מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חיי – שאול בר עוז

סבא שאול ונכדתו אריאל
סבא שאול בזמן השירות הצבאי
מיום לידתי ועד היום

שמי שאול. הוריי יצחק ורבקה מאיו ז"ל ילידי טורקיה עלו לארץ בשנת 1936. אמי הייתה עקרה ובהתאם לעצת המשפחה והרופאים עלו לארץ בתקווה שמקום מגורים חדש יגרום לה להרות. ובאמת כך היה. בחודש נובמבר 1937 ילדה אמי תאומים: אחי הבכור יוסף ז"ל ואני. נולדנו בבית חולים אסותא בתל אביב. בשנת 1945 נולדה אחותנו צפירה.

למדנו בבית הספר העממי תל-נורדאו. אני המשכתי בתיכון עירוני א' בתל אביב, שנחשב לתיכון טוב ויוקרתי. בסוף שנת הלימודים וקודם התגייסותי לצבא שיניתי את שם משפחתי מ-מאיו ל-בר עוז.

באותה תקופה הייתי בגדנ"ע במסגרת בית הספר וכן בתנועת הצופים כחניך וכמדריך. התגייסתי לצבא לחיל שריון ונלחמתי במבצע קדש ב-1956 בשרות חובה. כמו כן השתתפתי במלחמת ששת הימים ב-1967 כאיש מילואים ולאחר מכן במלחמת יום הכיפורים ב-1973.

תמונה 1

                                                                                        בשירות הצבאי

 

כשהשתחררתי מהצבא נסעתי ללמוד משפטים באוניברסיטה העברית בירושלים. לאחר ארבע שנות לימוד התמחיתי בבית המשפט העליון במשך שנה, לאחר מכן בפרקליטות מחוז תל אביב במשך חצי שנה ולבסוף במשרד עורכי דין חצי שנה האחרונה. בחודש אוקטובר 1963 קיבלתי רישיון הסמכה לעריכת דין לאחר שעברתי בהצלחה את הבחינות. חודשיים לפני קבלת הרישיון התחתנתי עם אשתי דורותה ב-13 באוגוסט 1963.

כשלמדתי בירושלים גרתי בחדר עם חבר בשם יהושע ז"ל. להורים שלו היו חברים בצרפת, יוצאי פולין, שהיו ציונים וחששו שביתם לא תתחתן עם יהודי. לכן הם החליטו להכיר בין ביתם ובינו. מאחר שהוא לא היה דובר צרפתית ודורותה לא שלטה באנגלית, ביקשו ממני לשמש מתורגמן. משהכרנו התאהבנו ובסוף התחתנו.

סבא מתחתן 

תמונה 2

נולדו לנו שלושה ילדים: טל, גיא וקרן. מהם נולדו לנו שמונה נכדים: תם, עמית, רוי, נגה, נעמה, אריאל, רפאל ודניאל.

הגעתי לגיל 80 ואני שמח מאוד לשבת עם נכדתי האהובה אריאל ולספר לה בתמצית את סיפור חיי.

התגייסנו לצבא יוסי אחי ז"ל ואני באותו יום והגענו לאותה פלוגה בשריון משום ששמות המשפחה שלנו היו שונים (יוסי נשאר עם שם המשפחה מאיו), ובמיון בצבא לא יכלו לדעת שאנחנו תאומים. לכן עבר יוסי לתפקיד מנהלי בשריון במחנה אחר לשמחתי ולשמחתו.

תמונה 3

סבא  ויוסי

 

במלחמת ששת הימים הייתה סבתא בהריון עם גיא, כך שבמרבית תקופת הריונה שרתי במילואים. גם בתקופת מלחמת יום הכיפורים הייתה סבתא בהריון של קרן. בגלל תקופת שרות המילואים הארוכה עברה סבתא את תקופת ההריון בלעדי. השתחררתי מהצבא שבועיים לפני שקרן נולדה בתאריך 15.2.1974.

עבדתי כעורך דין מאז שהוסמכתי ועד לסגירת משרדי לפני כ-10 שנים ולאחר מכן עבדתי לעתים מביתי עד היום.

כשהייתי בן 10-11 קפצתי לבריכה במים הרדודים ושברתי שן חותכת קדמית. כל החברים באותה תקופה הכירו אותי עם השן השבורה. דורותה, סבתא שלך, לחצה שאתקן את השן קודם לנשואנו וכך עשיתי. מאז ועד היום נשארתי עם השן המתוקנת.

תמונה 4

סבא עם השן השבורה

 

בעבודתי כעורך דין ניהלתי תיק פלילי בעניין חטיפה של ילדה בת 5. החוטף היה עורך דין שהסתבך בחובות כבדים כתוצאה מהימורים. יחד עם חבר חטפו את הילדה מביתה והסתירו אותה בדירה בתל-אביב. הם ביקשו כופר מהמשפחה כדי לשחררה. המשטרה חפשה את הילדה במשך מספר ימים ללא תוצאות. היה חשש לחייה ופחדו שהיא נרצחה כמו הילד אורון מסביון. חברו של עורך הדין התחיל לדאוג ולפחוד. בלית-ברירה החליטו להחזיר את הילדה החטופה ללא שקיבלו כופר. הוא הועמד למשפט ואני הגנתי עליו בבית.

תמונה 5

הזוית האישית

אריאל: למדתי הרבה על סבא ועל חייו והתרשמתי מהסיפורים שהוא סיפר לי. נהנינו מאוד מהקשר הרב דורי (אם יכולתי לעשות את זה עוד פעם הייתי רוצה).

מילון

עקרה
אישה שלא יכולה ללדת

ציטוטים

”משהכרנו התאהבנו ובסוף התחתנו“

הקשר הרב דורי