מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור עלייתו של אבי לארץ ישראל מבולגריה

איזה כיף לעבוד יחד!
טביעתה של אניית פאטריה
אבי השתתף במבצעים רבים בכל מלחמות ישראל

שמי חדוה חתם (למשפחת חיים) בתו של עמוס חיים. אבי שעלה מבולגריה מיעט לדבר ולספר את סיפור עלייתו והקורות אותו ואת משפחתו לארץ ישראל. כשסיפר את הסיפור תמיד עמדו דמעות בעיניו. אני תמיד תהיתי לעצמי איך ילד בן 12 בערך (זה היה גילו כשקרה המקרה) נשאר וגדל ללא הורים ולמרות זאת הצליח להתמודד ולהקים משפחה בישראל.
 
בשנת 1940 גרו משפחתו של אבי עמוס (סלבדור) חיימוב, בבולגריה. המלך הבולגרי שאהב את היהודים בארצו הבין שהגרמנים עומדים לפלוש לבולגריה. ולכן הציע ליהודים לעזוב את בולגריה לקפריסין. משפחתו של אבי, החליטה להקשיב להצעתו של המלך, עזבו את כל רכושם בבולגריה והחליטו להגיע לקפריסין.
 
באותה תקופה במסגרת מאמצי ה"העפלה" בזמן מלחמת העולם השנייה להעלות כמה שיותר יהודים לארץ ישראל, נרכשו על ידי גורמים פרטיים 3 ספינות יווניות ישנות מאוד שהיו זקוקות לשיפוץ. הספינות היו :"פסיפיק","מילוס" ו"אטלנטיק" הספינות שופצו והן שמשו להעברת פליטים יהודים ממדינות גרמניה, צ'כוסלובקיה, אוסטריה, ובולגריה. בסוף ספטמבר 1940 הפליגו הספינות לכיוון ארץ ישראל וביניהם גם משפחתו של אבי שכללו אמא, אבא וארבעה ילדים. 
 
בתאריך 1/11/1940 הגיעו ה"פסיפיק" וה"מילוס" למפרץ חיפה ונעצרו על ידי ספינות בריטיות, (באותה תקופה הבריטים שלטו בארץ). בנמל חיפה חנתה אניית נוסעים בשם "פאטריה". הבריטים החליטו לגרש את נוסעי הספינות להעלות אותם על "פאטריה", ולגרשם למאוריציוס. משפחתו של אבי היו בין המועמדים לגירוש.
 
ראשי "ההגנה" החליטו לחבל באניית "פאטריה", על מנת לעכב את הגירוש. הם הניחו מטען חבלה שנועד לפעור חור קטן שלא נועד לסכן את הנוסעים. אך לרוע המזל המטען גרם לחור גדול מאוד וגרם לשקיעתה של הספינה במהירות.באותה עת, עמדו אבא של אבי, אבי, אחותו ואחיו על סיפון האנייה אמו ואח הקטן היו באותה עת בתאם בבטן האנייה. כשהבינו גורמי "ההגנה" שהספינה עומדת לטבוע, ביקשו מכל נוסעי הספינה, מי שיכול לקפוץ למים ולשחות לחוף ומי שאינו יכול לעלות על ספינות הצלה.
 
אביו של אבי ירד כדי לקרוא לאשתו ובנו הקטן ואמר לשלושת ילדיו לקפוץ למים והוא יגיע מיד. אך לרועהמזל האנייה התחילה לשקוע במהירות, שלושת הילדים קפצו למים ושחו לעבר החוף ואילו האב האם והילד הקטן לא הספיקו לעלות לסיפון וטבעו.זה היה גורלם של חלק מהנוסעים שנלכדו וטבעו בתאים שבספינה. מניין הנספים היה 267 וניצלו כ-1500.
 
הניצולים מהאנייה הועברו למחנה המעצר בעתלית.מחנה המעצר למעפילים בעתלית הוקם בשנת 1939 והיה מיועד לקליטת כ-4000 מעפילים כתחנת מעבר ליישובים ברחבי הארץ. בעקבות אסון פאטריה הועברה קבוצת הניצולים למחנה והמחנה התמלא בכ-2000 מעפילים ששהו שם כ-11 חודש שם גם חיו שלושת האחים . כתוצאה ממה שקרה לאניית "פאטריה" החליטו הבריטים לאפשר ל"מעפילים" שניצלו להישאר בארץ ישראל.
 
הניצולים הועברו ליישובים דונים בארץ ובינהם חלקם לכפר הנוער בן-שמן שהוקם  בשנת 1927.הכפר קלט כמות נכבדה של ילדים פליטים מאירופה שברחו מאימת השואה. אבי, אחותו ואחיו הועברו גם הם להשתלב במוסד.
 
אבי נשאר בבן-שמן עד שנת 1948. הילדים הפליטים השתלבו לאחר מכן במערכות הביטחוניות שפעלו אז בארץ. אבי משתלב בקבוצת הפלמ"ח ראשי תיבות של "פלוגות מחץ" הפלמ"ח היה עמוד השדרה של הכוח הצבאי של היישוב העברי שפעל בארץ להגנה על תושבי היישובים הייהודים בארץ. 
 
בשנת 1948 במסגרת הפעילות בפלמ"ח השתתף אבי "במבצע דני" אחד המבצעים החשובים של מלחמת העצמאות. לאחר מכן השתתף אבי במבצעים נוספים בכל מלחמות ישראל גם לאחר הקמת מדינת ישראל.
 
כשגדלתי והבנתי את סיפור עלייתו של אבי לארץ הטרידה אותי השאלה היכן קבורים סבי, סבתי והדוד הקטן שלי. אבי החליט להראות את אנדרטת הזיכרון לנספים באסון "פאטריה" שנמצאת בבית העלמין בחיפה. מאז היה חשוב לי לעלות יחד איתו לאנדרטה הזאת ולתת לסבי, סבתי והדוד הקטן את הכבוד המגיע להם. ברבות הימים, פגש אבי את אמי בבן-שמן התחתן והקים משפחה שכללה ארבע בנות.
 
העשרה
יהדות בולגריה: "חודש מרץ 1943 היה הגורלי בתולדות הקהילה. ב-10 במרץ נכשל ניסיון גירושם למחנות ההשמדה של לפחות 6,365 מיהודי "בולגריה הישנה", בשל מאבק עיקש שניהלו ראשי הקהילות השונות שהסתייעו בקומץ פוליטיקאים וראשי הכנסייה הבולגרית. במקביל, גירשו הבולגרים לטרבלינקה את 11,343 יהודי תראקיה, מקדוניה הווארדארית ופירוט. במאי גורשו כ-19,000 מיהודי סופיה לערי השדה ובהמשך גורשו גם מאות רבות מיהודי ערים מרכזיות נוספות".מבצע דני: "מבצע דני הוא אחד המבצעים במלחמת העצמאות שנערך בתום ההפוגה הראשונה, החל מ-10 ביולי עד ל-18 ביולי 1948. נקרא בתחילה מבצע לרל"ר – ראשי תיבות של היעדים לכיבוש במבצע – לוד, רמלה, לטרון ורמאללה. המבצע, שהיה חלק מקרבות עשרת הימי
 
תשע"ו

מילון

יהדות בולגריה
חודש מרץ 1943 היה הגורלי בתולדות הקהילה. ב-10 במרץ נכשל ניסיון גירושם למחנות ההשמדה של לפחות 6,365 מיהודי "בולגריה הישנה", בשל מאבק עיקש שניהלו ראשי הקהילות השונות שהסתייעו בקומץ פוליטיקאים וראשי הכנסייה הבולגרית. במקביל, גירשו הבולגרים לטרבלינקה את 11,343 יהודי תראקיה, מקדוניה הווארדארית ופירוט. במאי גורשו כ-19,000 מיהודי סופיה לערי השדה ובהמשך גורשו גם מאות רבות מיהודי ערים מרכזיות נוספות.

מבצע דני
מבצע דני הוא אחד המבצעים במלחמת העצמאות שנערך בתום ההפוגה הראשונה, החל מ-10 ביולי עד ל-18 ביולי 1948. נקרא בתחילה מבצע לרל"ר - ראשי תיבות של היעדים לכיבוש במבצע - לוד, רמלה, לטרון ורמאללה. המבצע, שהיה חלק מקרבות עשרת הימים, נקרא על שם דני מס, מפקד מחלקת הל"ה.

פלמ"ח
ראשי תיבות של פלוגת מחץ

ציטוטים

”תמיד תהיתי לעצמי איך ילד בן 12 שגדל ללא הורים. הצליח להתמודד ולהקים משפחה בישראל. “

הקשר הרב דורי