מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חיי אניטה

שיעור הקשר הרב דורי
אניטה בת 20
אניטה אלון אלקבץ

נולדתי בשנת 1952 להוריי אברהם וזוהרה אלקבץ זיכרונם לברכה. הייתי הבת השנייה מתוך 7 אחים (2 בנים ו- 5 בנות). נולדתי בעיר קזבלנקה במרוקו. גרנו מול המשטרה העירונית בקרבת חוף הים. הספקתי לשהות בגן ילדים וללמוד בכיתה א'. הזיכרונות מבית הספר כוללים שירים בשפה הצרפתית והערבית, זיכרונות הילדות הם ירידה לחוף הים עם האוכל המוכן ושם ערכנו ארוחה.

20170302_121024_hdr

העלייה לארץ

בשנת 1959 עלינו לארץ באופן לא חוקי, כי השלטון הצרפתי התחלף והשלטון המוסלמי הקשה את העלייה למרות שהשירות במרוקו הייתה נוחה ונעימה ליהודים. הכמיהה לארץ גברה על מנעמי מגורים במרוקו. בדרכנו לארץ אמי הייתה בהריון מתקדם, הים היה סוער ונאלצנו לרדת לחוף במלגה. התארחנו אצל משפחה למספר ימים עד שהסערה נרגעה. המשכנו את ההפלגה באוניה בשם "ירושלים". עגנו בנמל חיפה והועברנו במשאית עם הציוד לכפר יבנה.

המצב בכפר היה בכי רע, לא היה חשמל, המזון היה בהקצבה, החיים היו קשים. הפרנסה לא הייתה בשפע ואמי יצאה לעבוד עבודות יזומות כדי לפרנס את בני המשפחה. זיכרונות הילדות שלי מהתקופה היו השימוש בעששית לתאורה ובפרימוס לבישול וגוש קרח לשמירה על טריות המזון.

למדתי בבית הספר היסודי "רבן גמליאל" מכיתה ב' עד כיתה ח'. שהייתי בכיתה ב' בארץ היה חוסר בצעצועים ואנחנו איתרנו משחקים כגון:5 אבנים, 3 מקלות, עשינו משחק עם הכיסוי של המסטיק הארוך, גוגואים ומחניים. תוך חודשיים למדתי לדבר עברית, לאט לאט התחברתי עם יילדי השכונה ויילדי כיתתי וגם עם בעלי שלמד יחד בכיתתי. חברות ילדותי היו: אסתר, מזל, איילה, עופר, מאיר, שרה ואסתר אחרת.

אמי עבדה ופרנסה את משפחתי. כמובן שאני ואחיותיי עזרנו בנטל המשפחה (להלביש את האחים הקטנים). פיזרנו אותם למוסדות החינוך למרות שאני הייתי ילדה בכיתה ב'.(בת 8). באותם ימים לא היה אוכל בשפע, היה בהקצבה אנשים קיבלו פתקים ואיתם הלכו לקבל את הפריטים, לדוגמא: בננות, חלב, פתיבר.

למדתי בתיכון בית ספר "סימלסקי" ברחובות עד כיתה יב'. לא שירתתי בצבא מטעמי דת. בשנת 1973 נישאתי לעופר, שהיה הנדסי מכונות ועם תעודת הוראה. עופר עבד 6 שנים בתעשייה האווירית ושירת 20 שנה בצבא קבע כמכונאי מטוסים, וכ-22 שנים עסק כמנהל איכות וממונה בטיחות ארצי בקרן למפעלי שיקום.

20170302_121044_hdr

אני עסקתי 5 שנים כסומכת וחונכת במחלקת הרווחה בעירית יבנה. ועוד 15 שנה כסייע בגן ילדים בעירית יבנה ו15 שנה כסייעת רפואית ובחינוך המיוחד בבית הספר. נולדו לנו 4 ילדים: רוחל'ה, אברהם, כנרת ומאור. רוחל'ה נשואה+3 ילדים ומשמשת כמורה בבית הספר "פרדס צפוני" ביבנה. נשואה לאלי אמויאל רואה חשבון. אברהם נשוי+2, מהנדס תעשייה וניהול תואר ראשון ותואר שני מנהל עסקים רס"ן במילואים. אברהם עוסק כיום בהנהלת בנק דיסקונט. אשתו לילך משמשת כמנהלת תחום אינטרנט בעיר השעשועים בע"מ. כנרת נשואה+2 לצחי שאבי הנדסאית תעשייה וניהול ומשמשת כמנהלת תפ"י (תכנון פיקוח ועיצוב) במפעל אוירונאוטקיס ביבנה. בעלה צחי בעל חברה "סקנר לייט". מאור נשוי +2 תאומים לאנה. מאור מהנדס תעשייה וניהול,עובד במפעל "רפאל" סרן במילואים. אשתו אנה מהנדסת תעשייה וניהול "באינטל". בעלת תואר שני מנהל עסקים.

20170216_130146_hdr

img-20170301-wa0016

הזוית האישית

אניטה: כיום אני עובדת כסייעת בבית הספר רבין ביבנה, נהנית מגידול נכדיי ואהבת המשפחה המורחבת.

מילון

מלגה
מלגה זה חוף.

ציטוטים

”החיים היו קשים אבל יפים ומהנים.“

הקשר הרב דורי