מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה של סבא ניסים אלוש

סבי ניסים בילדותי
שדרה בעיר ספקס בה נולד סבי (ויקיפדיה)
העליה של סבי מתוניסיה לארץ

שמי עדי אלוש אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבא ניסים. סבי ניסים אלוש נולד בשנת 1951 בתוניסיה בעיר ספאקס. הם עלו לארץ בשנת 1963.

סבא ניסים אלוש בילדותו

תמונה 1

עלה לארץ בשנת 1963, בעלייה חפוזה למרות שהיא הייתה מתוכננת ע"י אמא שלו. הרצון לעלות לארץ ישראל היה של אמא של סבי, סבתא רבתא שלי, לאחר הפרעות שקרו בשנת 1956. הם הבינו שהפרעות צפויות להתגבר עם כל המגבלות של המחייה שם.

אמא של סבי הייתה ציונית גדולה ואהבה את ארץ ישראל יותר מכל, לכן למרות שהייתה לה אפשרות להגיע לחיים טובים בצרפת העדיפה לוותר על הכל ולהגיע לארץ, כמעט ללא כלום!

הסתגלות לחיים בארץ

השנים הראשונות של הקליטה בארץ היו קשות מאוד. סבא מספר שאת המוטו במשפחה, אותו העבירה אמא למשפחה, היה: "לא לדאוג הכל יהיה בסדר!"

ואכן כך היה ומשפחתו של סבי במבלך השנים הפכה למשפחה גדולה ומאושרת, עם חיים טובים בארץ. לסבא שלי באופן אישי היה חשוב לשמר את שפת האם שלו, צרפתית. במידה מסוימת דחה את השפעת הרחוב ובית הספר בלימוד העברית וסבא כיום קורא, כותב ודובר צרפתית רהוטה.

סבא התחתן בשנת 1975 עם סבתא שלי (שוש) וילדו את בנם בכורם רוני (אבא שלי), שנה אחרי זה. לסבא וסבתא נולדו אחרי אבי, רוני עוד שתי בנות.

סבא עבד בבנק הפועלים הרבה שנים וכיום יצא לגימלאות ונהנה מהמצב החדש שלו. סבא אוהב לטייל בארץ ישראל וגם בחו"ל. סבא גם מאוד אוהב ללמוד דברים חדשים, כל הזמן מזה שלוש שנים, הוא לומד תלמוד, אנגלית, איטלקית, ספרדית וקורא המון בעיקר באנגלית.

סבא מגדיר את עצמו כציוני גדול, וחשוב לו שארץ ישראל תהיה טובה ושלווה.

הזוית האישית

סבי ניסים אלוש: הרעיון של המפגש בתכנית הקשר הרב דורי הוא נפלא, מאתגר ומעניין. שמיעת סיפורים שונים מבטא את אחדות עם ישראל וכינוסו בארץ ישראל.

עדי: החוויה שלי, שהיה כיף לבלות יום עם סבא, ולשמוע את סיפור העלייה שלו.

מילון

עומרי לזיזה
זה ביטוי של סבתא רבתא שלי הייתה אומרת לנו. משמעותו "את החיים שלי"

ספקס
ספקס היא עיר בתוניסיה, השנייה בגודלה, הממוקמת כ-270 ק"מ דרומית מזרחית לתוניס. העיר, שנוסדה בשנת 849 על חורבות היישובים הרומיים טאפארארה וטאיאנא, היא גם עיר הבירה של מחוז ספקס, וגם עיר נמל ים-תיכונית השוכנת במפרץ גבס. אוכלוסיית. העיר נחשבת לעיר השנייה בגודלה, כיוון שרק בתוניס יש יותר תושבים.

ציטוטים

”סבא מגדיר את עצמו כציוני גדול, וחשוב לו שארץ ישראל תהיה טובה ושלווה.“

הקשר הרב דורי