מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

טלית הבר מצווה הגיעה לישראל

אני בביתו של נכדי
אני בגיל3 בביתי
עלייתי לארץ

שמי יהושע נקראתי כך על שם סבא שלי. שם המשפחה המקורי הוא אפלויג.

גדלתי בעיר בלצי במולדובה (ברית המועצות) אני בכור משני אחים. שם אחותי ציפי (ציפורה). היה לנו בית קרקע 3 חדרים. גרנו בו 4 נפשות. שם אמא שלי, יטה ואבא, יקותיאל. אמא נולדה במולדובה  ואבא נולד בפולין. אמא עסקה בהנהלת חשבונות ואבא עבד במפעל רהיטים.

סיפור אישי שלי – לרגל 70 שנות עצמאות מדינת ישראל

אני סבא יהושע אפלויג משתתף בתכנית הקשר הרב דורי עם נכדי, והראל כהן. כשהיציעו לנו במפגשי התכנית לספר סיפור חשוב מהילדות, שקשור לארץ ישראל לרגל יום העצמאות ה- 70 של מדינת ישראל, נזכרתי בסיפור חשוב ומשמעותי עבורי משנת 1963.

אני נולדתי וגדלתי בברית המועצות (לשעבר). באותם הזמנים המשטר היה קומוניסטי ולא דמוקרטי, ונקרא מסך הברזל – מדיניות שהביאה לניתוקה של ברית המועצות משכנותיה ולניתוק התושבים שלא הורשו לצאת ממנה למדינות זרות. השלטון בין היתר לא איפשר ליהודים לקיים את התרבות היהודית והאזרחים לא הורשו להאזין לתחנות רדיו זרות.

במשך שנים ארוכות ניסינו משפחתי ואני לעלות לארץ ישראל אולם השלטונות לא אישרו לנו. צבי, אח של אבא, עלה לארץ ישראל מפולין עוד טרום מלחמת העולם השנייה כחלוץ והתגורר בקיבוץ רמת – הכובש.

לאחר שנים רבות ומאמצים רבים הצליח צבי לבוא ולבקר אותנו בברית המועצות. אני זוכר שפגשנו אותו בנמל אודסה, הייתי אז נער בן 13, ובירידה מהאנייה הבחנו כי על אף החום הכבד של הקיץ הוא לבש מקטורן (ז'קט). כשאבי שאל אותו מדוע הוא אינו מוריד אותו הוא לא ענה. אולם כשהגענו לבית המלון גילינו שמתחת למקטורן הוא הסתיר טלית קטנה עבורי – מתנה לבר המצווה.

כמו כן, במהלך אותו הביקור, נכנס צבי לשגרירות ישראל במוסקבה ושם הבחין לפתע בספר (בשפה הרוסית) אודות לכידת אדולף אייכמן – שהיה אחראי לפתרון הסופי להשמדת היהודים בתקופת השלטון הנאצי. אייכמן נשפט והוצא להורג בארץ. גם את הספר החשוב הזה הוא הביא לנו.

כעבור כ- 10 שנים, סוף סוף קיבלנו את האישור המיוחל ועלינו ארצה – נסענו ברכבת עד וינה שבאוסטריה ומשם עלינו על מטוס של אל על לארץ ישראל. כשהתקרבנו לארץ, מעט לפני הנחיתה, וראינו את הנוף הארצ-ישראלי, השמיעו במטוס את השיר "הבאנו שלום עליכם" וזה היה מרגש להבין שהגענו אל הארץ המובטחת והמיוחלת. התרגשנו מאוד.

הטלית שהביא דודי צבי, שמרתי כל השנים הללו והיא חזרה למקום ממנו באה ועלתה איתנו לארץ.

הזוית האישית

סבא יהושע: "אני סבא יהושע אפלויג משתתף בתכנית הקשר הרב דורי עם נכדי, והראל כהן. כשהיציעו לנו במפגשי התכנית לספר סיפור חשוב מהילדות, שקשור לארץ ישראל לרגל יום העצמאות ה- 70 של מדינת ישראל, נזכרתי בסיפור חשוב ומשמעותי עבורי משנת 1963".

סיכום פעילות הקשר הרב דורי בשנת הלימודים תשע"ח בבית חינוך ע"ש ש"י עגנון כפר סבא.

תודה למנחם מרקוביץ' על הצילום והעריכת הסרט. פורסם ביוטיוב תאריך 4 בנוב׳ 2018 ע"י מנהלת בית חינוך ע"ש "ש"י עגנון", כפר סבא מיקי בר משה

מילון

מסך הברזל
"מסך הברזל" (באנגלית Iron Curtain) הוא מונח מטאפורי שטבע וינסטון צ'רצ'יל ב-5 במרץ 1946 בנאום שנשא בפולטון שבמיזורי. הכוונה היא לקו הגבול האידאולוגי אשר חילק את אירופה לשני גושים: הגוש המזרחי שנשלט על ידי ברית המועצות, והגוש המערבי בהנהגת ארצות הברית.

ציטוטים

”הטלית שהביא דודי צבי, שמרתי כל השנים הללו והיא חזרה למקום ממנו באה ועלתה איתנו לארץ.“

הקשר הרב דורי