מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור ילדותו של מאיר ברינקר

עם ליאל נכדתי
עם הורי ואחותי
קורותי עד בר המצווה

שמי מאיר ברינקר. נולדתי בפולין בשנת 1947 אחרי מלחמת העולם השנייה, לאחר שהורי החליטו לחזור מרוסיה, לשם הם ברחו במלחמה. בדרך, בעיר קייב (רוסיה) נולדה אחותי רבקה, אני נולדתי בעיר וורוצלב.

התגוררנו כשנתיים וחצי בוורוצלב בפולין ולאחר מכן הפלגנו משם לארץ באנייה שאת שמה איני זוכר. סבלנו כשהגענו לארץ, העבירו אותנו למעברה בפרדס חנה ושם גרנו באוהלים. השירותים היו בחוץ וגם הברזיות. לא היו מים זורמים באוהלים, בחורף סבלנו מקור, מגשם וכו'…

תמונה 1
עם הורי ואחותי

הורי לא עבדו בתקופה הזו וחיינו מתלושים שחילקו לנו. אבי היה בן 60 כשנולדתי ואמי בת 36 (לאבי זו המשפחה השנייה). במעברה היינו עד שנת 1953 ומשם עברנו לבן-דור, שכונה ליד חיפה, שם למדתי בבית ספר דתי ואחר הצהרים הלכתי לחדר. כיון שהייתי שובב, קיבלתי, מדי פעם, מכות מהמלמד. ילדותי הייתה מאופיינת במחסור אבל הייתה מאוד מאושרת.

לאחר הלימודים היינו משחקים כדורגל, תופסת ומחבואים עד שקיעת החמה (לא הייתה תאורת רחוב). חלק גדול מהזמן ביליתי בבית הכנסת, שם התפללנו שלוש פעמים ביום- שחרית מנחה וערבית. גרנו על הר הכרמל והנוף שהשקיף מולנו היה של נמל חיפה ועמק זבולון. אני זוכר שעברנו מהמעברה לבית שבנוי מאבן והדבר הראשון שאמרתי היה: "איזה יופי לא ירד עלינו גשם".

מקרר לא היה, היה ארגז קרח וכל יום קנינו חצי בלוק. גם נפט קנינו לפתילייה לצורך בישול ולצורך תאורה. אני השתמשתי בעששית כשהייתי קורא בלילה וביקשו ממני לכבות את העששית כדי לחסוך. התקופה הייתה תקופת הצנע וכולם הסתפקו במועט.

בגיל 12 וחצי אבי נפטר ממחלה קשה וממושכת, והוא לא זכה לחגוג את בר המצווה שלי. את בר המצווה חגגתי בבית כנסת. התכסיתי בטלית וקראתי את הפרשה. בר המצווה נערכה חודשים ספורים לאחר מות אבי ולא הייתה שמחה.

תמונה 2
מניח תפילין בבר המצווה שלי

הזוית האישית

סבא מאיר: נהניתי מאוד מהתכנית ומזמן האיכות יחד. היה מאוד מעניין.

ליאל: אני נפגשת עם סבא וסבתא כל יום – הם גרים בדרך מביתי לבית הספר. יש לי יחסים טובים איתם ואני מאוד אוהבת אותם, אבל אני לא מדברת איתם על העבר. לזכותה של התוכנית יש לומר שהיא גרמה לי להכיר את ההיסטוריה לבית אבי וגרמה לי לקשר הדוק יותר עם סבי.

מילון

עששית
מנורת נפט בה השתמשו לפני עידן התאורה החשמלית.

ציטוטים

”"איזה יופי לא ירד עליינו גשם" זה מראה שאפשר להעריך דברים בצורה מאוד משמעותית וגדולה“

הקשר הרב דורי