מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור ילדותו של סבי שלום פינק

בתמונה אני וסבי בעת מפגש בבית הספר.
בתמונה רואים את סבי בילדותו.
לחיות בצפיפות וסכנות

סבי, שלום פינק, נולד וחי בחיפה בשנות ה-40. הוא גדל בדירה צפופה של שלושה חדרים אשר איכלסה שתי משפחות. סבי התגורר בחדר אחד עם הוריו ובשני החדרים האחרים גרה משפחה של חמש נפשות. תנאי המגורים של שתי המשפחות היו קשים מאוד והם נאלצו לתפקד במטבח זעיר משותף ויחידת שירותים אחת שהייתה משותפת לשמונה נפשות. דבר זה גרם למריבות וסיכסוכים שנמשכו במשך שנים רבות.

אבא של סבי עבד במפעל שנמצא באיזור התעשיה במפרץ חיפה והשתמש בתחבורה ציבורית כדי להגיע לעבודה. הדרך לעבודה עברה בשכונה שבה התגוררו התושבים הערבים של העיר.

בשנת 1948 פרצה מלחמת השחרור. בחיפה פרצו קרבות קשים בין התושבים היהודים והערבים, הנסיעה הייתה מסוכנת כי היו יורים על האוטובוסים. כדי להגן על הנוסעים ולמנוע חדירת כדורים היה צורך להתקין לוחות פלדה על הדפנות של האוטובוסים ועל הגלגלים. אבא של סבי נחשף לסכנת הנסיעה בדרך לעבודה. עקב כך הוא נאלץ להישאר במקום העבודה ולא לחזור הביתה בערב. הוא היה נשאר אצל חבריו שגרו בקרבת מקום העבודה שלו והגיע הביתה רק לסופי שבוע.

בפעם הראשונה שסבא רבא שלי לא חזר בערב הביתה סבתא רבא שלי הייתה מאוד מודאגת. סבי ואמו הלכו מאוחר בערב לחפש טלפון באיזו שהיא חנות כדי לשאול את מקום העבודה אם הכל כשורה. כמובן שבתקופה ההיא לא היו טלפונים בבתים. לבסוף הצליחו להתקשר למקום העבודה ושם נמסר להם שהכל בסדר.

לסיכום, החיים בחיפה היו מאתגרים וקשים אך רצופי חוויות. משפחתו של סבי שרדה בתנאי צפיפות וכן בסכנת חיים בעת מלחמת השחרור. היום אני חי בנוחות, יש לכל ילד אצלנו חדר משלו וגם שוררת תחושת ביטחון.

הזוית האישית

שקד: נהנתי לעבוד עם סבי וללמוד על ילדותו, לא חשבתי שחיו פעם בקושי וצפיפות כזה.

מילון

מטבח זעיר
מטבח קטן

ציטוטים

”בחיפה פרצו קרבות קשים בין היהודים והערבים, הנסיעה הייתה מסוכנת כי היו יורים על האוטובוסים“

הקשר הרב דורי