מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חוויותיה של סבתא עפרה רז ממלחמת ששת הימים

אני וסבתא עפרה באירוע משפחתי
תמונות ילדות משפחה על טנק
סבתא עפרה רז

סבתא עפרה רז, נולדה בשנת 1957 בירושלים לבית משפחת מטודי, היא השתתפה איתי בתכנית הקשר הרב דורי וסיפרה לי על חוויותיה ממלחמת ששת הימים.

סבתא עפרה רז מספרת:

זה קרה בשנת 1967 מלחמת ששת הימים, הייתי אז ילדה בת 10. גדלתי במשפחה בת 10 נפשות שמונה בנות ושני ההורים.

זכור לי היטב מועד תחילת מלחמת ששת הימים, בדרכי לבית הספר נשמעה אזעקה. ההתלבטות הייתה האם לחזור לבית או להמשיך בדרכנו לבית הספר ואז מיד רצנו לכיוון בית הספר כשהיה נדמה לנו שזו רגיעה ואז לפתח נשמעו עוד מספר אזעקות והורידו את כולם למקלטים;

זכור לי היטב הפחד, הלחץ והבלתי נודע, שעברנו בזמן זה. אסרו עלינו ללכת לבית לבד. כילדה קטנה רציתי מאוד להיות ליד כל משפחתי ואז לפתע פתאום הגיע אבי ז״ל וכמו מלאך אסף אותי לכיוון הבית. היריות הפגזים שהיו נשמעו לאורך כל הדרך, היו מפחידים מאוד ואף נתקלנו במספר שברי פגזים עד שפגשו אותנו אנשי צבא ועזרו לנו להגיע למקלט של הבניין.

בדרך זו אסף אבי את כל אחת ואחד מאחיותי. כולנו ישבנו במקלט קטן מאוד, כל המשפחות מרובות ילדים;  אנשי הצבא  היגיעו וחילקו לנו לחם וחלב מוצרי מזון בסיסיים ביותר. המלחמה נמשכה שישה ימים לא קלים. זוכרת אני היטב, כשהסתיימה המלחמה, את השמחה, ההתקהלות של כל תושבי השכונה לחגוג את הנצחון;

שנה אחרי המלחמה, ציינו את הניצחון עם צעדה ענקית, שאין דברים כאלה, שמחה והתרגשות יחד עם המון עצב על החיילים  הרבים שנהרגו במלחמה.

אני מקווה שהחלום האמיתי שלי התגשם ולא נדע עוד מלחמה לעולם.

 

תמונה 1

הזוית האישית

פלג: במפגשים הייתי עם הסבתא מצד אבא, סבתא מצד אמא, שמעה על החוויות והתייגסה לספר לי סיפור משפחתי. מאוד נהניתי לשמוע את הסיפורים מהסבתות אני גאה במשפחה שלי.

סבתא עפרה: אני מקווה שהחלום האמיתי שלי התגשם ולא נדע עוד מלחמה לעולם.

 

מילון

לשסות
לחתוך

ציטוטים

”אני מקווה שהחלום האמיתי שלי התגשם ולא נדע עוד מלחמה לעולם.“

הקשר הרב דורי