מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משפחתי – מתורכיה לכפר יהושע

אני וסבתא מבלים
סבתי ואימי
מסע

שמי נורית אוזרבך אספר לכם את סיפור משפחתי:

בשנת 1937 נולדה אמא שלי אסתר  בתורכיה בעיר איזמיר, אמא שלי עלתה לארץ בגיל 11 והתגוררה בבת-ים. בשנת 1928 נולד אבא שלי מנחם בתורכיה בעיר איסטנבול, אבא שלי עלה לארץ בגיל 21 לאחר ששירת בצבא התורכי ולחם במלחמות. לאחר מספר שנים בהן הוריי חיו בארץ, הכירו ביניהם והם התחתנו, הוריי התגוררו בעיר גבעתיים. לאחר חתונתם, נולדו להם 4 ילדים ואני ביניהם. נורית, אבי, ענת ולימור.

בילדותי גרנו במספר רב של ערים, עברנו דירות ומקומות שונים בארץ. הקשר שלי למשפחתי היה חזק בעיקר לסבא וסבתא שלי. הייתי מבלה איתם יום יום לאחר בית הספר באופן קבוע. טיילנו ביחד, בילינו ונהנו. לאחר שסבי סבתי נפטרו היה לי מאוד קשה והרגשתי געגועים רבים. הרבה חוויות ליוו אותי מילדותי ועד היום. עם השנים הקמתי את משפחתי הקטנה, וילדתי 2 ילדים והתווספו לנו 6 נכדים. אמא שלך חלי היא הצעירה מבן ילדיי. היום אני יודעת שהקשר שהיה לי עם סבתי וסבי היה חזק ולכן אני דואגת לקשר עם נכדי באופן קבוע ורציף.

החוויה המרגשת ביותר בחיי הייתה המסע שלי עם הוריי, אחיי ואחיותיי לארץ הולדתם וחיפוש אחר הזיכרונות. בשנת1997 כשאבי הגיע לגיל 70, החלטנו לארוז מזוודות ולנסוע לביקור בתורכיה. כדי לחפש את הבית שבו אבי ואמי גדלו. בתחילת המסע הגענו לעיר "איזמיר", עיר שבה אימי נולדה וגדלה. עברנו בשכונות, רחובות ובתים שונים, שאלנו מכרים ואנשים מהרחוב על הבית, הסתובבנו עם תמונה שבה הופיע  הבית של ההורים, לבסוף הגענו לבית ילדותה של אימי. הבית היה הרוס, אך התחושה שלנו הייתה מרגשת ומיוחדת מאוד. אימי אהבה את הים, ולאחר שמצאנו את הבית המשכנו במסע למסעדות, ולמקומות בילוי  בקרבת הים. הפלגנו בסירת דייגים ,שהעלתה  לאימי געגועים לחוויות ילדותה.  ה את המסע המשכנו כשפנינו לעיר איסטנבול, בה אבי ומשפחתו התגוררו בעבר. את הבית עצמו לא מצאנו, אך מצאנו את השכונה והרחוב שבו היה הבית. גם פה הרגשנו את ההתרגשות הגדולה של אבי, את תחושת החוויה העוצמתית שהייתה שם.

סבתי ומשפחתה בתחילת המסע

תמונה 1

במהלך המסע אחר חיפוש הבית שבו נולדו וגדלו צברנו חוויות משפחתיות נוספות כמו: בילוי יחדיו, טיולים בים, במוזיאונים, ובעיר הגדולה איסטנבול. שרנו, ואפילו היינו במועדון נוסטלגי מהעבר.

היום לאחר הרבה שנים שחייתי במרכז הארץ, החלטתי לעבור דירה לכפר יהושע להיות קרובה לנכדיי, לאורי, אילי וגאיה. אורי ואני נהנים, מטיילים, יוצרים, מציירים וצוברים חוויות משותפות.

 

הזוית האישית

נורית: הסיפור של משפחתי וחיפוש השורשים, חיזק את הקשר שלי עם אורי, נכדי. אורי ואני יוצרים , מטיילים, נהנים וצוברים חוויות משותפות.

 

אורי: במהלך התוכנית יצא לי להכיר את הסיפור של סבתי טוב יותר, למדתי על ההיסטוריה המשפחתית ואני שמח על כך.

מילון

איזמיר
איזמיר היא עיר הנמל הראשית של טורקיה בחלקה האסייתי.(ויקיפדיה)

ציטוטים

”היום אני יודעת שהקשר שהיה לי עם סבתי וסבי היה חזק, ולכן אני דואגת לקשר עם נכדי באופן קבוע ורציף. “

הקשר הרב דורי