מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור מעצרה וכליאתה של אנטה ארונובנה ליכטנשטיין

Лихтенштейн Лилия, Детский дом, 1941 г.
Лихтенштейн Е.А. г.Борисов. 1950 г.
סיפור חיי האישה שבעלה נעצר ועונה עד כדי איבוד השפיות, מעצרה וחוויותיה במחנה העבודה בקזחסטן, מסופר מנקודת מבטה של בתה הקטנה

Во время очередной из многочисленных стоянок в пути следования в вагон зашли работники НКВД и объявили женщинам, что они осуждены по статье 58 как члены семей изменников родины к различным срокам пребывания в ИТЛ, куда их и везут. Сроки были 5 и 8 лет. Моей маме и тут выпало худшее: она была осуждена на 8 лет. Привезли их в Карагандинскую область в Казахстане. Это был женский лагерь, в котором собрали восемь тысяч женщин-жены, сестры и дочки очень известных партийных работников, военачальников, членов правительств, поэтов, писателей, артистов и др. Нпр. жена старого соратника Ленина Сарра Гоц, жена его же соратника Енукидзе, с которой мама в лагере подружилась и которая вскоре умерла, а ее 16-ти летнюю дочь Ниночку после этого сактировали, т.е. выслали из лагеря по болезни (то ли белокровие, то ли туберкулез), жена Голодеда (веру Степановну я помню уже по после реабилитационному периоду жизни в г. Минске) жена Гикало, сестра Тухачевского Мария и др. Следует упомянуть, что у большинства из этих женщин детей забрали при аресте и, забегая вперед, должна сказать, что многие из них так и никогда встретились со своими детьми и ничего не узнали о их судьбе.

״ במהלך עצירה נוספת של רכבת המסע (בדרך למחנה העבודה א.ל.ז'.י.ר.), נכנסו עובדי נ.ק.וו.ד. והודיעו לנשים בקרון כי הן בדרך למחנה עבודה ונידונו ל 5-8 שנות מאסר ועבודה בכפייה במחנה העבודה על פי סעיף 58, בו נאמר כי קרובי משפחה של בוגדי המדינה ירצו עונש של מאסר ועבודות בכפייה. גם כאן נפל בחיק אמי מזל רע: היא נידונה ל-8 שנות מאסר. הן הועברו לאזור הקרגנדה שנמצא בקזחסטן. זה היה מחנה עבודה המיועד לנשים, הועברו אליו כ-8000 נשים מכל רחבי ברה"מ: נשות, אחיות ובנות של פעילי מפלגה (הקומוניסטית), ידועים מאוד, רעיות של מפקדי צבא, עובדי ממשלה, משוררים, סופרים, אמנים ועוד.. לדוגמה״: אשתו של לנין גוץ (הדבר ארע אחרי תקופתו), אשתו של אנוקידזה (מהפכן רוסי, מדינאי ופוליטיקאי סובייטי), איתה אמי התחברה במחנה, אך זמן קצר לאחר הגיעתן למחנה היא נפטרה, ובתה בת ה-16 נינוצ'קה נשלחה אל מחוץ למחנה עקב מחלה קשה (ככל הנראה חוור-דם או שחפת). כמו כן הייתה במחנה אישתו של גולודד (בלארוסי, מנהיג המפלגה הסובייטית, יו"ר מועצת המפקחים העממיים של ה-BSSR), אותה אני זוכרת מתקופת השיקום שעברנו יחד בעיר מינסק לאחר המחנה. במחנה שהו גם אישתו של גיקלו (מנהיג המפלגה הסובייטית, השתתף במלחמת האזרחים), מריה – אחותו של טוחצ'בסקי (מנהיג צבאי סובייטי, מפקד הצבא האדום במלחמת האזרחים, מפתח תאוריות צבאיות, מרשל של ברית המועצות ב-1935) ורבות אחרות. יש לציין כי מרוב הנשים שנעצרו נלקחו ילדיהן בעת מעצרן, ובמעבר חד קדימה, אני חייבת לאמר כי רבות מהן לא זכו לפגוש את ילדיהן אחרי אותו יום מעצר, ולא ידעו שום דבר אודות גורל ילדיהן לאחר הפרידה הכואבת.״

Читать полный текст: Лихтенштейн-Ента-Ароновна-от-дочери-Верхолевской-Л.С

Enta Aronovna Lichtenstein – photographs

Пояснения к фотографиям

 

הזוית האישית

סיפור זה מועלה למאגר המורשת במסגרת שיתוף פעולה בין מוזיאון ההנצחה לקרבנות הדיכוי הפוליטי והטוטליטריזם "אלז'יר" (קזחסטן) לבין מוזיאון העם היהודי בבית התפוצות בשיתוף פעולה עם תכנית הקשר הרב דורי, בהנחייתה של רימה אוסמנוב.

מילון

А.Л.Ж.И.Р.
Акмолинский лагерь жён изменников Родины (А. Л. Ж. И. Р.) - Крупнейший советский женский лагерь, один из трёх «островов» «Архипелага ГУЛаг». Название связано с составом заключённых, значительная часть которых была репрессирована в соответствии с оперативным приказом НКВД СССР.

ציטוטים

”Маму со мной вместе отправили товарным поездом. В вагоне были женщины, некоторые с грудными детьми. “

הקשר הרב דורי