מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

איתן מטוס על שירותו במשטרה ועל החקלאות

אני מראה ליותם את התמונות מעברי
הייתי טנקיסט ברמת הגולן
איתן מספר על שירותו הצבאי כתותחן, על חייו כחקלאי וכשוטר.

שמי איתן, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי, להלן סיפורי:

התגייסתי לצבא בשנת 1979. רציתי להיות טייס, התגייסתי לקורם טיס והייתי שם חצי שנה. לא יכולתי להמשיך שם אז העבירו אותי לשריון לטנקים. למדתי על טנקים, הייתי תותחן בטנק. תותחן זה האיש שיושב בתוך הטנק מכוון ויורה. בהמשך עשיתי קורס מפקדי טנקים. עשיתי את השירות הצבאי שלי, עשיתי הרבה שנים מילואים בטנקים גם באימונים וגם בתעסוקה, עד שהשתחררתי בגלל גיל מבוגר, זה מבחינתי מה שעשיתי בצבא.

אני גר בגן נר עשרים וחמש שנה בשכונה הוותיקה בנרקיס, נולדתי וגדלתי בכפר יחזקאל – זה מושב שנמצא עשר דקות נסיעה מגן נר. גדלתי במשק חקלאי, היו פרות וחלב, גידלנו עגלים, עגלות, תרנגולי הודו ואווזים. עבדנו הרבה בשטחים החקלאים, ואת בית הספר יסודי שלי עשיתי ביד לחמישה. את התיכון שלי למדתי בקיבוץ עין חרוד בבית ספר בעין חרוד. אחרי שסיימתי את הצבא הייתי כמה שנים נהג משאית, הייתי נהג בגן נר ולאחר מכן ירדתי להיות חקלאי בבקעת הירדן כמה שנים. בבקעת הירדן גידלתי ירקות, פרחים וענבים. אחרי כמה שנים חזרנו ואני התגייסתי למשטרה בשנת 1995. התגייסתי למשטרת ישראל לפני שהייתי נשוי עם שלושה ילדים. הייתי בבית שאן ארבע עשרה שנה ולאחר מכן הייתי תשע שנים במשטרת עירון בוואדי ערה. לפני חצי שנה סיימתי לעבוד במשטרה וזאת האחת הסיבות שבאתי להתנדב, יש לי זמן פנוי אז באתי לעזור פה בבית ספר. זה בגדול מה שעשיתי – עשרים ושלוש שנה במשטרה.

בזמן האחרון התפנה לי הרבה זמן ואני לומד תיירות, אני מתנדב פה בבית ספר ואני הולך לקאנטרי-קלאב בעפולה, אני נהנה מהחיים. במשטרה התחלתי בתור שוטר סיור. שוטרי סיור זה בדרך כלל השוטרים שנמצאים בניידות בדרך כלל. הייתי תקופה באגף חקירות, הייתי חוקר ורוב הזמן הייתי בשיטור הקהילתי. שיטור קהילתי זה  תפקיד כמו שוטר סיור. כשאתה בחקירות יש שוטר שבדרך כלל יש לו משרד באחת משכונות העיר, והוא בקשר עם ילדים מגיל גן דרך בתי ספר יסודיים ותיכונים. אני מבקר אותם, מסביר להם או מרצה להם, כולל חטיבת ביניים מכיתות ז'-ט'. אני בקשר עם אנשים בעלי תפקידים מראש המועצה או ראש העיר, בדרך כלל מנהלי מחלקות עושים פרויקט עם ימי קהילה, המשטרה מביאים להראות להם את הכלבים שמחפשים סמים, מחפשים נעדרים ואת הסוסים שהפרשים רוכבים עליהם. את הרכב של הובלת סוס משטרתי – זה סוס שהוא גדל ומתאמן לתפקיד. יש מה שנקרא 'בעלי חיים של המשטרה', שזה בעיקר כלבים וסוסים שהפרשים השוטרים רוכבים על הסוסים. הפרשים שומרים על כל דבר שקשור בסוס, הם מתאמנים הרבה מאוד עם הסוסים. הבאנו אותם כדי שיראו את זה לתלמידים, או  כשיש הפגנות או כשמחפשים אנשים נעדרים שלא מוצאים אותם – מחפשים אותם בשטחים ההרריים ובשטחים שיכולים להיות לא מסוכנים בכלל. הפרשים המשטרתיים הם שוטרים שמתאמנים ועובדים עם הסוסים המשטרתיים, הם נועדו בין היתר לעבוד בפיזור הפגנות.

הזוית האישית

איתן מטוס השתתף בתכנית הקשר הרב דורי ותועד על ידי יותם רימשון וייס. התכנית נערכה בבית הספר נר הגלבוע בגן נר, התשע"ט.

מילון

משטרה
משטרה היא ארגון שכפוף לרשות המבצעת, האחראי על אכיפת החוק ושמירת הסדר הציבורי. כדי שתוכל לפעול ביעילות ובדחיפות המתבקשת ממטלותיה, המשטרה מאורגנת כארגון צבאי למחצה, בעל היררכיה ומשמעת פנימית. תקנות המשטרה מחייבות את השוטרים, ועבירה עליהן היא עבירה משמעתית. (ויקיפדיה)

פרש משטרה
פרש משטרה הוא שוטר רכוב על סוס או גמל. הם משרתים בפעילות טקסית וכן בתוך המון אדם. במצב זה יש להם יתרון על שוטרים רגליים, מכיוון שיש להם מסה גדולה יותר והם נראים למרחוק, ובכך מפחיתים התפרעויות ומקלים על אזרחים הזקוקים להם למצוא אותם. גם הראות שלהם עצמם משופרת בגלל עמדתם הגבוהה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”גוף או קבוצה המנסה לכפות כללים בתחום מסוים ולקבוע לו תקנים. “

הקשר הרב דורי