מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתי לארץ ישראל מעיראק

אני וסבתא
המשפחה של סבתא
סיפור עלייתי לארץ והתאקלמותי

נולדתי בעיראק למשפחה מיוחסת מאוד.

סיפור זה התחיל בסבתא רבתא שלי שנסעה ללימודים בלונדון והכירה את סבא רבא שלי למשפחת רוזנפלד, שהגיע ללימודים בלונדון מאוסטריה. שם הם הכירו והתאהבו (זה היה נדיר לאותה תקופה). הם חזרו יחד לעיראק התחתנו והקימו משפחה. שבה אני זכיתי, משפחה שורשית עם ערכים וחינוך קפדני .

בשנת 1941 טרם נולדתי, פרצו מהומות הפרהוד בעיראק, מהומות ופוגרומים המתייחסים לרצח יהודי עיראק. הפרהוד האיץ את צמיחתה של המחתרת הציונית בעיראק ולתהליך שבסופו הביא לעליית יהודי עיראק לארץ ישראל במבצע עזרא ונחמיה.

10 שנים לאחר מכן בגיל 5 נאלצה משפחתי הענפה יחד לעזוב את בתיהן ואת רכושם ולעלות לישראל בעלייה הגדולה של יהודי עיראק בשנת 1951. הגענו לשער עלייה שבעתלית לאחר מספר חודשים הועברנו למעברת אוהלים בכפר ענה שכיום אור יהודה. הורי נאלצו לצאת לעבודה ונסעו במשאיות, כי לא היו אז אוטובוסים, לעבודה בתל אביב. הם עבדו בכל עבודה שהזדמנה.

אני כילדה נאלצתי ללכת לכיתה א' יחד עם אחותי שהייתה בת שנתיים וישבה כל העת לידי בכיתה {כמובן בהסכמת המורים}. אחי הבכור נאלץ לנסוע ללמוד בבית ספר ביאליק בתל אביב כבר בגיל 9 . החיים במעברה היו קשים הן מבחינת המגורים המחסור באוכל ובכסף אך זכור לי בית שמח, שחוגג תמיד בכל מצב את החגים היהודים כמו בעיראק, מסורת זו ממשיכה ללוות אותנו את משפחתי עד עצם היום הזה.

בגיל 10 עברנו לרמת הטייסים זאת שכונה שהוקמה לניצולי שואה מפולניה. לא הייתה לנו אפשרות לגור שם אמי פנתה לגולדה מאיר שבזמנו הייתה שרת העבודה והרווחה ובעזרתה האדיבה הוכנסנו להגרלה וזכינו בבית של 3 חדרים. שם עברה עלי ילדותי.

זכורה לי חווית חג הפורים, כשאמי תפרה לי את התחפושת ונסעה אתנו לתל אביב לעדליידע – לתהלוכה השמחה שהתנהלה מדי שנה.  זיכרון הטראומה הראשונה שחוותי בגיל 11 היא מלחמת סיני. אני זוכרת את האזעקות והפחד שתפס אותי. חלק מבני משפחתי גויסו והציפייה של כולנו הייתה שזה יגמר ומהר.

סיימתי את הלימודים בבית ספר "צבי שפירא" במקום מגורי והתיכון בבית ספר "מ.מ.מ". בגיל 21 נשאתי ובמלחמת ששת הימים ילדתי את בני הבכור. לאחר 5 שנים נולדה בתי. משני לדי נולדו לי 8 נכדים מקסימים שגרים בקרבתי בקריית אונו עד עצם היום הזה.

הזוית האישית

זיו רום: החוויה שלי הייתה מדהימה למדתי להמון מהעבר של סבתא ורציתי להגיד לה שחוויה זו העצימה אותי מאוד.

שולה – עידה: לסיום רציתי לומר שעדיין אנו שומרים על המסורת היהודית כמו ששמרנו וחגגנו בעיראק.

 

מילון

משפחה
משפחה היא מוסד חברתי המאגד יחידים בעלי קשרי שארות לקבוצה שיתופית הדוקה

ציטוטים

”לא לוותר אף פעם“

הקשר הרב דורי