מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חיי – רינה פרדו

שקד וסבתא רינה בקשר הרב דורי
סבתא רינה בילדותה
סבתא רינה מספרת לנכדתה שקד את סיפור חייה

ילדותי ביפו

בשנת 1954 בעיר יפו נולדתי לסלימה ואהרון יוצאי עיראק. הורי עלו לארץ בשנת 1951, 3 שנים לפני שנולדתי.

הוריי- סלימה ואהרון ביום נישואיהם

תמונה 1

להוריי נולדו 5 ילדים ואני הצעירה שבהם. כבת זקונים למשפחה טיפלו בי גם אחיי: זמירה ילידת 1948, כרמלה ילידת 1949, אפריים יליד 1951 ודודי יליד 1953.

משפחתי גרה במעברה בחיפה באוהל וסבלה מאוד ממחסור. הייתה זו תקופה של צנע. לאחר מכן עברנו ליפו לבית ערבי שבו הול (אולם) גדול ומסביבו חדרים, בכל חדר גרה משפחה. בחדר שכזה גרה כל משפחתי כולל סבתי וסבי ודודי. הוריי גרו בחדר אחד שבו היו שבע נפשות: הוריי, ארבעת אחיי ואני. ישנו שניים במיטה (ראש וזנב), גשם טיפטף מהתקרה בגלל מצבו הרעוע של המבנה ושתי אחיותיי זמירה וכרמלה אושפזו בבית חולים בשל דלקת ראות. כפי שניתן להבין החדר היה קר מאוד בחורף.

מספר חודשים לאחר שעלו לארץ אני נולדתי, אבי התחיל לעבוד כפועל בניין ואמי התחילה למכור ירקות ברחוב אחרי שהרוויחו קצת כסף קנו חנות ומכרו ירקות ופרות ואפילו היו לקוחות ערבים. העבודה בחנות שגשגה ומאוד הצליחה. מהכסף שהרוויחו מהחנות קנו בית חדש וגדול הרבה יותר מהבית הקודם ואפילו היה להם מספיק כסף לקנות מכונת כביסה ומקרר כמו של היום. כעבור שנים נוספות אבי הפך להיות שותף בסטקייה ברחוב דיזינגוף בתל אביב ואז מצבנו הכלכלי אף השתפר יותר.

אני למדתי בתקופה זו בבית ספר "דגניה" ביפו ואחרי כן עברתי לתיכון עירוני י"א בתל אביב שם למדתי במגמה פדגוגית אומנותית.

כאשר הייתי בכיתה ז' הייתה מלחמת ששת הימים (שנת-1967).

עם סיום התיכון (בשנת-1972), חודש לפני גיוסי לצבא, פרצה מלחמת יום הכיפורים. זו הייתה מלחמה קשה גם לעורף מפני שהיו הרבה בני משפחה שהיה להם חלק במלחמה ובני המשפחה מאוד דאגו.

תמונה 2

בצבא שרתתי כמורה חיילת לנוער טעון טיפוח (בעיקר לימוד קרוא וכתוב וחשבון בסיסי) בבסיס תל השומר. נהניתי מאוד מהשרות הצבאי, הרגשתי משמעותית.

בשנת-1974 פתחתי גן ילדים בבת ים ברחוב בר-אילן ועבדתי באותו גן שש שנים.

תמונה 3

באותו זמן התחתנתי עם יוסף פרדו וילדתי את שגיא (אבא שלך) בשנת-1977. שגיא היה ילד נוח, שקט, למדן, עזר בבית, ילד החלומות של כל אם.

תמונה 4

את דורון ילדתי בשנת 1980. מאז שילדתי אותו ישבתי בביתי כעקרת בית ועבדתי בכל מני עבודות כמו סריגה ומילוי מקום בגנים ובבתי ספר. דורון להבדיל משגיא היה שובב מאוד, לעתים הייתי בוכה מדאגה לו. אבל דורון הפתיע אותנו בהמשך.

בשנת-1992 בתי השלישית אור נולדה. אור הייתה ילדה מאוד טובה אך גם מאוד מפונקת, לאחר שבעה חודשים עברנו לראשון רחוב בית יהושע 6 קריית גנים, שם אנו גרים עד היום.

שגיא, בני הבכור, למד עריכת דין ועובד במקצוע עד היום. שגיא התחתן בפעם השנייה (לאחר גירושים מורד בנדו) עם ג'ניפר רוזנברג  (28 באוקטובר 2019)

דורון, בני השני עובד ב"קשת" כעורך וידיאו ואחראי על קבוצת עורכים.

אור, בתי השלישית, למדה רוקחות ועובדת כרוקחת ולומדת היום לתואר שני בירושלים.

אור התחתנה  עם אליהו חכמון  (28 בספטמבר 2019).

 

הזוית האישית

רינה: נהנתי מאוד להגיע לתכנית הקשר הרב דורי. חבל שזה נגמר. שמחתי להגיע מידי שבוע למפגשים, להיות עם נכדתי ולספר לה את סיפור חיי.

שקד:  מאוד נהניתי להיפגש עם סבתא בבית הספר מידי שבוע. שמחתי לשמוע את סיפור חייה ולהכיר אותה קצת יותר.

מילון

תקופת הצנע
תקופה בה היה צמצום במזון עקב מדיניות כלכלית בישראל

ציטוטים

”נהניתי מאוד מהשרות הצבאי, הרגשתי משמעותית.“

הקשר הרב דורי