מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותה של סבתא הילדה

אני וסבתא הילדה בשיעור הקשר הרב דורי
סבתא בפרדס קץ בחצר האחורית של הבית
ילדותה בעירק ובארץ

נולדתי בשנת 1944 בעירק, בעיר בגדד, גרתי בבגדד בבית גדול עם חצר בגודל של 2 דונם. בכניסה לבית היו ארבע מדרגות בכל צד של המדרגות עמדו עציצים עם פרחים, היה לנו גנן צמוד שקראו לו בשם "אסד" שהוא היה מטפל בגינה ובעציצים וגר אצלנו בחצר.

היתה לנו מבשלת שעבדה רק בבישול קראו לה "מסעודה" ויום אחד היא הכינה לנו מחלב מאכל שמאוד אהבתי קראו לו "כמר" ניגשתי לקחת מהאוכל והיא הרביצה לי ואמרה לי זה לא מיועד לך זה מיועד לאביך, אני כעסתי והתחלי לבכות, אבי שאל למה אני בוכה וסיפרתי לו שמסעודה לא נתנה לי לאכול, ואבי הלך אליה ואמר לה שמה שאני רוצה אני יכולה לקחת בלי רשות של אף אחד ואם תעשה את זה עוד פעם היא תפוטר מהעבודה.

בשנת 1948 התחילו מהפכות בערק והתחילו להרוג את היהודים, בערב יום שבועות היו אצלנו כל המשפחה מצד אבי ואימי וישבנו בגינה עם מדורה דולקת בגינה ומונח עליה קומקום תא, ופתאום דלת הגינה נפרצת ונכנסים חיילים ערקים ומחפשים את מורדכי ביבי, שקראו לו בשם מורדכי בן פורט. ובן דודי יוסף קם וברח לתוך הבית והתחבא מאחורי הארון, ואימי ניסתה להציל אותו וקפצה לשלולית מים שהיתה בגינה בשביל להכנס הביתה ולהציל את יוסף, היא נגשה אליו ואמרה לו אני יעשה הפסקת חשמל ואז תלך לשבת עם האורחים בגינה והוא אמר "לכי לעזאזל ואל תבלבלי לי במוח" והוא נשאר תקוע מאחורי הארון, כשאבא חזר הביתה הם נכנסו לעשות חיפוש בבית ומצאו את יוסף מאחורי הארון ולקחו אותו לבית הסוהר יחד עם אבי, את יוסף תלו ואת אבי שיחררו מאחר שאימי שילמה שוחד וגם נסתה לשחרר את בן דודי אך לא הסכימו והבקשה האחרונה שלו היתה למסור מכתב פרידה למשפחה שלו בארץ אבל לא היה לו ניר אבל לאימי היה עט, והוא קרע את כיס מכנסיו שהיה מבד לבן וכתב את מכתב הפרידה, ושבאו ארצה אימי נתנה לאישתו של דודי אפריים את המכתב שהוא כתב על הכיס.

img_20170103_124019

אחרי שעלינו לארץ גרנו בפרדס קץ בבית קטן של שני חדרים עם גינה גדולה בגודל חצי דונם. אימי חשבה כמו בחוץ לארץ שיש גנן שהוא יבוא לטפל בגינה והיא לא ידעה שבארץ המצב שונה, אז צמחו הרבה עשבים בגינה מידי פעם הייתה מביאה איזה פועל שינקה את השטח, ערב אחד ישנו בלילה והיה גשם שוטף ואני ואימי ישנו באותה מיטה, אמא שלי התעוררה לקראת בוקר מעירה אותי ושואלת אותי אם הרטבתי את בגדי בשתן כי כל המיטה רטובה, פתאום אנחנו מדברים והמיטה התחילה לזוז לא ידענו מה קרה אם זו רעידת אדמה או משהו אחר, פתחנו את העניים וראינו את הבית מוצף כולו במים אז הבנו שהמיטה רטובה מהמים שניכנסו לבית מהגשם. לא ידענו מה לעשות, לקחנו דלי וניסינו לפנות את המים, אך לא עזר כלום הדירה המשיכה להתמלא במים עד שהגיעו מהעיריה וניקזו את הביוב.

 

img_20170103_124119
img_20170103_124128

הזוית האישית

הרגשתי ממש כיף להיות עם סבתא והיינו הרבה זמן ביחד ועבדנו ביחד והיה לנו כיף.

מילון

בגדד
עיר בירה בעירק

ציטוטים

”היתה לנו מבשלת שעבדה רק בבישול קראו לה "מסעודה"“

הקשר הרב דורי