מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור ילדותה של הרבנית רחל בלולו

רחל, שילי ונועם עם המפוח
עם משפחתה
מחלום... למציאות!!

שמי רחל בלולו-גבאי, נולדתי במרוקו, בתאריך: כ"ב באב. אני ילדת 'סנדוויץ ' בין שמונה אחים.

סיפור ילדותי – "נולדתי עם המדינה"

רחל נולדה בשנה שקמה מדינת ישראל היא עלתה לארץ בהיותה בת 8 והתגוררה במעברה בתרשיחא שליד מעלות. שם גרנו בצריף בתנאים קשים ולמדתי בבית הספר הדתי היחיד במעלות -"יהלום". רחל שיחקה עם חבריה במשחקים הבאים: 5 אבנים, קלאס, מחבואים ומחניים. שירי הילדות ששרו בביתה של רחל, היו שירים של ציונות על ארץ ישראל וכו' ופיוטים כמנהג המרוקאים.

תמונה של הרבנית עם שני אחיה הקטנים של רחל

תמונה 1

אני בת 70 בגיל המדינה, אבל אני לא נולדתי כאן, נולדתי במרוקו, עליתי לארץ בשנת 1956, הייתי בת 8 כשהמדינה הייתה בת 8 והגעתי לארץ כעולה חדשה. כשהגענו לגליל לקחו אותנו למעברה בתרשיחא. אבא שלי חשב שלוקחים אותנו לירושלים, הוא כל הזמן שאל אם מעלות קרובה לירושלים. הכל היה חול וצריפים, החיים היו קשים, כשהגענו ממרוקו לא ידענו מה זה בית ספר חילוני. ידענו שכל היהודים לומדים באליאנס ואנחנו למדנו בבית ספר אזורי חילוני. אבא שלי היה הרב הראשון של מעלות הרב יוסף גבאי, עד היום יש הנצחה רבה על שמו, כמו בית כנסת אוהל יוסף.

הרב והרבנית גבאי

תמונה 2

כבת של רב, היה מוזר לאנשי העיר לראות שאני ואחיי לומדים בבית ספר חילוני..אבא שאל מה זה חילוני, הוא חשב שיש יהודים וגויים. רק אחרי שהסבירו לו, הוא העביר אותנו ללמוד בבית ספר יהל"ם שהיה היחיד הדתי באזור. היה לי קשה לעזוב את החברות והדברים המוכרים. הייתי ילדה מאוד חכמה, אבל קטנה בקומה..כששאלו אותי ביהל"ם בת כמה אני.. רציתי להיות בכיתה ה', אין לי סיבה למה.. קסמה לי הכיתה.. אז אמרתי ישר כיתה ה' ואחר כך אבא שלי אמר לי: "אבל את לא יודעת את החומר של כיתה ה'", אז פשוט ישבתי כל החופש את החומר של כיתה ה'. הייתי נמוכה מאוד, קטנה בגיל אבל בכיתה ה' – החלטתי והצלחתי.

חפץ משמעותי – "האוטו הראשון עם החמסה"

אמא של רחל הביאה לה חמסה כשהם קנו אוטו חדש (החמסה הייתה מנחושת ובגודל בינוני). החמסה מסמלת לרחל בטחון וגעגוע. רחל שומרת על החמסה ומחוברת אליה מאוד!

הזוית האישית

שני וולדפוגל, נועם שוקרון, שירה יהונתן, הלל בונדרמן:  נהנו מאוד להפגש עם הרבנית גבאי רחל ולשמוע את סיפוריה.

רחל עם התלמידות בתכנית

תמונה 3

מילון

פרצוף צנע
כינוי לאדם לא אהוד ולא נעים

ציטוטים

”לא הרגשתי ילדת סנדוויץ לא קיבלתי יחס שונה“

הקשר הרב דורי