מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חיי

אנחנו ביחד ביום סיום עבודת הקשר הרב דורי
באמצע סבתא וסבא ביום חתונתם
מאת עמוס מאירי

אמי שעלתה מאפגניסטן הגיעה בגפה לירושלים בשנת 1930.

אבי, שעלה מבוכרה, הגיע גם הוא בגפו בשנת 1924, גם הוא לירושלים לבית יתומים. הורי התחתנו בשנת קום המדינה 1948 וכשהמצעד הראשון צעד, נולדתי אני בארץ, בבית החולים בלינסון, בשנת 1949. את בר המצווה שלי חגג לי סבי בבית הכנסת של הקהילה כשהוא הרב הראשי והוא גם לימד אותי את הדרשה. אבי, שהיה אטאיסט, סרב להשתתף באירוע בבית הכנסת ועשה לי מסיבה בר מצווה נפרדת.

את בית ספר היסודי עשיתי בחולון, מקום מגורי ואחר כך, את התיכון למדתי בבית הספר החקלאי מקווה ישראל. סיימתי את 4 שנות התיכון מלא חוויות והתגייסתי לנחל עם הגרעין של מקווה ישראל. התגייסתי למסלול הצבאי של הנחל וממנו לצנחנים ובשנה אחרונה ביחידה מיוחדת. עם שחרורי, עברתי לעבוד באבטחה בחברת אל על ואחרי 3 שנים עברתי לעבוד בחברת אל על כעובד מהמניין ושם נשארתי כל חיי הבוגרים עד גיל הפנסיה.

בגיל 27 התחתנתי עם נירה ונולדו לנו 4 ילדים: סיון, מורן, עדי, ויותם. בהמשך עבודתי באל על שירתי במספר תפקידים וביניהם כמנהל אל על ברומניה ביוון ובבולגריה. פרשתי לגמלאות לפני שנה.

לסיום אני רוצה להוסיף מספר אירועים שהשאירו חותם על חיי:

לימודי במקווה ישראל עם כל חוויות חיי הפנימייה גנבות מהלול, תרנגולות לקומזיץ, רכיבות על סוסים, נהיגה בטרקטור, חליבת פרות, להקת ריקודי עם. כארבע שנים של חוויות.

התגייסות לנח"ל ואחר כך ליחידת הצנחנים ולבסוף שירות ביחידה מיוחדת, שלוש שנים לאחר מכן פרצה מלחמת יום כיפור ושם עברתי את האירוע הטראומתי שלי בחיים כאשר השתתפתי בקרבות בדרום ובחווה הסינית.

היום אני אב גאה לארבע ילדי ושישה נכדיי.

מתוך: הסיפורים שלנו ב – 70 שנות מדינה – חוברת סיום פעילות תשע"ח בבית ספר "צוקים"

עמוס מאירי: במסגרת 70 שנה למדינה, אני כיליד המדינה, שנה אחרי מלחמת העצמאות 1948, יש לי מגוון רחב של אירועים ומעשיות עליהם לספר. תנועת הנוער, להקת הרוקדים (כרמון). לימודים במקווה ישראל. גיוס לצבא – שרות בנח"ל, בצנחנים והמשך עבודה בחברת התעופה על על עד פרישתי לגמלאות.

האירוע עליו רציתי להתמקד הוא לימודי בבית הספר החקלאי, מקווה ישראל. שם למדתי בתנאי פנימייה כ – 4 שנים. שם למדנו חצי יום ובחצי השני היינו עובדים ומתמחים בכל ענפי החקלאות ובכל חודש בשנה הראשונה, עוברים מענף לענף להתנסות. אני כעירוני מבטן ולידה שובצתי בחודשי הראשון לעבודה ברפת. המדריך הבין שאין לי כל מושג מה קורה סביבי, כשכל החיות הגדולות האלה, מסתובבות סביבי? הוא לקח אותי ללמידה, איך חולבים פרה? אמנם בפרה הראשונה הרבה חלב לא הצלחתי להוציא והפרה הייתה סובלנית במיוחד.

לאחר מכן החליט המדריך, להביא לי שור ואחרי שרתם אותו, ביקש שאתחיל לחלוב. ואני עומד משתהה, למה אני לא מוצא את העטינים וכל הצוות עומד מאחורי ו"מתפוצץ מצחוק". כפרס על אי יכולתי, נתבקשתי לצחצח את קרני הפר. מנהג זה נקרא בזמננו – השבעה, שבה התקבלנו להיות "אליפים" ("חמשושים" בשפת המקוואים).

הסרט שלנו

הזוית האישית

היה לי את הכיף להיפגש מדי שבוע עם נכדי רז ולידע אותו בכל מערכת חיי, מאז המצעד הראשון שהיה במדינה את אמי קורעת ללדת בחדר לידה, נקודות ציון בעצם בתקומת המדינה ובחיי הפרטיים והמשפחתיים.

מילון

מושג: הקשר הרב דורי
חיזוק הקשר המשפחתי והידיעה ההיסטוריה המשפחתית לנכד

ציטוטים

”" אם יש מקום בלב יש מקום בכל מקום" סבתא שרה ז"ל“

הקשר הרב דורי