסח- היה נהוג חודש לפני החג להכשיר את הבית לפסח. כל בני המשפחה היו נרתמים . אימי הייתה יוצאת להגעלת כלים כלומר להכשיר אותם לפסח, בליל הסדר כל המשפחה הייתה באה אלינו והיינו יושבים יחד עד מאוחר.

שבועות – אצלנו ליל שבועות היה מאוד מיוחד. בטריפולי אבא שלי היה מזמין את כל אנשיי בית הכנסת, חברים ומשפחה כ200 איש בערך, והיינו קוראים ספרי זוהר כל הלילה ובבוקר הולכים לבית הכנסת את זה עשינו שני לילות וימים.

שותים משקה רוזטה שזה מיץ שקדים שאמא שלי הייתה מכינה את זה בבית, היא הכינה לנו גם עוגיות ועוגות שזה נקרא קעק, אבא שלי היה מזמין מקונדיטוריה בוקדידמה שזה עוגות עם מרציפן ושקדים ועוגיות עם שקדים טחונים בפנים וזה נקרא עבמבר.

המאכלים של יום שבועות הראשון עושים בצק עם רוטב של בשר בדרך כלל בשר שריר ותפוח אדמה והרוטב חייב להיות אדום, ביום השני של שבועות אימי הייתה עושה בסטילות ועם זה מוגש רוטב במיה וצימוקים

בר מצווה-

את הבר מצווה שלי חגגנו שבוע ימים מיום שבת עד יום שבת אחריו. הייתי הולך ללמוד בבית כנסת  כדי שאדע לקרוא בתורה.

המאכלים היותר בולטים בעדה היו הקוסקוס, חרימה והמפרום.

אימא שלי הייתה מכניה לנו את החרימה וצ'ירשי שזה עשוי מדלעת מבושלת או מתפוח אדמה וקצת פלפל צ'ומה.

הזוית האישית

נהנינו מאוד להיפגש מדי שבוע, זו היתה חוויה מעצימה, לספר ולהכיר את ההיסטוריה של המשפחה. אנחנו ממליצים לכל תלמיד להירשם לתכנית, כך יוכל ללמוד על השורשים שלו ועל ההיסטוריה המשפחתית שלו.

מילון

"עבמבר"
עוגייה עם שקדים טחונים

ציטוטים

”שרפו את הבית שלנו על כל תכולתו“

הקשר הרב דורי