מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור סבתי מילכו סמנדויב מילדות לעלייה

סבתא ואני אוקטובר 2020
סבתי בצעירותה
מילדות מורכבת לחיי משפחה

שמי רות, אני מתעדת את סבתי מילכו. סבתא מילכו נולדה בתאריך 24.2.1936 בברית המועצות, קווקז, באבטונומיה דגסטן, בעיר מחצ'קלה. סבתי נקראה מילכו על שם סבתה, זכרונה לברכה, אך אנחנו קוראים לה מילה. להוריה קראו שרה ויעקב. סבתי היא האחות הגדולה במשפחתה, לה הייתה אחות צעירה בשם גלינה. שפת דיבורם היתה רוסית וקווקזית.

העיר בה גדלה נחשבה כעיר גדולה. היא מתארת שהנוף היה מאוד יפה, בעיקר בגלל הים הכספי. היא מספרת כי הקהילה הקווקזית בעיר הייתה גדולה, הם חגגו ושמרו על אותם מנהגים יהודיים אשר נוהגים כיום בארץ: הדלקת נרות חנוכה, עריכת ליל סדר בחג הפסח, צום יום כיפור ועוד.

לסבתי הייתה ילדות לא קלה. בגיל 5, בשנת 1942, אביה של סבתי נפל במלחמת העולם השנייה, במהלך מלחמת הרוסים מול הנאצים, בזמן שאחותה הקטנה הייתה רק בת שנה בלבד. כשאביה נפטר, אמה נישאה בשנית מספר שנים אחר כך, ועברה לבאקו. אחותה הקטנה נשארה עם אמה אשר נסעה, והיא נותרה לגור עם סבתה ודודה. היה לה קשה לחיות עם סבתה מכיוון שהיא הייתה מאוד מבוגרת והיא הייתה צריכה לטפל בה. עם הגיעה לכיתה ה' ונשרה מהלימודים. בגיל 15 כבר יצאה למשק העבודה. בגיל 20 התחתנה עם סבי אהרון. בגיל 22 עברה ממחצ'קלה לדרבנט עם בעלה ושני ילדיה – נדיה ואיגור. בדרבנט ילדה את ילדיה הנוספים וליה ויעקב- אבי.

בדרבנט עבדה כמוכרת בחנות. היא מספרת שסבי היה מאוד אהוב ואהבתם הייתה גדולה. היא מספרת בגאווה על ילדיה שהצליחו ונהיו בעלי מקצוע, וכי חינכו אותם טוב למרות שהיה קשה לחנכם.

כאשר הכריזו על הקמת מדינת ישראל, סבתי שמעה על כך ברדיו. שנים לאחר מכן שני בנותיה עברו לגור בישראל, היא מאוד רצתה לגור בקרבתם. לכן, יחד עם סבי זכרונו לברכה, אבי, אמי, ואחותי הגדולה אשר הייתה כבת חצי שנה, עלו לארץ בשנת 1994. כיום היא סבתא לעשרה נכדים ותשעה נינים.

הזוית האישית

רות (המתעדת): כאשר ראיינתי את סבתי ושאלתי אודות ילדותה וסיפור חייה, חשבתי ששמעתי כבר הכל. אך הבנתי מהר מאוד שיש הרבה מעבר למה שכבר ידעתי. חוויית ההקשבה לסבתי אודות עברה, גרמה לי לחשוב על ילדותי ולהשוותה אל זו שלה. מאחורי אישה המקבלת את התואר "סבתא" עומדת היסטוריה בעלת קשיים ומורכבויות. המחשבה לגדול ללא הורים, רחוקה מאחותה הקטנה ועיסוק בטיפול מסור בסבתה, גרם לי להבין עד כמה יש ללמוד מאישיותה. בנוסף, הסיפור חיזק את הערכתי לילדותי ולהזכיר לעצמי עד כמה התברכתי.

מילון

מחצ'קלה
מחצ'קלה (ברוסית: Махачкала, באווארית: МахIачхъала, בקומיקית: Анжи/Магьачкъала) היא עיר ברוסיה, בירת הרפובליקה של דאגסטן. היא ממוקמת על החוף המערבי של הים הכספי, באזור קווקז שבדרום-מערב המדינה (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבתא מספרת בגאווה על ילדיה שהצליחו ונהיו בעלי מקצוע“

הקשר הרב דורי