מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור מתלה הבגדים

סבתא טובה והנכדה יובל
ההורים של סבתא טובה
הנצחת משפחתה של סבתא טובה מנור

עלייה לארץ ישראל

הורי, הינדה וחיים, עלו באניית מעפילים במסגרת תנועת "החלוץ" בשנת.1933. הם נישאו בארץ וכל משפחותיהם נשארו בגרמניה ובלטביה. באותה תקופה מצב היהודים בתפוצות היה קשה מאוד עקב עליית הנאצים לשלטון.
קיבוץ כפר בלום
הוריי תרמו את חלקם לבניין הארץ בכך שבחרו לעזוב את רעננה ולהקים את ביתם בשנת 1951 בקיבוץ כפר בלום, המצוי בגליל, למרות כל הקשיים שעמדו לפניהם. החיים בקיבוץ דגלו בשוויון, בצניעות ובהסתפקות במועט, והכל תוך תקווה וכוח רצון להקים מולדת לעם היהודי.
 
הקמת המשפחה הגרעינית
בשנת 1968, לאחר השירות הצבאי, עזבתי את הקיבוץ ונשאתי לישראל בן מרים וברוך מנג'גורסקי. נולדו לנו שתי בנות מקסימות: דנה ושרון. כיום יש לנו 5 נכדים והם תמצית האושר שלנו!
הקשר שלי עם נכדיי הדוק מאוד. בעלי ואני מלווים אותם לכל אורך השנים וגאים בהם ובהתפתחותם. במהלך השנים נוכחתי יותר ויותר בעובדה שהקשר הזה יקר ביותר ללבי.  זאת משום שהרגשתי בחסרונם של סבי ושל סבתי, אותם לא זכיתי כלל להכיר.
טיול שורשים
לפני כעשר שנים נסעתי לטיול שורשים לעיירה קריביץ שבגרמניה, בה גדל אבי. משפחתו חיה בעיירה זו במשך ארבעה דורות לפניו. סבי וסבתי נהרגו בשואה ולא זכיתי להכירם. לכן היה לי חשוב לחקור את שורשי משפחתנו ואת קורותיה. בעקבות הטיול הוצאתי ספר עליהם.
סיפור מתלה הבגדים
במהלך הטיול הגעתי לחנות שבעבר הייתה שייכת למשפחתי. בשיחה עם המוכרות בחנות הסתבר שהן ידעו את קורות המשפחה שגרה בבית הזה. הן סיפרו לי שהם היו משפחה מכובדת, אדיבה ומאוד ידועה באזור. אחת המוכרות סיפרה לי שבעליית הגג נותרו עוד מספר חפצים שהיו שייכים למשפחה שלי. היא עלתה לעליית הגג והביאה לי מתלה בגדים עליו חרוט "חנות הכול-בו של יעקובסון-קריביץ".
תמונה 1
מתלה הבגדים בו השתמשו בחנות של סבי וסבתי לפני 70 שנה. עליו כתוב "החנות של משפחת יעקובסון".
המתלה מופיע במיצג זיכרון בבית הכנסת בגרמניה בעיר הגנאו המציין בקצרה את תולדות משפחת יעקובסון בגרמניה
 
אוצר יקר
התרגשתי מאוד לדעת שמתלי הבגדים נשמרו כל כך הרבה שנים. עבורי הם חלק מהנצחת סבי וסבתי שנספו בשואה, ומאז נותקה השושלת בבית הזה. את הבית ואת החנות החזירו למשפחתנו, אך לא היו לנו פריטים שנשתמרו מהם. נכון שאין למתלה ערך כספי, אך הוא יקר מאוד ללבי.
משואה לתקומה
שושלת המשפחה ממשיכה מצד סבי ומצד סבתי (מצד שני הוריי), שנספו בשואה. ההמשכיות והמסורת המשפחתית עוברת אל דור הוריי, שעלו ארצה וחוללו מהפכה שלא הייתה כדוגמתה בעם היהודי – הקמת מדינה דמוקרטית, מפותחת ומצליחה עם צבא חזק ותרבות תוססת.
משוב
סבתא טובה: "פרויקט הקשר הרב דורי הוא נדבך נוסף לדעת ולשמר את תולדות המשפחה. כבת למשפחה שנקטעה משורשיה באירופה ושצאצאיה הקימו את עתידם בארץ ישראל, חשוב לי ששורשים אלו יעברו וילוו גם את ילדיי ונכדיי – שיצליחו ושיצמחו לתפארת כצמרות העצים, אך לעולם לא ישכחו להיאחז בשורשיהם.
יובל הנכדה: "פרויקט הקשר הרב דורי נתן לי הזדמנות להכיר את שורשי המשפחה שלי, שעד עכשיו לא ידעתי הרבה על עברה. נהניתי להכין עם סבתא שלי את המצגת. זה היה מיוחד ושונה מימים רגילים ומחיי היום יום. היה לי מאד כיף להיות עם סבתא ולהשתתף בהבאה לכתב את שורשי המשפחה שלי."
 תשע"ה 

מילון

עלית גג
עליית גג הוא חלל בבניינים הממוקם ישירות מתחת לגג. עליית הגג קיימת לרוב בבתים בעלי גגות משופעים וממלאת את החלל בין התקרה לבין הקומה העליונה בבניין. החלל בעליות הגג מעוצב בצורה מגושמת, כאשר קורות הבניין גלויות לעין ולעתים רבות קיים קושי להגיע לפינות החדר. על אף שחלק גדול מעליות הגג משודרגות לחדרי שינה או למשרדים ביתיים, רובן אינן משופצות בשל העובדה שקשה לנוע בחלל שלהן ועל כן הן לרוב משמשות כאזור אחסון.

ציטוטים

”עבורי מתלה הבגדים הוא חלק מהנצחת סבי וסבתי שנספו בשואה ומאז נותקה השושלת בבית הזה“

הקשר הרב דורי