מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ויטלי עולה מטורקיה לישראל

אני וסבא
סבא נולד באיזמיר
ויטלי אביו

הסיפור של ויטלי אביו

נולדתי בטורקיה, גרנו שם בעיר איזמיר שהיא עיר נמל של שבעה מיליון תושבים.

הילדות בטורקיה הייתה קשה כי תמיד הטורקים הסתכלו בעין לא יפה עלינו, היהודים, תמיד כעסו עלינו כי אנחנו יהודים וכי היינו שונים מהמוסלמים לדוגמה בחגים, בפסח למשל, היינו אוכלים רק מצות וביום כיפור היינו צמים…

בטורקיה לא היה לנו מעמד גבוהה, חיינו במעמד ביינוני אבל יכולנו להתקיים בכבוד כיון שאבא עבד בעבודה מסודרת ככה שחיינו ברמה די סבירה. לאבא שלי הייתה חנות של סנדלרות הוא היה סנדלר שמכין נעליים חדשות לחנויות אחרות למכירה. בטורקיה ידעו שאני יהודי כי כל היהודים גרו בסביבה אחת ואלו שהיו טורקים ידעו שאנחנו יהודים מהשפה ומההופעה.

חגגנו את כל החגים היהודיים בטורקיה כי היינו בקהילה של יהודים, חגגנו אותם בכך שהלכנו לבית כנסת ועשינו את רוב מנהגי החגים לדוגמה בסוכות בנינו סוכה, בפסח אכלנו מצות וכל המשפחה הייתה מתאספת באחד הבתים ועושים ביחד את ליל הסדר. החיים והילדות היו שונים בארץ מטורקיה כי בארץ הסביבה הייתה שכולם יהודים לא כמו שהיינו בטורקיה המיעוט. הרגשנו בארץ את כל החופשיות, אם זה ללכת לבית ספר של יהודים כי בטורקיה היו מציקים לנו. בארץ יכולנו ללכת לבית הכנסת או ללכת עם טלית בשבתות בלי שיעירו / יציקו לנו.

ההורים שלי קבלו החלטה לעלות לארץ כיון שידענו שהמקום שלנו הוא בארץ ישראל ולא בטורקיה כי בטורקיה היה אנטישמיות וידענו שמקימים ארץ ליהודים ולא יציקו לנו שם. לאחר שההורים שלי החליטו הלכנו לשלטונות הוצאנו דרכון ועלינו על האנייה לחיפה ואחר כך לבית העולים. עליתי לארץ בשנת 1949 בגיל 13 עם המשפחה, אבא, אמא ואחותי. לא  שמרנו  עם אף אחד על קשר מטורקיה כי כל המשפחה והחברים נפטרו או עלו לארץ.

חגגו לי בר מצווה, חודש אחרי שעלינו לארץ, בבית העולים בפרדס חנה. לא עשינו חגיגה גדולה כי היינו בבית העולים ולא הייתה לנו אפשרות ואחרי שהיינו בבית העולים משם עברנו לגור בשכונת ממילא שבירושלים.

הזוית האישית

ויטלי אביו: נהנתי לשמוע וללמוד מההרצאות המעניינות ומהפעיליות בית התפוצות. שמחתי לשמוע את סיפורי העבר של האחרים ואת שורשיהם. אני חושב שחשוב מאוד להקדיש זמן להעביר את סיפורי השורשים וככה גם לרכוש זמן איכות עם הנכדים ולהכיר אותם יותר טוב.

מאיה אביו: נהנתי ממגוון הפעילויות המיוחדות והמהנות בבית התפוצות ושמחתי לתעד את סיפורו של סבא שלי, ויטלי אביו וגם ככה למדתי עליו יותר.

 אני וסבא בקשר רב דורי

תמונה 1

מילון

קהילת יהודי איזמיר
קהילת איזמיר הייתה אחת הקהילות הגדולות והחשובות באימפריה העות'מאנית, החל מן המאה ה-17. בשיאה, באמצע המאה ה-19, שכנו בעיר כ-40,000 יהודים.... במאה ה-19 החלה הקהילה מדלדלת, תהליך שהואץ בעקבות הנזקים שנגרמו לעיר במלחמה עם יוון. כ-10,000 מבני הקהילה עלו לישראל לאחר הקמתה.

בלקון
מרפסת

ציטוטים

”"חשוב מאוד לדעת את השורשים של המשפחה: אין עתיד ללא עבר." “

הקשר הרב דורי