מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חיי – סעדה אבלין בן חמו

עילאי רגב ויצחק בכר עם אבלין
שער בחומת העיר העתיקה קזבלנקה
עלייה ממרוקו , הסתגלות בישראל

סיפורה של סעדה אבלין בן חמו, שם משפחתי לפני נישואי: מלכה. נולדתי בתאריך: 195945, במרוקו בעיר קזבלנקה, שעלתה לישראל בשנת 1962. אבלין מספרת:

"נולדתי במרוקו בעיר קזבלנקה בשנת 1959. בגיל 3 עליתי לארץ ישראל התיישבנו בעיר טבריה בשנים הראשונות התאקלמנו יפה. אבי פתח עסק פרטי ואני לא הסתדרתי מבחינה בריאותית. לאחר 12 שנים עזבנו את ביתנו ועברנו לגור בחיפה.

אבי פתח עסק פרטי ואמי התחילה לעבוד ב"משביר". הסתדרנו מצוין הוריי קנו בית גדול למדתי בתיכון עירוני א'בקרית אליעזר. לאחר כמה שנים אבי חלה במחלה קשה ונפטר. חיינו נעשו קשים מאוד ואחיי הגדולים פרשו מהלימודים ויצאו לעבוד ולעזור לגדל את אחיי הקטנים ולכלכל את בית אימנו.

במשך השנים הסתדרנו. התחתנתי ראשונה מבין אחיי ונולדו לי 4 ילדים שהם הנכדים הראשונים במשפחה. פינקו אותם ועטפו אותם באהבה גדולה. במשך השנים כל אחיי גם התחתנו התחתנו ונולדו גם להם ילדים מקסימים.

אמי יצאה לפנסיה. דיברנו מרוקאית ובמקביל לימדנו את ההורים לדבר עברית. היו מגיעות חיילות ללמד את כל אנשיי העלייה עברית. ככה למדה אמי עברית. לאחר כמה שנים שהסתדרנו. חלום חיי אמי היה לחזור לבקר בעיר מולדתה. אחי הקטן אהב לטייל בעולם עקב עבודתו .

במשך כל התקופה אחי הבטיח לאמי לקחת אותה לבקר במרוקו. באמת, אחי קיים את ההבטחה שהבטיח ולקח את אמי לטיול במרוקו עיר הולדתה. אמי מאוד התרגשה, היא ביקרה את השכנים שגדלה איתם. ביקרה את הבית שגרנו שם ביקרה את החברים שנשארו במרוקו. אמי נהנתה והתרגשה מאוד היא זכתה לראות את החברות שלה ולראות את המקומות שגדלה בהם. אמי אישה מאוד מאמינה בבורא עולם היא אישה דתייה וצדיקה שמאמינה בכל קברי הצדיקים היא תמיד ביקרה והתפללה בקברי צדיקים. אמא נסעה עם אחותה עד למצרים לבקר את הרב יעקב אבוחצירא שקבור במצרים. במשך כל חייה היא האמינה באמונה שלמה בצדיקים והיא לימדה אותנו גם להאמין.

היום אמי היא אישה מאוד מבוגרת. היא מוגבלת גופנית. היא עברה המון מחלות ואשפוזים וכל הזמן הזה היינו לצידה, תמכנו ועזרנו. לא עזבנו אותה אפילו לשנייה. אני ואחיי עשינו תורנות כדי להיות אתה ולסעוד אותה . כיום אמי נמצאת בבית שלה עם מטפלת אנחנו מבקרים אותה כל יום, עושים קניות, משלמים את כל התשלומים ודואגים לאימא. אנחנו לוקחים אותה אלינו לשבתות ולחגים ומשתדלים לנחם אותה. יש ימים שהם קשים לנו ולה .אנחנו מעודדים אותה משתדלים לרומם את רוחה.

אחיי ואני משתדלים לתת לאימא שמחה ואהבה כמו שלימדה אותנו ,לעזור לאנשים שמבקשים עזרה, להשאיר דלת פתוחה לכל נזקק,להיות בחמלה ובנתינה .אלו ערכים שאני מעבירה גם לילדיי.

זהו סיפור חיי אין בו הרבה דרמות אבל הוא סיפור מעניין. 

המסר שלי: "המהירות היא מהשטן" . לא למהר לעשות דברים פזיזים לשקול את הדרך והמעשה שבחרנו לעשות בתבונה ובשיקול דעת ובכך להגיע לתוצאה הנכונה.

העשרה

"הקהילה היהודית בקזבלנקה, אשר בשנות הארבעים של המאה העשרים הפכה לגדולה ביותר מבין קהילות יהודי מרוקו והמגרב, השפיעה רבות על פיתוח המסחר בעיר. עד לשנת 1956 היו בה כ-100,000 יהודים שחלקם הגדול התגורר במלאח, הרובע היהודי העתיק. בקהילה היו שינויים תכופים כיאה לכרך הגדול הרצוף שינויי שיפור והתרחבות. בגלל תפקידה כבירה כלכלית ומסחרית, לאחר התבססות השלטון הצרפתי, הפכה העיר יעד להגירה מכל חבלי הארץ". ויקיפדיה

תשע"ה

מילון

הקהילה היהודית בקזבלנקה
הקהילה היהודית בקזבלנקה, אשר בשנות הארבעים של המאה העשרים הפכה לגדולה ביותר מבין קהילות יהודי מרוקו והמגרב, השפיעה רבות על פיתוח המסחר בעיר. עד לשנת 1956 היו בה כ-100,000 יהודים שחלקם הגדול התגורר במלאח, הרובע היהודי העתיק. בקהילה היו שינויים תכופים כיאה לכרך הגדול הרצוף שינויי שיפור והתרחבות. בגלל תפקידה כבירה כלכלית ומסחרית, לאחר התבססות השלטון הצרפתי, הפכה העיר יעד להגירה מכל חבלי הארץ.

ציטוטים

”"המהירות היא מהשטן" - לא למהר לעשות דברים פזיזים לשקול את הדרך והמעשה“

הקשר הרב דורי