מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור ילדותה של סבתי – לפני ואחרי העלייה לארץ

סבא וסבתא שלי
סבתא שלי ב2007
הקשיים שחוו העולים החדשים בארץ והסיפור על מלחמת העולם ה 2 ברומניה

סבתי נולדה בתאריך 6.10.1939 בעיר בוקרשט ברומניה. בסוף השנה ימלאו לה 77 . היא נולדה לזוג הורים ששמם לוטי וזיסו והייתה בת יחידה. 
ברומניה אביה היה בעל חנות לבגדי גברים  עד שפרצה מלחמת העולם ה – 2  ברומניה לקחו יהודים לעבודות כפייה ורבים הובלו למחנות השמדה. סבתי והוריה הוברחו מהבירה בוקרשט לאחד הכפרים בה שהתה משפחתה הנוצרית של עוזרת הבית שהייתה להם ושהיא עזרה להם בבריחה בזמן ההפגזות על רומניה הסתתרנו במקומות מסתור שונים בכפרים הנוצריים.
לקראת תום המלחמה, חזרנו לביתינו בבוקרשט והורי סבתי החליטו לעלות ארצה ולהתחיל בחיים חדשים.
הם הגיעו ארצה באוניה לנמל חיפה ביוני 1950. כל העולים הועברו למחנה על יד חיפה הנקרא שער עלייה, שם שהו תקופה קצרה עד שהועברו למעברה בנהריה, המצב הכלכלי היה קשה וכולם עבדו בכל עבודה שמצאו חלק מהמזונות חולקו לפי תלושים (שמן, ביצים, סוכר) וחלק בכלל לא היה בנמצא.
בתחילת הדרך במעברה כולם גרו באוהלים כחצי שנה, אחר כך עברו לצריפים מפח לעוד שנה,החיים בצריפים היו קשים מאוד, חם מאוד בקיץ ובחורף הגשמים הרעישו וחלחלו בתוך הגגות. כל הילדים דיברו שפות שונות ולקח זמן עד שיכלנו לתקשר אחד עם השני.
החברות שלי היו יוצאות רומניה כי רק איתם הייתה יכולת לתקשר והשמות שלהן היו: סוניה, הלה ורוזינה.
היה לי מורה בבית ספר ששמו יעקב שלימד עברית והוא היה מאוד נחמד ועשה מאמצים רבים כדי ללמד אותנו עברית בסבלנות. בהמשך  סבתי סיימה בית ספר יסודי אחר כך סיימה תיכון שהיה איפה שעכשיו נמצא המקום גני לוי בנהריה ואחר כך התיכון עבר לעיר עצמה .
 
העשרה
" יהדות בוקרשט היא קהילה יהודית מאורגנת שהתקיימה במשך מאות שנים בעיר בוקרשט ותרמה רבות לכלכלתה ולתרבותה של העיר בפרט ושל רומניה בכלל….נכון לחודש אפריל 2007 הקהילה היהודית של בוקרשט כוללת 3154 משפחות. המשפחות מורכבות מ-4443 יהודים ו-870 בני זוג וצאצאים שאינם יהודים. 3505 מבני הקהילה הם מעל גיל 60". ויקיפדיה
 
תשע"ו

מילון

מעברה
מקום זמני ששוכנו העולים

יהדות בוקרשט
יהדות בוקרשט היא קהילה יהודית מאורגנת שהתקיימה במשך מאות שנים בעיר בוקרשט ותרמה רבות לכלכלתה ולתרבותה של העיר בפרט ושל רומניה בכלל....נכון לחודש אפריל 2007 הקהילה היהודית של בוקרשט כוללת 3154 משפחות. המשפחות מורכבות מ-4443 יהודים ו-870 בני זוג וצאצאים שאינם יהודים. 3505 מבני הקהילה הם מעל גיל 60.

ציטוטים

”"למרות החיים הקשים בתור עולה חדשה בארץ החיים היו יפים, וכולם היו שמחים"“

הקשר הרב דורי