מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור מלחמה

סבא והטרקטורון
סבי כיום
מלחמת יום הכיפורים של סבי

סבי חיים בכר נולד ב1948 בטורקיה, בעיר איסטנבול. סבי עלה ארצה ב1956 כשהוא בן שמונה.

ברצוני לשתף אותכם בסיפור המלחמה של סבי במלחמת יום כיפור בשנת 1973.

החזית הסורית במלחמת יום הכיפורים הייתה חזית לחימה ברמת הגולן ובדרום-מערב סוריה במלחמת יום הכיפורים. הכוחות הלוחמים בחזית זו היו צה"ל מצד אחד וצבא סוריה מהצד השני.  המתקפה, אשר תואמה עם המצרים והחלה במקביל לקרבות בתעלת סואץ, כללה מאמץ של שלוש דיוויזיות סוריות אשר תקפו את כוחות צה"ל לאורך הקו הסגול. כישלון המודיעין הישראלי וההטעיה הסורית הביאו לכך שצה"ל לא היה ערוך למלחמה ואל מול כ-900 טנקים בשלוש הדיוויזיות הסוריות עמדו בשעות הראשונות של המלחמה 177 טנקים ישראלים בלבד. עד מהרה ניצלו הסורים את העדיפות המספרית והחלו לעבור את הגבול במספר מקומות בדרום ומרכז הרמה, תוך שהם תופסים שטח נרחב באזור חושנייה, ובשיא אף הגיעו לאזור גמלא, מרחק של כ-7 ק"מ מהכנרת. בשעות הראשונות למלחמה אף תפסו הסורים את מוצב החרמון.

המלחמה נפתחה בשבת, יום הכיפורים, 6 באוקטובר 1973 סמוך לשעה 14:00, במתקפת פתע של הצבא הסורי. בצהרי יום הכיפורים, סבי נקרא למילואים בפתאומיות מוחלטת.

סבי קיבל רכב צבאי הנקרא זחל"ם, עוד באותו היום הוא נשלח יחד עם עוד חמישה חיילים, לרמת הגולן, לפני הקו הראשון בלחימה מול הסורים. שם בדקו אם הכל בסדר, אימתו שמות, רישומים וכן הלאה, ואז אמרו להם לעלות לרכבים, ולהתחיל בנסיעה מעלה מעלה אל הגבעה, שנייה לפני שההרכבים התחילו לנוע מעלה, ניגש קצין לסבי ושאל אותו "למה אתה לא מגולח?" סבי ענה לו שמאחר ונלקח באמצע יום כיפור, הוא לא הספיק להתגלח, אך תשובה זו לא סיפקה את הקצין, והנ"ל הורה לו לרדת מהרכב, ולשבת בצד בתור "עונש".

סבי מספר שנהג אחר החליף אותו במקומו והם החלו בנסיעה. עוד הוא מספר שלא חלפו חמש  דקות מתחילת הנסיעה, כשלפתע פגע טיל סורי ישירות ברכב, וכל הנוסעים נהרגו.

סבי תופס סיפור זה כנס גדול, הזכור לו עד עצם היום הזה, גם  לאחר ארבעים ושבע שנה.

סבי היה בן עשרים וחמש בתקופת המלחמה שנמשכה בצד הסורי כחצי שנה. לאחר הפסקת האש נותר צה"ל בשטחי המובלעת ונמשכה לחימה בעצימות נמוכה שנודעה בשם מלחמת ההתשה במובלעת הסורית. הסכם הפרדת הכוחות בין ישראל לסוריה אשר נחתם ב-31 במאי 1974 סימן את סיום המלחמה בחזית זו, ובמסגרתו פינתה ישראל את כל השטחים שתפסה במהלך המלחמה. ויקיפדיה

עם תום המלחמה, חזר לאשתו שבביתו בעיר חיפה, ולשני ילדיו הקטנים שרית ואיציק.

הזווית האישית

צחי – הסיפור על השתתפות במלחמות ישראל, והתמודדות עם חששות, פחד ולחימה, מעודדת אותי בעיקר השנה, לקראת גיוסי לצה"ל. כולי תקווה כי אוכל לתרום גם אני את חלקי למדינה, כפי שגם הדורות הקודמים, של משפחתי עשו.

מילון

זחל"ם
רכב קרבי משוריין המונע באמצעות שני זחלים מאחור וזוג גלגלים בחזית להיגוי.

ציטוטים

”סבי תופס סיפור זה כנס גדול, הזכור לו עד עצם היום הזה, גם  לאחר ארבעים ושבע שנה.“

הקשר הרב דורי