מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור משפחת נחל ומשפחת אהרון – סבא שלי אלוף משנה!

סבא ואסיף
סבא בנצי בילדותו
סבא בנצי נחל מספר לי את סיפור תולדות משפחתו ושירותו הצבאי העשיר.

נולדתי בפתח תקווה בשנת 1942 בחודש יולי, להורים שעלו לארץ לפני מלחמת העולם השנייה.
 
הורי הספיקו לברוח מפולין והמשפחות שנשארו הושמדו כולם בשואה. אמי התחתנה בנישואין פיקטיביים  לצורך עליה לארץ ולאחר מכן נפרדה מבן זוגה. לאחר העלייה פגשה את אבי והם התחתנו. גרנו בדירה משותפת עם עוד כמה משפחות, השירותים היו בחצר. ההורים התפרנסו מעבודות מזדמנות (לפני קום המדינה) ומידי פעם כשהבריטים היו באם לחפש אנשים ללא אישור שהיה שמים אותי על הגב ומחפשים מקומות מחבוא. כך היה עד קום המדינה בשנת 1948. באותה שנה עברנו לגור ברמת גן בבית שלנו
 
את החיים הטובים בבית מאפיינות 2 התמונות הבאות.
התחלתי ללמוד בבית הספר היסודי. בסיומו עברתי ללמוד בטכניקום אורט גבעתיים ומשם לבית ספר טכני חיל האוויר ובסיומו, התגייסתי לחיל האוויר. ההורים עבדו אבא בבניין ובעירית גבעתיים כפקח ואימא ניהלה גן של ילדים בתוך הבית.
התגייסתי לצבא בתאריך 23.2.1960 לטירונות ובאפריל 1960 הגעתי לחייל האוויר, לטיסת סופר מסטרים בבסיס ח"א חצור. בטיסת הזאת שירתתי עד הליכתי לקורס קצינים (1970-1972). בתקופה הזאת קרו מספר אירועים חשובים: נולדו בתי הגדולה מיכל, אחיה דוד (אבא של אסיף) והאחות הקטנה מיה (ששמה הוא ראשי תיבות של מלחמת יום הכיפורים). מלחמת ששת הימים, מלחמת ההתשה. נחיתת מטוס מיג 21 העיראקי בארץ ואני שותף בהפעלתו והטסתו בשנת 1969 ומלחמת יום הכיפורים 1973. 
בתקופה זאת התחלנו להתגורר בשיכוני חיל האוויר. (בתוך הבסיס) החיים בבסיס היו טובים המשפחה (האישה והילדים) טופלו בסיוע מלא של הבסיס ואני השקעתי את רוב שעות היממה בעבודה בטיסת. במסגרת הטייסת עליתי בדרגות מטוראי שזה הדרגה הכי נמוכה בצבא ועד דרגת רס"ר שזה דרגת הנגד הכי גבוהה בין הנגדים (יש נגדים ויש קצינים) מעבר לעליה בדרגה עליתי בתפקידים ממכונאי פשוט דרך אחראי על מסגרת של 5 מטוסים (מפקד דת"ק) ועד לתפקיד מפקד גף טכני שאחראי על כל הצוות הטכני בטיסת. (100 מכונאים שכוללים בתוכם דרגות טוראי עד רס"ר ו28 מטוסים). את תפקיד מפקד הגף הטכני מילאתי בעוד שתי טיסות, טייסת 101 שכללה מטוסי מיראז' נשר וכפיר וטיסת 201שכללה מטוסי פנטום.
במסגרת שרותי הצבאי בטייסת הסופר מסטרים, השתתפתי במלחמת ששת הימים שבה הובסו מצריים סוריה וירדן בתוך מספר שעות על ידי חייל האוויר, כך נראה מרכז השליטה של הטייסת כשכל קו בלוח השליטה מסמן מטוס מוכן למלחמה. במסגרת הטייסת פעלו שלושים וחמישה מטוסי סופר מסטר (טייסת 105). לאחר שהסתיימה מלחמת ששת הימים השתתפה הטייסת גם במלחמת ההתשה בשנת 1969. בשנת 1968 בתאריך 28.1 נולדה מיכל אחותו הגדולה של אבא דוד.
אירוע מיוחד שהתרחש במהלך שרותי בטייסת 105 נולד בתאריך  31.5.1970  אבא דוד, ונערכה לו ברית המילה בבסיס חייל האוויר בחצור. בשנת 1970 אני מסיים את תפקידי בטייסת הסמב"דים (טייסת 105) ויוצא לקורס קצינים, אותו אני מסיים בשנת 1972 בדרגת סגן.
בסיום קורס קצינים אני חוזר לטייסת 101 שיש בה מטוסי מירז', קולט את מטוסי הנשר ואת מטוסי הכפיר. בשנת 1973 בחודש אפריל אני מסיים את תפקידי בטייסת 101 ועובר לטייסת 201 בה נמצאים מטוסי הפנטום. הטייסת משתתפת במלחמת יום הכיפורים (טייסת 201) המלחמה הקשה ביותר במלחמות ישראל, חוץ ממלחמת השחרור. מלחמה שהתחילה במחדל שכמעט הפסדנו בה וסופה הניצחון הגדול ביותר במלחמות ישראל. 
 
במלחמה הזאת אבדנו אלפיי לוחמים וגם טייסת הפנטומים איבדה חצי ממטוסיה, וחלק גדול מצוותי האוויר נפצע, נהרג, נפל בשבי. בכל תקופת המלחמה המשפחות פונו מבתיהם בבסיס ועוברו לדיור זמני במרכז הארץ (מחשש לפגיעה בהם על ידי מטוסים מצרים) הגברים נשארו בבסיס והתראו עם המשפחות פעם בשבוע. בתום המלחמה בתאריך 28.10.73 נולדה האחות הקטנה של אבא דוד וקיבלה שם שמתאים לתקופה מיה.
בקיץ 1975 אנחנו יורדים לבסיס חדש בדרום, בסיס חייל האוויר חצרים (יחד עם המשפחה).שם אני מבצע תפקידים בכירים במערך הטכני ועולה לדרגת רב סרן. לאחר סיום שורת תפקידים אני מסיים את שרותי בבסיס חייל האוויר בחצרים ויחד עם המשפחה עובר לגור בראשון לציון ועובר לתפקידים בכירים במטה חיל האוויר, בקריה בתל אביב (תפקידים ברמת סגן אלוף ראש ענף).
במסגרת שרותי בתפקידי סגן אלוף יצאתי ללימודים במכללה לפיקוד ומטה של צה"ל. יוצא ללימודי תואר ראשון באוניברסיטת בר אילן ומסיים כבוגר מדעי החברה בבר אילן. בסיום הלימודים יורדת המשפחה לבסיס חייל האוויר חצרים ושם אני מתמנה לתפקיד מפקד טייסת תחזוקה, אחריות לכל המכונאים, טכנאים, מהנדסים בבסיס (כ-2000 חיילים חילות וקצינים).
לאחר שנתיים אני מסיים את תפקידי בחצרים ועולה עם המשפחה להתגורר בישוב אלפי מנשה אשר בשומרון. מאני מתמנה לתפקיד מפקד יחידת שליטה מרכזית לתחזוקה ועולה לדרגת אלוף משנה. במהלך הטקס היה נהוג שהרמטכ"ל מחלק מתנות לילדים של מקבל הדרגה. מיה לא הסכימה לקבל את המתנה כי שמה בטעות נכתב עם אלף (מאיה), היא דרשה לתקן וקיבלה מתנה חדשה. בתפקידי זה שרתתי שנתיים כשאני משתתף בכל תחומי הפעילויות של חיל האוויר, בשוטף, במבצעים מיוחדים ובמלחמות כשהכול נעשה מהבור המרכזי של חיל האוויר. המשפחה דודה מיכל, אבא דוד, דודה מיה וסבתא ורד, נקלטים באלפי מנשה ולומדים גם בכפר סבא וגם באלפי מנשה.
 
בתום שנתיים בשנת 1988 אני מסיים את תפקידי בצה"ל ופורש לגמלאות (פנסיה ראשונה). סיום פרק ראשון המשמעותי בחיי הכולל את צה"ל חתונה הקמת משפחה, לידת ילדי, מעבר מבסיסי צה"ל, חיל האוויר לחיים האזרחיים.
 
תמונה 1

סבא בטקס הענקת דרגת אלוף משנה 
המעבר לחיים האזרחיים.
במהלך חופשת הפרישה מצה"ל התחלתי בלימודי תעודת הוראה בחינוך וניהול בית ספר במכללת בית ברל כשבכוונתי להיות בשלב הראשון מורה ומחנך לכלכלה ואזרחות ובהמשך להיות מנהל בית ספר. במהלך למודי התחתנו בתי הגדולה מיכל עם בכיר לבה מאיר (הדודים של אסיף) בתאריך 24.1.1988. התהליך לא יצא לפועל ולאחר שסיימתי את לימודי וקיבלתי רישיון הוראה, נחטפתי לעירית תל-אביב לתפקיד סגן ראש מנהל בינוי ותשתית, מינהל שטיפל בכל חיי היום יום של תושבי העיר, תחומי המים, הביוב, החשמל, כבישים, מדרכות, מבני ציבור, ואחריות לתאום כל אגפי המינהל. בתפקיד זה שרתתי שלוש שנים שבעה ימים בשבוע מצאת החמה עד צאת הנשמה. בתקופה זאת נולד רון נכדי הגדול בתאריך 9.10.1990.
לאחר שלוש שנים אני מסיים את עבודתי הקשה והמפרכת בעירית תל-אביב ועובר לתחום הפרטי והופך למנכ"ל של קבוצת חברות סיעוד ועמותה לנכים קשים, כולל נכי צה"ל במסגרת זאת אנו מסיעים למאות משפחות בכל רחבי הארץ, יש לנו רשת סניפים בכל רחבי הארץ, בצפון בחיפה, במרכז בתל-אביב ובדרום באשקלון. שמות החברות היו המרכז לטיפול במשפחה, המרכז לטיפול במשפחה 1980 ועמותת יד לנכה. העובדים בחברה הם  בהשכלתם, פסיכולוגים עובדים ועובדות סוציאליים ובנוסף קיימת מערכת אדמיניסטרטיבית (מנהלית).לטיפול בעובדים בשכרם, בתנאים הסוציאליים שלהם, ובכל צרכיהם. כל עובדי החברה הבכירים וחלק גדול מהעובדים הזוטרים היו בנות, מצב שיצר לי כמנהל קושי אישי וצורך בהרבה סבלנות וסובלנות אבל בסופו של עניין התוצאות היו מצוינות.
לאחר שלוש שנים החברה נמכרה ואני עובר יחד עם סגל העובדים הבכיר לחברת כוח אדם גדולה בשם יעדים תעסוקה, ופותח שם את תחום הסיעוד בכל סניפי החברה. בתום שנתיים אני מסיים את עבודתי בחברה.
לאחר סיום עבודתי בתחום הפרטי אני מקדיש זמן רב לטיולים עם אשתי ולבנית ביתנו החדש באלפי מנשה.
התנדבות זאת פעילות שאין בצידה שכר/כסף, קיים בתוכה שכר ערכי, נתינה לזולת ורווח אישי לנותן, זהו מתת שלך, שאי אפשר לקחת ממך כי הוא לא נמצא אצלך, הוא נמצא אצל האחר והוא שלך.
 
התחומים בהם התחלתי לפעול: חבר מועצת אלפי-מנשה וועדותיה, יושב ראש מועדון הספורט באלפי מנשה, ויושב ראש הנהלת המתנ"ס. תחום נוסף היה, במסגרת ארגון "צוות" (ארגון גמלאי צבא הקבע בצה"ל) נבחרתי ליושב ראש סניף "צוות" כפר סבא מסגרת ל- 1300 משפחות משוחררי צבא הקבע שמסייעת להם בתחומי מצוקה, נותנת להם מסגרת תרבותית, מסייעת בתחום התעסוקה, ומנתבת אותם להתנדבות במסגרת הקהילה.
הסניף שודרג פתח משרד ברחוב הראשי של העיר כפר סבא ובמסגרתו משרד, מועדון חברים ומטבחון לפינוק החברים.
הסניף החל לפעול במלוא המרץ התחבר לקהילה , לעירייה ולכל עמותות ההתנדבות בעיר, תמך במשפחות נצרכות עסק בשמחות טיולים והרצאות ושימש בית ל – 1300 משפחות חברי "צוות". בתום ארבע שנים אני מסיים את תפקידי בסניף ואת פעילותי בתחומי ההתנדבות השונים, ועובר לעבוד בארגון "צוות" בשכר, בתפקיד מנהל רשות התעסוקה הארצית ב"צוות". 
ב6 לינואר 2004 אני מסיים את תפקידי בסניף "צוות" כפר-סבא ונכנס לתפקידי כמנהל רשות התעסוקה ב"צוות". בשנה הראשונה אני מתפקד במתכונת הישנה ובתום השנה לאחר שאין שינוי בתפוקות אני מציע ליו"ר ארגון "צוות" תוכנית מהפכנית חדשה מתקדמת ומודרנית שתביא לדעתי לשינוי גדול מאוד בתפוקות וביכולות לסייע לחברים למצוא מקומות עבודה. לאחר חצי שנה של דיונים והתלבטויות מחליטה הנהלת "צוות" לקבל את ההצעה, ובחמישי למאי 2005 (בשנה זאת נולד אסיף) אנחנו יוצאים לדרך.
 
המשמעות מערכת פרוסה על כל מדינת ישראל וכוללת אנשים, מחשבים, מערכת קשר ומשרדים. מהר מאוד אנחנו מגיעים לתוצאות המקוות שהם פי 4 מהתוצאות של שנת 2004.המערכת מתפתחת, מתמסדת, מתייעלת ונותנת תשובות לאלפי חברי ארגון "צוות" מדי שנה.
לאחר סיום תפקידי כמנהל רשות התעסוקה ב"צוות" בתאריך 28.7.2009 , תאריך שהוא גם יום הולדתינו המשותף שלי ושל רעיתי ורד, אני בן 67 (גיל הפרישה על פי חוקי המדינה) וורד בת 66. נערכה לי עלי ידי המשפחה מסיבת הפתעה ליציאתי לגמלאות בפעם שניה. המסיבה נערכה בהפתעה מלאה בביצוע והפקה של כל המשפחה (משפחות נחל, מצליח ובין).
 
העשרה
נישואין פיקטיביים: "נישואים פיקטיביים הם נישואים שאין בהם כוונת אמת לנישואין, מטרתם אינה הקמת משפחה אלא לעתים קרובות רק קבלת הטבה מסוימת שמעניקה המדינה לאדם נשוי ובכך מתבצעת הונאת הרשויות. הטבות אלה יכולות להיות השגת היתר הגירה או התאזרחות בטיעון של איחוד משפחות וכיוצא באלה. נישואים פיקטיביים מסתיימים בדרך כלל לאחר זמן קצר, ברגע שהוגשמה המטרה שלשמה נוצרו….בתקופת המנדט הבריטי רווחו נישואים פיקטיביים בין צעירים יהודים שעלו לארץ ישראל, על מנת לאפשר את עלייתם ארצה של שני צעירים בסרטיפיקט אחד".
 
דרגות צה"ל: למדתי על דרגות הקצונה בצהל. סבא סיים בדרגת אלוף משנה.
"הערה לשונית: דרגות רבות בצה"ל נקראות ביומיום בראשי התיבות שלהן. ראשי התיבות הם בני שלוש אותיות כך, למשל, רב סמל בכיר נכתב רס"ב ומבוטא רָסָ"בּ".

מילון

דרגות צה"ל
למדתי על דרגות הקצונה בצהל. סבא סיים בדרגת אלוף משנה. "הערה לשונית: דרגות רבות בצה"ל נקראות ביומיום בראשי התיבות שלהן. ראשי התיבות הם בני שלוש אותיות כך, למשל, רב סמל בכיר נכתב רס"ב ומבוטא רָסָ"בּ.

נישואין פיקטיביים
נישואים פיקטיביים הם נישואים שאין בהם כוונת אמת לנישואין, מטרתם אינה הקמת משפחה אלא לעתים קרובות רק קבלת הטבה מסוימת שמעניקה המדינה לאדם נשוי ובכך מתבצעת הונאת הרשויות. הטבות אלה יכולות להיות השגת היתר הגירה או התאזרחות בטיעון של איחוד משפחות וכיוצא באלה. נישואים פיקטיביים מסתיימים בדרך כלל לאחר זמן קצר, ברגע שהוגשמה המטרה שלשמה נוצרו....בתקופת המנדט הבריטי רווחו נישואים פיקטיביים בין צעירים יהודים שעלו לארץ ישראל, על מנת לאפשר את עלייתם ארצה של שני צעירים בסרטיפיקט אחד,

ציטוטים

”שבחיים אפשר להשיג מה שרק רוצים- עם נחישות והתמדה“

”סבא בנצי במסגרת תפקידו כיו"ר סניף "צוות" כפר-סבא רואיין לשבועון ירוק בכפר.“

הקשר הרב דורי