מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור משפחתי וחיי – רות דרור

אני וסבתא
סבתא רותי וסבא יהודה בתקופת החברות.
הסיבה לעזיבתנו את עירק

לפני תקופת עלייתנו לארץ מעיראק, הוריי חיו במצב כלכלי מצוין. בתקופת מלחמת העולם השנייה התחילה תקופת "הפרהוד" (פירוש המילה תקופת "פרעות") שהתחילה בתקופה השואה. שגבל בשוד, ביזה, ורצח של כל האוכלוסייה היהודית. (כל היהודים שנרצחו נקברו בקבר אחים).

נאלצנו לברוח מעיראק דרך איראן עם המשפחה, הקרובים והיקרים לנו (כל היהודים) הותר לנו לקחת מזוודה אחת עם הדברים החשובים לנו ולהשאיר הכל מאחורינו והחתימו אותנו על מסמך שאין חזרה לארץ עיראק.

כאשר עלינו ארצה לאחר מלחמת העצמאות הארץ הייתה שוממה.

משפחתה של סבתא רותי בעלייתם ארצה

תמונה 1

 

הייתה תקופת חורף קשה גשמים ורוחות עזות, הושיבו אותנו באוהלים ביבנה, האהלים היו צפופים מאוד ובחוץ הכל היה בוץ הגשם חדר לתוך האוהל נאלצנו להניח דליים כדי שהגשם לא ירטיב אותנו.

לא היו עבודות, העולים נאלצו לעבוד בעבודות יזומות עבודת דחק כדי לפרנס את המשפחה עד כדי כך שהממשל לקח את שני אחי (עזרא בן 13 ואמנון בן 11) לישיבה דתית בירושלים עד שהמצב ישתפר.

ואז החלה תקופת הצנע וכדי להתקיים, הממשל סיפק תקציב למזון על ידי חלוקת תלושים לכל משפחה לדוגמא: משפחה בת שבע נפשות (כמונו) קיבלה תקציב של בקבוק חלב אחד עוף אחד וככר לחם כל משפחה נאלצה להמתין שעות בתור לקבל את המנה הקצובה לה.

לאחר תקופה של שנה בערך העבירו אותנו למעברת פרדס כץ בצריפים, כל משפחה קיבלה צריף.

סבתא רותי ואחיה במעברה

תמונה 2

תמונה 3
סבתא בגן

 

המקלחות והשירותים היו מחוץ לצריף במרחק של בערך 200 מ' ומשותפות לכל חמש משפחות. מידי רכב מיוחד (עם צינורות רחבים) לאסוף את כל הצואה. השירותים היו מבנה מעץ בגודל של 11 מטר.

אנחנו הילדים היינו מתקלחים בגיגית מתחת לברז שבחצר.

במשך הזמן המצב השתפר לאט לאט לאחר שהממשל קיבל כספים מארצות הברית וחלק מארצות אירופה.

לאחר כ – ארבע שנים החזירו את אחיי לביתם. אמא עבדה במפעל סריגה כתופרת ואבי עבד בעבודות יזומות.

וסבתא טיפלה בנו הילדים. כילדה קטנה לא חוויתי/הרגשתי את המצב הקשה שהיה. במשך הזמן הכרתי חברות מהשכונה והיינו משחקות בקלאס, קפיצות בחבל, עמידות ידיים, מטפסות על מבנים של מקלחות וקופצות לאדמה. היה לי תחביב לאסוף תמונות של פירות וירקות צבעוניים גזרתי והדבקתי על מחברת חלקה.

אני זוכרת באותה התקופה שהרבה מהילדים היו עם בעיות כינים בשער הראש והיו מנקים להם את השיער עם נפט!

בשנת 1956, פרצה מלחמת "קדש" הידוע גם כמלחמת "סיני" מלחמה קצרה שנמשכה שמונה ימים. מה שאני זוכרת מזה שאחי הגדול היה במלחמה.

לאחר שסיימתי את גן ילדים בצריפים עליתי לכיתה א'.

בכיתה ה' בשנת 1960, בערך עזבנו את המעברה ועברנו לגור בשיכונים בשכונת פרדס כץ.

כאשר סיימתי את לימודי התיכונים לא התגייסתי לצבא משום שהוריי דתיים.

באופן כללי מאוד אהבתי את הארץ את החברים את המשפחה את הקרובים לעיתים קרובות היינו מבקרים את קרובי המשפחה שהיו מפוזרים ברחבי הארץ דבר שבתקופה שלנו כבוגרים לא ממש קורה.

בשנת 1969, הכרתי את יהודה בתחנה קרוב לביתי. יהודה נולד בחדרה ומשפחתו התגוררה בזיכרון יעקב (אשר גם גרו באוהלים ובצריפים).

סבא יהודה ומשפחתו במעברה בזכרון

תמונה 4

 

בגיל 13 המשיך להתחנך בקיבוץ יפתח (סמוך ללבנון) עד סוף שירותו בצה"ל. בתום שירותו הצבאי ב- 1970 נישאנו. עברנו לגור ברמת גן ולאחר חצי שנה חזרנו לגור עם הורי שם נולד בנינו הבכור צח-יצחק דרור.

בתקופה לפני נשואיי עבדתי במפעל לסריגה "אלד" כמזכירה מרכזנית. לאחר שנה וחצי רכשנו דירה בראשון לציון בעלי עבד בתעשייה אווירית בלוד. כעבור שלוש וחצי שנים נולד בני רותם-משה דרור. וכעבור שנה נולד בני יניב דרור [שהוא אבי].

אבי ודודי:

תמונה 5

 

כאשר בני יניב היה בן שנה העתקנו את מקום מגורינו מראשון לציון ועברנו לערד. בתקופה זו עבדתי במפעל מזון "תלמה" (מבקרת איכות ועובדת מעבדה) אשר במשך הזמן הוסף לשמו השם "unilever". שם עבדתי כשלושים ושש שנים. בעלי עבד במפעל כי"ל – רותם דשנים (כמנהל החזקה) הקרוב לדימונה.

בערד התגוררנו 39 שנים. לאחר שפרשנו מהעבודה העתקנו את מקום מגורינו לרחובות קרוב לילדים.

 

 

הזוית האישית

הייתה לנו חוויה מהנה מאוד במהלך העבודה סבתא שמחה מאוד לספר לי את מה שהיא ומשפחתה עברו בתקופת עלייתם ארצה.

סבתא מאחלת לי: בריאות איתנה, הצלחה רבה בלימודים, כיבוד הורים, להיות סבלני, הייה חבר טוב לרעך, הצלחה בכל מעשה ידך, אמץ את המושג "ואהבת לרעך כמוך".

אני מאחל לסבתא: אושר, יושר, כושר, בריאות, אהבה, ענווה שתבדלי לחיים ארוכים ומאושרים ולשלום, שתישארי כמו שאת אוהבת ומפנקת.

מילון

פרהוד
תקופת "הפרעות", ביזה הרס והרג ליהודים.

ציטוטים

”"ואהבת לרעך כמוך"“

הקשר הרב דורי