מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותו של טל טומסיס

סבא נולד בבית חולים העמק
כיסוני תפוח אדמה של סבתא
הסיפור עוסק בילדות לא קלה אך מהנה

זיכרונות ילדותי

משמעות שמי ושם משפחתי

שמי טל קלמן טומסיס, נולדתי בתאריך 14.1.1974 בבית חולים "העמק" שבעפולה. מאז ילדותי ועד היום, אני מתגורר בעיר נצרת עילית. כשנולדתי, סבי בחר לקרוא לי בשם קלמן על שם אח של סבא שלי שנרצח בשואה. רק בגיל 18 הוספתי לשם קלמן את השם העברי "טל", משום שרציתי שיהיה לי גם שם עברי נוסף לשם הלועזי. השם שבחרתי לעצמי הוא על שם אדם שהכרתי בעבר שנפטר ומאוד הערכתי אותו. על משמעות שם המשפחה שלי אינני יודע הרבה מלבד העובדה שמקורו ספרדי. לאחד גירוש ספרד חלק מהיהודים התפזרו לארצות הבלקן ביניהן יוון ורומניה ומשם הגיעה משפחתי.

ילדותי היפה

כשהייתי בן שנה ושמונה חודשים, הורי התגרשו ובשל מאבקים לא פשוטים ביניהם הוחלט שאגדל בבית סבי וסבתי מצד האב, שמוצאם מרומניה. גם אחותי הקטנה גדלה איתי בבית סבתי. אני זוכר שלמרות הקושי לחיות בלי הורים, סך הכל הייתה לי ילדות יפה מאוד: "תקופה יפה שלא תחזור, תקופה של צניעות ופשטות להבדיל מהשפע והדאגות שאנו חיים היום".

היו לי הרבה חברים גרנו ברחוב מאוד ארוך, רחוב הגיא, שהיו בו הרבה בלוקים וגם בתים מדורגים. היו הרבה ילדים בשכונה והייתי חבר עם כולם. הכי אהבתי את המפגשים אחה"צ עם החברים. היינו משחקים בגולות, יושבים בחצרות הבתים ומטיילים הרבה ביער שהיה מאחורי ביתי.

עוד זיכרונות ילדות הם זיכרונות של טעם וריח המאכלים שסבתי נהגה לבשל. בעיקר אהבתי את סלט הכבד הקצוץ ואת כיסוני הבצק הממולאים בתפו"א.

כבד קצוץ של סבתא

תמונה 1

ברחוב בו התגוררתי, הכרתי את אשתי, רויטל, שהייתי חבר טוב של אחיה, אמנון. כיום אני נשוי לה ויש לנו 2 ילדים, עומר ונועה.

אירועים מכוננים בחיי

כשנועה בתי בת ה – 12 וחצי נולדה, הייתי נוכח בלידתה. זה היה אחד האירועים המכוננים ביותר בחיי. לצפות בכל שלבי הלידה, זה היה מאוד מרגש ומיוחד. עוד אירוע מכונן שקרה לי, היה בזמן שביקרתי עם אשתי וילדיי ברומניה, דרך טיול משפחות שעשינו. בכל בית כנסת בו ביקרנו, שמענו סיפורים על יהדות רומניה ועל רדיפתם של יהודי רומניה. זכור לי מאוד סיפורו של אחד החזנים בבית הכנסת בבראשוב שתיאר את התפוסה המלאה בבית הכנסת בשבתות ובחגים, גם כיום, למרות שקהילת היהודים בבראשוב מאוד קטנה. יכולתי לעצום עיניים באותו רגע ורק לדמיין את משפחתי עומדת בבית הכנסת בחגים ובשבתות ומתפללת לפני שהושמדה ע"י הנאצים. סבתי, פאולינה, תמיד סיפרה לי על בתי הכנסת המפוארים בהם התפללו בשבתות ובחגים ולא יכולתי לדמיין את העושר שתיארה עד שראיתי זאת במו עיני.

 

הזוית האישית

טל טומסיס: "תקופה יפה שלא תחזור, תקופה של צניעות ופשטות להבדיל מהשפע והדאגות שאנו חיים היום".

מילון

מרכז רפואי העמק
מרכז רפואי העמק (שמו הקודם היה בית חולים העמק) הוא בית חולים הממוקם בין גבעת המורה לעפולה. בית החולים החל לפעול תחת אחריות קופת חולים כללית בשנת 1924 ונחנך במיקומו הנוכחי ב-20 במרץ 1930. מרכז רפואי העמק מספק מגוון רחב של שירותים, חדרי ניתוח משוכללים, יחידות טיפול נמרץ, מכונים ומעבדות. מרכז רפואי העמק משרת אוכלוסייה של כ-500 אלף נפש מן הערים, היישובים והכפרים בצפון מזרח הארץ.

ציטוטים

”תקופה יפה שלא תחזור, תקופה של צניעות“

הקשר הרב דורי