מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייו של יוגלי סנדי

סבא ואני
סבא בילדותו
מרומניה לישראל

שמי יוגלי סנד. נולדתי בארץ האגדות והמשוררים ששמה הוא בוקובינה. בארץ הזו חי ישראל בר שם טוב שהקים את החסידות (זרם ביהדות). באזור זה נולד וגדל במשך כל חייו המשורר המפורסם פול צ'לן. הוא כתב בגרמנית ויש הטוענים כי הוא המשורר הגדול ביותר בתקופה המודרנית.

העיירה שלנו עברה מיד ליד. בתחילה שלטו בה האוסטרו -הונגריים, אחר כך שלטה בה רומניה, אחר כך ברית המועצות ואז שוב רומניה, והיום שולטת בה אוקראינה. אבא שלי היה רופא בעיירה, היה לנו בית יפה עם הרבה ספרים ותמונות.

בשנת 1941 כאשר הגיעו הרומנים בשלישית, שלחו אותנו לבירת המחוז צ'רנוביץ. החיים של היהודים שנשארו היו קשים מאד. בעלות הברית הצילו אותנו ולאחר כמה זמן ברחנו חזרה לרומניה. כשסיימתי את בית הספר עברתי ללמוד באוניברסיטה הנדסת מזון. העיר בה למדתי הייתה על שפת נהר הדנובה. כאשר גמרתי ללמוד באוניברסיטה עברתי לעיר קאמפו לונג (Campu Lung) ועבדתי כמנהל יצור במפעל גדול של אבקת חלב וגבינות. אחרי שהתחתנתי עם אשתי, שקוראים לה ג'ני, נולדה לנו בת בשם אלינה. לאחר מכן עלינו לישראל. בישראל עבדתי במפעל הגלידות של שטראוס כמנהל אבטחת איכות, ועכשיו אני נהנה מאד מהנכדים שלי.

הזוית האישית

סבא: היה כיף, יוצא דופן. הייתי רוצה לאחל לך בריאות והצלחה בחיים.

יובל: היה כיף, מאד נהניתי ללמוד על ההיסטוריה של סבא. אני רוצה לאחל לך הרבה אושר ובריאות עד 120.

מילון

נאסקוט
נולדתי (ברומנית)

בוקובינה
אזור היסטורי שמחציתו הדרומית (מחוז סוצ'אבה) ברומניה ומחציתו הצפונית (המחוז צ'רנוביץ) באוקראינה. האזור מיוער מאוד ומייצא עץ, טקסטיל, מלח, מנגן, ברזל ונחושת. מהמאה ה-14 ועד שנת 1774 הייתה בוקובינה חלק מהאזור המכונה "הארץ העליונה" בצפון נסיכות מולדובה. עם תחילת השלטון האוסטרי, השם בוקובינה נקבע באופן רשמי. בשנים 1775–1918 הייתה דוכסות רב-אתנית במסגרת האימפריה ההבסבורגית. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”העולם קשה, אבל צריך להתגבר עליו“

הקשר הרב דורי