מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור עליה לארץ של סבא יעקוב

איתי וסבא יעקוב
אוהלים בתקופת עליית הארץ
הקמתי חברה לעבודות עפר וגבישים ועבדתי בכול קצוות הארץ

שנת לידתי בשנת 1938, באלג'יר.
 
בשנת 1949 עלינו מצרפת ל ארץ ישראל על אוניה בשם עצמאות הגענו לנמל חיפה בלילה וראינו את חיפה מרחוק בשלל אורות וצבעים, ומאוד התרגשנו. כל הנוסעים עמדו בהתרגשות גדולה. לאחר שירדנו מהאוניה  לקחו אותנו במשאית לבית עולים בפרדס חנה ושיקמו אותנו בתוך אוהל, לאחר כחודש אמי ילדה את אחי (שלומה) בתוך האוהל. 
 
לקחו את אחי לבית חולים יחד עם אמי לטיפול ושם נישאר אחי שלומה בבית החולים כשבוע ואימי הייתה הולכת להניק אותו.  לאחר מכן גרנו כ- 4 חודשים בתוך האוהל והיינו 6 נפשות ובלילות שמענו שועלים מייללים והם הגיעו עד לפתחו של האוהל וכולנו ישנו על מזרנים שישבו על הרצפה ולמזלנו הגענו לארץ בחודש מאי  ומזג האוויר היה נעים ולכן לא היה קריר בלילות. 
 
לאחר מיכן גרנו במושב רינתיה ולא היה מים זורמים בברזים היינו הולכים עם חמורים וג'ריקנים להביא מים מקיבוץ בארות יצחק והמצב היה מאוד קשה ולא היה מספיק אוכל וקיבלנו חצי כיקר לחם לכול נפש בתקופת הצנע של דוב יוסף קיבלנו תלושים בשביל אוכל עם כמות מוגבלת. עבודותינו היו עבודות חקלאיות ושם ועיבדנו את אדמותינו וזרענו ירקות ומהירקות  התפרנסנו. 
 
לאחר שלוש שנים אני הלכתי לפנימייה להשתלמויות בבית הספר החקלאי למדתי כ-10 שנות לימוד בענף הפלחה והטרקטורים לאחר סיום לימודי עברתי לקיבוץ הסוללים בצפון לאחר כשנה התגייסתי לצה"ל נחל מוצנח ואז פרצה מלחמת סיני בשנת 1956 השתתפתי במבצע סיני והגענו לתעלת סואץ ושהינו שם כחודש לאחר מכן פינו את סיני וחזרנו לשגרה צבאית. 
 
בשנת 1958השתחררתי משרות סדיר המשכתי לעבוד בסוכנות היהודית בעזרת טרקטורים בעיבוד חקלאי שבו חרשנו, זרנו וקצרנו את החיטה. לאחר מכן הקמתי חברה לעבודות עפר וגבישים ועבדתי בכול קצוות הארץ לפי הצורך והביקוש בנוסף על כך הקמתי בשנת 1972 מפעל ליצור בלוקים הושקע בו מאמצים רבים להכשרת הקרקע ותשתיות. קיבלנו את הציוד מגרמניה והגיעו מהנדסים כדי להרכיב את המכונה לאחר מיכן היה צורך להפעיל את הציוד החדיש.
 
אני לימדתי את הפועלים אחד אחד מהפועלים את תפקידם ועבדו אצלי כ- 40 פועלים ומתוך כל הפועלים עבדו אצלי גם חמשת אחיי והם היו לי לעזר להפעלת המפעל ולכול אחד היה תפקיד ביצועי למשל מלגזנים מפעילי טרקטורים. והמפעל עבד ושגשג ויצר סחורה לכול הארץ ובנייתה, עבדתי במפעל כ- 35 שנים לאחר מיכן פרשתי לגמלאות וניהול המפעל הועבר לאחי ועד היום המפעל עובד ומשגשג בניהולו של אחי.
תשע"ה

מילון

העפלה בלתי חוקית
לעלות לארץ ישראל ללא אישור מהרשויות

ציטוטים

”ישראל היא מדינה שצפוי לה עתיד גדול“

הקשר הרב דורי