מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייה של יוכבד מינסטר

סבתי בצעירותה
סבתי כאימא צעירה
החיים בישראל בעבר

שמי יוכבד, נולדתי במשפחה חסידית בבני ברק, היינו חמישה אחים וארבע אחיות. מקומי היה השביעי בסדר הילדים. החיים היו מאוד קשים, הערבים קיבלו יחס מיוחד מהבריטים בעוד שהיהודים קיבלו יחס משפיל. משפחתי היתה מאוד מאוחדת, הם נלחמו כמו אריות עבור המדינה שלנו.  אח אחד היה בלח"י ושני אחים ואחות נוספים היו באצ"ל. כשהבריטים עזבו את הארץ, מדינות ערב שהיו מסביב למדינת ישראל, פתחו במלחמה ורצו להשמיד את קיומינו, בינהן: מצרים, ירדן, סוריה,עירק וכו'. אחיי נלחמו במלחמת השחרור בכל החזיתות, למרות שהיו דתיים מאוד אדוקים, ואמרו שלהילחם על המדינה זו המצווה הכי חשובה ליהודים.

הוריי, איטה ודב צבי פרידמן ז"ל, שעלו מפולין לארץ בשנת 1933 לפני תחילת השואה, עזרו לאנשים רבים שהיו במצוקה כספית. הרבה אנשים שעלו לארץ בזמן השואה, היו חסרי כל והוריי עזרו להם להסתדר כי אמרו שזו מצווה גדולה. במשפחה הזו גם אני הייתי דתית, לוחמת ועוזרת לאחרים מי מה שיש לה.

בשנת 1960 התחתנתי עם בעלי אלחנן מינסטר ז"ל (הסבא של אורין). לאחר נישואיי עברתי לגור בקיבוץ אשדות יעקוב איחוד שבצפון הארץ, ליד הכנרת. שם גידלתי את בנותי: חנה עצמון, סמדר רוזנבלט והאימא של אורין, דפנה מינסטר. שם חיינו תחת אש, ירו עלינו קטיושות ואנשים נהרגו. הבת שלי דפנה, אימא של אורין, כשהיתה בת שנה וחצי – נפלה והתפוצצה לידה קטיושקה. בדרך נס היא לא נפגעה, היא רק אמרה "שהיה בום נורא, אש גדולה וחזקה".

אנחנו נשארנו להתגורר בקיבוץ עוד זמן רב, עד שפסקו היריות ומטחי הקטיושות, למרות שחברים שלנו עזבו את הקיבוץ כי לא רצו להתגורר תחת הקטיושות. בשנת 1978 עברנו מהקיבוץ לעיר כפר סבא שם בתי דפנה נכנסה לחטיבת הביניים. אני עבדתי בעיריית כ"ס בתור מנהלת חשבונות ומתכנתת והייתי מנהלת מחלקת הגבייה עד לפרישתי בשנת 2001.

הזוית האישית

יוכבד מינסטר השתתפה בתכנית הקשר הרב דורי ותועדה על ידי נכדתה אורין. התכנית נערכה בבית הספר מגן בתל אביב-יפו, התשע״ט.

מילון

Por supuesto
כמובן

לח״י
לוחמי חרות ישראל (ידוע בראשי התיבות לח"י) הייתה מחתרת יהודית שפעלה נגד המנדט הבריטי, משנת 1940 עד הקמת מדינת ישראל בשנת 1948. לח"י הוכרז כארגון טרור על ידי ממשלת המנדט, ולאחר הקמת המדינה, בעקבות רצח ברנדוט, גם על ידי הממשלה הזמנית. את המחתרת הקימו פורשי הארגון הצבאי הלאומי (אצ"ל) שהתנגדו להפסקת המאבק במנדט הבריטי בתקופת מלחמת העולם השנייה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”צריך להיות אמיצים ולהאמין בעצמנו“

”בני משפחתי נלחמו כמו אריות עבור המדינה שלנו“

הקשר הרב דורי