מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור ילדותה של סבתא יפה אטיאס

סבתא מסודי ונכדתה טליה
סבא סבתא והנכדה טליה
היא גדלה בבית על ערכי כבוד הדדי, שמחה הסתפקות במועט והמון חום ואהבה...

שלום קוראים לי טליה זאויי ואני רוצה לספר לכם על סבתא שלי, יפה אטיאס.

סבתא יפה, נולדה בשנת 1963 בעיר מרקש שבמרוקו. תינוקת מתוקה ויפה, לאבא אברהם ואימא מסודי אלגרבלי. בשל היותה יפה קראו לה בשם יפה. ליפה היו 10 אחים נוספים אוהבים ושובבים.

כשמלאו ליפה התינוקת 40 יום, החליטו הוריה להגשים את חלומם ולעלות לארץ ישראל(ארץ הקודש). כשהגיעו לארץ הם נשלחו לגור במעברה בבאר שבע. אביה, אברהם, עבד כנהג בחברת מ.ע.צ ואימה, מסודי, הייתה עקרת בית וגידלה את הילדים.

כל בוקר, בארוחת האוכל, הם היו אוכלים ברקקוש-  קוסקוס חלבי המבושל באופן הדומה לקוסקוס ובצהריים היו תבשילים שונים וטעימים במיוחד. יפה ואחיה למדו בבית ספר "בית יעקב". במשך היום הייתה יפה משחקת עם חברותיה, בחבל, קלאס וקוראת המון ספרים. מגיל צעיר מאוד היא הגיעה לבית הכנסת. ואת חג הפסח היא אהבה ואוהבת במיוחד עד היום.

בחתונה

תמונה 1

הבית התנהל על פי המסורת היהודית. אביה ואמה היו אנשי חסד ודאגו תמיד למשפחה ולחברים היא גדלה בבית על ערכי כבוד הדדי, שמחה, הסתפקות במועט והמון חום ואהבה. גם כאשר לא הייתה אפשרות כספית לקנות ולפנק את כולם, האחים היו מחלקים  ביניהם כל דבר שהיה ברשותם, וכשגדלו אף עזרו בפרנסת הבית.

כשסבתי יפה הייתה בת 16 ניפטר אביה, יפה עזבה את בית הספר והחלה לעבוד כדי לעזור בפרנסת הבית. בהגיעה לגיל 19 התחתנה עם ראובן בעלה ולזוג נולדו 5 ילדים ו11 נכדים ובניהם אני. סבתא אומרת ש:"החוויה הכי טובה בחיי הייתה כשנולד לי הנכד הראשון, הראל. וכשנולדו הנכדים שלי הפכתי לסבתא הכי מאושרת ודואגת".

החפץ הכי יקר לליבה בבית הם התמונות של הנכדים. נכדיה מסבים לה המון אושר ושמחה שהם מצליחים בלימודים. היא מבקשת מהשם על נכדיה המון בריאות. היא שמחה תמיד לעזור לנכדיה ולהיות תמיד בשבילם. מה שהכי משמח במיוחד את סבתא, זה לפגוש את הילדים ואת הנכדים ולהעניק להם נשיקות וחיבוקים. סבתא יפה מפנקת את הנכדים שלה במאכל, שהיא מכינה כמו אימא שלה, אלו הדגים של שבת. והמאכל הכי טעים שסבתא מכינה הוא הספינג'.

סבתא מפנקת במאכלים

תמונה 2

המשפחה של סבתא יפה מצטיינת בכיבוד הורים.

הארצות שבהן עברה בחייה הם: מרוקו, פריז, ברצלונה, רומניה וקפריסין.

בשעת לחץ סבתא  משתדלת תמיד להסתכל על חצי הכוס המלאה, ואומרת: "גם זו לטובה"

תמונה 3

הזוית האישית

טליה: נהניתי מהמפגשים המשותפים בהם סבתא שיתפה אותי בסיפורה.

מילון

מ.ע.צ
נתיבי ישראל ( מ.ע.צ לשעבר- מחלקת עבודות ציבוריות) חברה ממשלתית האחראית לפיתוח תשתיות הכבישים בישראל החברה הלאומית לדרכים בישראל בע"מ הינה חברה ממשלתית אשר הוקמה בספטמבר 2003, על פי החלטת הממשלה. הקמת החברה הביאה לסיום תפקידה של יחידת הסמך מ.ע.צ. במשרד התחבורה, לאחר למעלה מ- 86 שות פעילות. עם הקמתה, החברה קיבלה לאחריותה את מערכת הכבישים הבינעירוניים בישראל, ופועלת על תכנון ופיתוח כבישים חדשים, שיפור תחזוקת הדרכים הקיימות, בטיחות וניהול ובקרת תנועה. באחריות החברה כבישים באורך של כ- 6,500 ק"מ

ציטוטים

”כלל חשוב בחיים, להסתכל תמיד על החיובי, כי הכול טוב..“

הקשר הרב דורי