מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של יעקוב יאדגרוב יליד ברית המועצות

אני ונכדתי הילה בפרויקט הקשר הרב דורי
אני בשירתי הצבאי בברית המועצות
החיים בגולה

אני יעקוב יאדגרוב יליד ברית המועצות (רוסיה), גרתי בעיר נוואי שנמצאת במדינת אוזבקיסטן. בשנת 1959 הלכתי לבית הספר בעיירה, בבית הספר למדנו עם תלמידים מדתות שונות (מוסלמים, נוצרים, יהודים וכו… ) היחסים בין הילדים היו יחסים טובים ולעיתים היו חיכוכים בשל אנטישמיות. סיימתי את הלימודים בשנת 1969, התקבלתי למכללה ללימודי ערב, למרות שרציתי ללכת לאוניברסיטה, אבל לא יכולתי מפני שהיה חוק פנימי האוסר על היהודים להיכנס לאוניברסיטה. ביום עבדתי כעוזר מסגר בחברת החשמל.

תמונה 1

בעיר נוואי גרנו לפי שכונות, כלומר לכל העדות היו שכונות משלהן (למוסלמים – תתרים מקריאם בניפרד, לגמרמנים – נוצרים בנפרד לרוסים בנפרד, מוסלמים – אוזבקים בנפרד וכו'). בגלל שהמשטר היה קומוניסטי אסור היה לכל העדות ללכת לכנסיות, מסגדים, לבתי כנסת, אז היינו מתפללים בסתר. כשנולדו לי בנים, עשינו את הברית מילה שלהם בסתר בבית. בחגים, למשל חג פסח או חג סוכות, היינו מתכוננים מראש, לדוגמה, בשביל הכנת מצות היינו קונים מראש את החיטה. היינו משכירים טחנת קמח לכמה ימים, היינו עושים קמח שומרים אותו עד פסח ורק אחר כך היינו מכינים את המצות בכל יום אצל מישהו אחר בביתו. היינו גברים ונשים ביחד, הגברים היו מכינים ולשים את הבצק והנשים היו מרדדות את הבצק. היו כמה ילדים בגלאי 10-12 שהיו לוקחים את המצות המרודדות ומעבירים ישר לאופה, שהיה עובד בתנור להכנת המצות. בגלל שהיו הרבה אנשים, גברים ונשים, היה צורך להאכיל אותם, לכן היינו משכירים טבחיות להכנת האוכל.

סיפור גדול היה להכין יין כשר לפסח בגלל שבחנויות לא היו מוכרים מוצרים כשרים לפסח, לכן להכנת היין הכשר היינו קונים ענבים בכמות גדולה, אחרי זה היינו שוטפים טוב טוב את הענבים ומכניסים אותם לחבית גדולה. סבתא שלי הייתה שוטפת לי את הרגליים מלמטה עד יותר מהברך עם סבון וליפה ואחרי זה הייתי נכנס לתוך החבית ומועך את הענבים בעזרת הרגליים. כשהיין היה מוכן היינו שומרים אותו עד פסח בבקבוקים גדולים (5 ליטר, 10 ליטר) המיועדים ליין.

תמונה 2

במאי 1970 התגייסתי לצבא הרוסי והייתי אחראי על תחזוקת המטוסים  וסיימתי באוגוסט 1972. המשכתי לעבוד בחברת החשמל כמסגר ובערב המשכתי ללמוד במכללה. מאפריל 1975 עברתי לעבוד במפעל כימי כמנהל עבודה במחלקה שיפוץ ותיקון מכונות בתעשיה כימית. בשנת 1982 קיבלתי תפקיד כמנהל מחלקה לייצור אציטילן.

איך הכרתי את אשתי?

עכשיו אני רוצה לספר איך הכרתי את אשתי. בתחילת ספטמבר 1973, אבא שלי שלח אותי לעיר בוכרה הנמצאת במרחק כ-120 ק"מ מעיר נוואי מפני שרצה שאני יכיר את הבחורה בשם פרידה. בבוכרה היו גרים משפחה של אשתי (מתברר שמשפחה זאת הייתה קרובי משפחה של אמי). חזרתי מבוכרה ואבא שלי שאל איך הבחורה שראית בבוכרה עניתי שהיא בסדר ואז אבא אמר לאמי להתכונן לחתונה. ב- 10 לאוקטובר אני אמי וסבתי נסענו לבוכרה (היה ערב סוכות). המשפחה של אשתי קיבלו אותנו בשמחה גדולה כאורחים יקרים וגם כמשפחה קרובה. אחרי ארוחת ערב חגיגית של סוכות, שנת 1973, שתי המשפחות התחילו לשוחח בענייני חתונה, בסופו של דבר הגיעו למסקנה שחתונה אצל משפחה של אשתי תהיה ב- 22 לאוקטובר ואצלנו בעיר נוואי ב- 25 לאוקטובר.

בתאריך 22.10.73 התחתנתי ונולדו לי חמישה ילדים. בני הבכור ארכדי נולד בשנת 1975, בתי השנייה סבטלנה נולדה בשנת 1978, בני השלישי מיכאל נולד בשנת 1980, בתי הרביעית אסיה נולדה בשנת 1987 ובתי החמישית נטלי נולדה בשנת 1991 אחרי העלייה לישראל.

בשנת 1984 בתקופת שלטונו של גורבצ'וב, המצב הפוליטי והכלכלי בברית המועצות היה קשה, החיים היו יותר קשים מיום ליום. לכן ב- 1989 החלטנו לעלות לארץ ישראל, ובאפריל בשנת 1989 עלינו בטיסה בהצלחה לארץ ישראל.

תמונה 3

בעלייה הגדולה משנות ה- 90, המשפחה שלנו הייתה בין הראשונים שעלו ארצה. קרובי המשפחה של אשתי, שעלו ארצה בשנת 1977, קיבלו אותנו בשמחה גדולה מאוד. מיד התחלנו ללמוד באולפן עברית והילדים התחילו ללמוד בבתי ספר, ואסיה הקטנה הלכה לגן ילדים. אחרי סיום האולפן התחלתי לעבוד בחברת מעליות ואשתי כתופרת בחברת סריגמיש. במקביל קנינו דירה בת שלושה חדרים בתל אביב ברחוב ששת הימים.

בשנה 1990 התקבלתי לעבודה כמסגר – רתך בתעשייה הצבאית במפעל 7100 ועבדתי שם עד יציאה לפנסיה מוקדמת בשנת 2014.  בשנת 1996 קנינו דירה עם ארבע חדרים בראשל"צ ועד היום ממשיכים לגור שם.

הזוית האישית

הילה: התכנית הייתה מאוד מהנה בשבילי, התקרבתי יותר אל סבא ושמחתי על האפשרות שניתנה להשתתף בתכנית הקשר הרב דורי.

מילון

רפובליקת אוזבקיסטן
רפובליקת אוזבקיסטן (באוזבקית: Oʻzbekiston Respublikasi, ברוסית: Республика Узбекистан) היא מדינה השוכנת בחלק המרכזי של יבשת אסיה. בעברה הייתה חלק מברית המועצות והפכה למדינה עצמאית ב-1 בספטמבר 1991. המדינה גובלת עם אפגניסטן בדרום, עם קזחסטן בצפון ובמערב, קירגיזסטן במזרח, טג'יקיסטן בדרום מזרח וטורקמניסטן בדרום מערב. רוב תושבי אוזבקיסטן הם מוסלמים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

” בשנת 1989 עלינו בטיסה בהצלחה לארץ ישראל.“

הקשר הרב דורי