מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור משפחתי משנות ה – 50

בת שבע ועילאי בתכנית הקשר הרב דורי
בת שבע ועילאי
זכרונות ילדות

שמי בת שבע, אני סבתא של עילאי ג'רסי. נולדתי בשנת 1955 בארץ ישראל. בשנות ה- 50 הוריי עלו מתימן בספינה במסגרת מבצע "מרבד הקסמים".

הם עלו כזוג נשוי טרי עם אחותי הבכורה, שהייתה תינוקת בת שנה. בזמן ההפלגה אחותי חלתה ומצבה היה קשה. בשל התנאים הקשים באונייה, אחותי לא שרדה את המסע ונפטרה. מאחר והם היו במהלך ההפלגה והיו אמורים להגיע לארץ ישראל רק לאחר מספר שבועות מהמועד בו היא נפטרה, לא ניתן היה להביא אותה לקבורה מסודרת והם נאלצו להשליך אותה ואת כל הנפטרים באונייה לים, על מנת שהמחלה לא תתפשט ושהגופות לא ירקיבו בתוך הספינה.

לאחר תלאות רבות, הוריי הגיעו לארץ ישראל. הסוכנות היהודית העבירה אותם להתגורר בעיר יבנה ונולדו להם שישה ילדים ב"ה. הוריי החלו לעבוד בחברת "יכין חק"ל" בפרדסים לגידול פרי הדר. הם עבדו קשה מאוד, בכל תנאי מזג אוויר (בחום, בגשם, בשרב וברוחות), ללא כל טרוניה והכל מתוך ציונות וגאווה במדינה אשר ייצאה את התוצרת של ארץ ישראל לחו"ל. פירות ההדר האלה היו משובחים ואף כונו בשם "תפוח זהב". הוריי עבדו קשה מאוד על מנת לכלכל את המשפחה שתוכל לחיות בכבוד בתקופה של צנע. הם עבדו שעות ארוכות וממושכות ולכן, אנחנו הילדים היינו עוזרים בבית לנקות, לבשל, לכבס, לתלות כביסה וכד' על מנת להקל על הורינו במטלות הבית.

בימי שישי, היינו כל המשפחה מנקים את הבית עד שעה לפני כניסת השבת, מבשלים ומכינים את הבית לקראת שבת קודש. לאחר שאבי היה חוזר מבית הכנסת היינו עושים קידוש, אוכלים ארוחת שבת מדושנת ולאחריה היינו יושבים כולם על שטיח בסלון, מפצחים גרעינים שהיינו מכינים בבית, אוכלים פירות וכל אחד היה מספר על החוויות שעברו עליו במהלך כל השבוע. זה חרוט לי בזיכרון ילדותי. למדתי כי חיים פשוטים יכולים להיות נהדרים ושמחים. בנוסף, למדנו לתת כבוד להורים שלנו על המחוות הללו והמאמצים הרבים לגדל אותנו בכבוד.

לאור זאת, למדנו לכבד את הורינו ולהעריך אותם כמו שנאמר: "כבד את אביך ואת אימך…" בזכות המאמצים של הוריי גדלנו על ערכים טובים אשר גרמו להוריי נחת לכל החיים.

הזוית האישית

בת שבע: מאחלת לכולם בריאות!

מילון

מרבד הקסמים (על כנפי נשרים)
מבצע על כנפי נשרים הוא השם שניתן למבצע העלאתם של יהודי תימן ויהודי עדן לארץ ישראל כחלק מעליות חיסול גלויות בשנים 1949 ו-1950. במבצע השתתפו מטוסי אל על ואלסקה איירליינס. עלו בו כ־50,000 עולים, רובם המוחלט מתימן. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כבד את אביך ואת אימך“

הקשר הרב דורי